Övertryck i brännar'n - OK?

Skriv svar
Thomas_P
Stor entusiast!

Övertryck i brännar'n - OK?

Inlägg av Thomas_P »

Om jag tar av slangen från röret på brännaren som pelletsen rinner ner i så luktar det genast brännt, om man lägger handen på röret så kan man också känna att det finns ett visst övertryck. Är detta Ok egentligen?

Det känns inte OK, därför så har jag labbat lite med dragluckan och om jag ställer den så att övertrycket i brännaren minskar eller försvinner så har jag noterat att brännaren ibland får göra en omstart. I kväll hade den uppenbarligen misslyckats för grejorna hade stannat. Dock låg det ingen pellets på rostret.

Tacksam för synpunkter :)
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Borde det inte vara ett undertryck där?
Alltså att den suger in luft eller är det fläkten som gör att det blir så?
Har aldrig testat själv.

Det ska ju finnas ett visst självdrag som går igenom pannan och ut i skorstenen så att säga, med motdragsluckan så fixar man så att det blir rätt drag där.
deleted
lmob
Ungskog

Inlägg av lmob »

jag hade oxå så men tog bort en turbolator, hade bra drag när brännaren gick på underhållsfyr, men när fläkten starta så åkte falluckan igen typ mottryck. fixa det med en turb borta.
1 planssutteräng 108m2 boyta 96 biyta-66
allt uppvärmt
ctc1100 -00
roslagsbrännare-06
2 vuxna 2 barn
kurre_44
Stor entusiast!

Övertryck i nedfallsrör

Inlägg av kurre_44 »

Det är alldrig bra med värme och röklukt i nedfallsröret, det är för stort övertryck i brännkammaren. Fläkten i rörbrännare ger en viss jektorverkan i nedfallsröret med ibland är detta otillräckligt. Åtgärden är att öka undertrycket i brännkammaren eller att minska effekten på brännaren ( sänka fläktvarvet och matningen ). Dragluckan kan inte öka draget den ger bara stabilt undertryck i pannan. Det går att ställa undertrycket i pannan med dragluckan till den slutar att fungera. Finns det turbulatorer kvar i pannan kan man nödgas ta bort en del eller alla. Tyvärr minskar det pannans verkningsgrad. Ett sätt är att installera en rökgasfläkt på skorstenstoppen.
Tyvärr går den inte att minska effekten på Viking Bio på högeffekt ( fläkten är fabriksinställd ) kör på konstant lågeffekt och minska effekten med bränsle och fläktvarv. På KMP / Pell/X lås till ett effektläge och sänk effekten tills det är självdrag i röret ( fläktvarv / matning rätt justerad ).
Prova med en cigaretttändare och slangen lite upplyft så att det blir en springa meddan röret och stosen, då skall alltid lågan dra innåt om allt är rätt. Överhettningsskyddet på fallröret sitter där för skydda mot övertryck som i värsta fall leder till smält slang eller början till banbrand.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Fenomenet försvinner i takt med att jag ändrar dragluckan, men då händer det också att jag får problem med tändningen. Eller rent av att lågan slocknar när den brinner, jag vet inte vilket eftersom jag inte med säkerhet har sett det inträffa. Jag är dock näst intill säker på att vid ett tillfälle i veckan så hade brännaren startat och minuter senare när jag sprang förbi så höll den på att tända.

Brännaren stannade nyligen p.g.a misslyckad start och rostret var då varit tomt på pellets. Det var då jag startade denna tråden. Jag kan nämna att jag har cirka 9 meter skorsten med ett insatsrör på cirka 120mm.

Allt har fungerat bra tidigare, kanske har jag haft övertryck hela tiden men inte upptäckt det förrän nu, och det var inte förrän jag ändrade dragluckan som det blev problem. Den har jag visserligen ändrat tillbaka nu men det känns inte helt OK med det där övertrycket.

Grejorna är relativt nyinstallerade och blev injusterade efter semestern, därför jag känner mig konfunderad över det hela.
2 vuxna & 4 ungar.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hade liknande problem förra vintern vid -20 grader,brännaren hade svårt att tända pga för högt drag. Har 9,5 skorsten med insatsrör. . Om jag tar bort slangen från fallröret och håller en tunn pappersbit för röret så sugs den fast om det är kallt ute. Man kan även ställa brännaren i läge högt drag. Dragluckan är bara till för att jämna ut draget. Har du alla retarderna i ? annars kan man få plocka bort en om det är för dåligt drag.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Japp, alla retarderna sitter i.

Jag var i kontakt med Värmebaronen och fick till svar att i trånga pannor, vilket min räknas till, så kan det skapas ett litet övertryck precis som jag beskrev det. Det är marginellt, men ändå ett övertryck. Fenomenet är alltså i sin ordning enligt Värmebaronen och det fanns ingenting att oroa sig för.
2 vuxna & 4 ungar.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

När jag kört över två veckor utan att dra tuberna samt aska av turbolatorerna får jag också för högt mottryck. Vid nysotat så kan man nog säga att att luften står still i fallröret, varken drag eller blås.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

OPEC skrev:När jag kört över två veckor utan att dra tuberna samt aska av turbolatorerna får jag också för högt mottryck. Vid nysotat så kan man nog säga att att luften står still i fallröret, varken drag eller blås.
Intressant, det har jag faktiskt inte kollat, men det ska jag göra :D
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar