göra EGNA SLUSSVINGAR

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
freij.j
Prima virke

göra EGNA SLUSSVINGAR

Inlägg av freij.j »

hur många har provat att göraegna sluss vingar, tips och berättlese vore intressant.
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

En fråga bara.

Ni som skriver att ni har en Ecotec A3 15kW från 1997 osv
är det exakt samma som min Compact A3 15kw -96 från E.K Teknik? Eller heter den Ecotec?
freij.j
Prima virke

Inlägg av freij.j »

är nog precis samma som min skulle jag, är osäker på om min är -97 el -96 pannan har årsmodell -96 och enligt tidigare ägare så skulle pelletsbrännaren instalerats vid samma tillfälle som pannan bytes ut.
-96 el -97 frågan är om det är nån skillnad.
Har du haft din sedans -96 ?? vad har du för problem service intermvall mm på din ??
Om du mailar mig din mailadress så kan jag maila över en bild på min brännare så ser du om den är lika.

/Jonas Freij
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

jag har Pm'at dej :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

PatrikM skrev:Ni som skriver att ni har en Ecotec A3 15kW från 1997 osv
är det exakt samma som min Compact A3 15kw -96 från E.K Teknik? Eller heter den Ecotec?
Det är nog samma innehåll i båda brännarna.

Min fick jag -97 och den togs idrift -98. Den har grönt plåthölje där det står EcoTec A3 och tillverkare/försäljare var E.K. Teknik.

Compact A3 var föregångaren och hade ett rött plåthölje men det är nog det enda som i stort skiljer dem åt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

Ok tack, kanske processorn skiljer bara. Det verkar som om det finns ett antal olika processorer till brännaren

Mvh
Patrik
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Har ni inte glidit från ämnet?

Jag har fått följande info:
"Nu har jag fått tag i materialet till mina vingar det har varit gummimattor eller band med samma tjocklek som originalvingarna, 3-5mm tjockt (närmare 4mm). Sök gärna på internet under exempelvis "gummimattor", jag vet att Trelleborg har mycket sådant i sitt sortiment. De som tillverkar hästtransporter, mm använder också sådana produkter. man får vara lite skrotletare. Gummi/nylon som i originalet har jag inte letat efter men hittar du så tipsa på forumet. Är det nästan gratis så behöver man inte vara så noga för det går lätt att göra nya. En mall, lite slippapper om man måste justera måtten lite och en linjal och kniv. Ju finare passform ju längre håller de, för tajt gör att de vill böja sig (deformera sig) fortare."

Tipsa gärna om ni hittar bra material någonstans. Kanske någon som får över småbitar vid montering av "plast/gummidörrar" som truckar kör igenom? Det bör även tåla lite temperatur så de inte börjar brinna.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

Stugsittaren skrev: Kanske någon som får över småbitar vid montering av "plast/gummidörrar" som truckar kör igenom?
Bra förslag :D
Kom just att tänka på att just 2 såna portar blivit kasserade på jobbet, jag skall kolla upp ifall de finns kvar på företaget, eller om de blivit bortforslade i nån container.
PatrikM
Fröträd

Inlägg av PatrikM »

Det kanske kan funka med såna där plastremsor som hänger framför mjölkdisken i vissa affärer? Nån som känner nån som jobbar i en sån butik kanske kan få nån liten bit att testa med :D
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Glöm inte att man bör testa materialet med lite högre temperaturer. Om materialet är känt kanske det finns produktfakta att tillgå.

PS Skriv gärna in var ni bor så vi ev. kan byta material med varandra, när vi hittar något intressant.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
kurre_44
Stor entusiast!

Slusvingar till EcoTec

Inlägg av kurre_44 »

Slussvingarna över internförrådet är en viktig säkerhetsdetalj som ingår som en av flera förutsättningar för P-märkning och SP-godkännande.
Att tillverka egna vill jag bestämt avråda från.
Skulle någon komma på iden att försöka tillverka egna bromsbackar till bilen när dom är utslitna för att spara pengar?
Orginavingar finna att köpa från Återförsäljare eller EcoTec.
I stort sett alla tillbud med bakbrand i EcoTec-brännare beror på dålig täthet i slussvingarna. Händer det en brand kan man ju inte skylla på ovetskap om att det skall bytas skussvingar om det sitter egna tillverkade slussvingar som inte fungerar.
per-ole
Gallringsobjekt

Inlägg av per-ole »

Jag har tillverkat mina under ca 6 år nu och aldrig haft några problem och jag gör som det står under ett av "stugsittarens" inlägg ovan ( kan t.o.m. vara så att texten en gång är den som jag skrev i ett inlägg), jag byter ju för att de gamla började bli otäta och vill förhindra att det ryker mm bakåt, så jag ser inte något problem med att byta själv.

"Stugssittaren" skrev:
Jag har fått följande info:
"Nu har jag fått tag i materialet till mina vingar det har varit gummimattor eller band med samma tjocklek som originalvingarna, 3-5mm tjockt (närmare 4mm). Sök gärna på internet under exempelvis "gummimattor", jag vet att Trelleborg har mycket sådant i sitt sortiment. De som tillverkar hästtransporter, mm använder också sådana produkter. man får vara lite skrotletare. Gummi/nylon som i originalet har jag inte letat efter men hittar du så tipsa på forumet. Är det nästan gratis så behöver man inte vara så noga för det går lätt att göra nya. En mall, lite slippapper om man måste justera måtten lite och en linjal och kniv. Ju finare passform ju längre håller de, för tajt gör att de vill böja sig (deformera sig) fortare."
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Samma här, använder ett gummimaterial med cord i mitten. Har dock bara kört med egentillverkade under ett knappt år.
Vass mattkniv och linjal nyttjas för tillverkningen.
Jerjo

Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nån som vet varför dom inte gör en sluss i metall istället som håller ett tag, antar att det finns någon anledning till attr dom gör som dom gör ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev:Nån som vet varför dom inte gör en sluss i metall istället som håller ett tag, antar att det finns någon anledning till attr dom gör som dom gör ?
Anledningen till att det finns en sluss är att det skall vara tätt bakåt i brännaren. En sluss av bara metall är nog svår att få helt tät. Och skulle man lyckas få den tät så är nog risken väldigt stor att den sedan skulle kärva och låsa sig eller få ett ökat glapp och bli otät när temperaturen ändras uppåt och nedåt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar