Påverkar spån förbränning och underhåll?

Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

uppfinnaren skrev:
GoForIt Pellets skrev:
uppfinnaren skrev: Hej
Varför borra när det finns ett bra hjälpmedel "pelletsrens" gå in på www.naturenergi.se och kolla på deras tillbehör .
enkelt att montera, slang rakt ner asketunnan mindre sot ingen rökpuffar :lol:
Jag har aldrig sett eller hört talas om denna produkt tidigare.
Dåligt med information på sidan du hänvisar till.

Funktion?
Pris?
Någon som använder?

Har förresten aldrig haft problem med rökpuffar.
Hej
Det är en helt ny produkt så det är därför det tar tid innan den blir känd på marknaden.
Jag kan hålla med att den visar inte hur den fungerar på bilden.
Jag fick mer information genom deras återförsäljare hur den skulle användas, för problemen vi hade löste den .
Funktion, den tog bort damm ,spån från slangen och att det inte blev några rökpuffar samt att det inte blev någon beläggning på rastret och framför allt från att sotat 2ggr i veckan har blivit 2ggr i månaden.
Vad ska jag ha damm-spån i pannan, det tillför inget bränslevärde , det blir bara sot .
Priset är ca:550:- :lol:

Varför borra när man sätta dit ett pelletsrens :wink:
Det e inte möjligt att det är du själv Uppfinnaren som är "fader" till denna pelletsrens ???
Isåfall är det ju en del reklam du kör med här.

Se då också hur du får en bättre fjutt i din pelletsbrännare med hjälp av pelletsrens. Uppfinnar-Ingvar (Olsson) vet hur.
http://www.c4ideforum.se/index.php?pid=3
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

leifa.k skrev:Som jag uppfattar det av alla inlägg så påverkar inte spån underhållet eller driftsäkerheten nämnvärt: Inte förbränningen heller verkar det som. Vad grundar ni det på? Hakan börjar växa på mig som ni förstår! Pelletsbrännare är avsett för pelletsbränsle 6-8mm.? Spån är väl att likna med pulver? Det finns pelletsbrännare och pulverbrännare och ingen ska ju lura i mig att en stor andel spån/pulver i pelletsen INTE skulle påverka pelletsbrännaren! Det är ju helt olika saker. Man läser att man aldrig har haft probl. med spån men brännare är ju moddad ? Varför? Stor andel pulver påverkar färbränningen, så är det ju, Driftsäkerheten påverkas kanske inte, men verkningsgraden gör det, det lovar jag utan att ha mätt.
Har jag stuckit ut hakan tillräckligt långt? :wink: Inte för att jäklas, försöker se logiskt på saker och ting så gott det går efter ett par "pilsner"
:) Med mitt inlägg ville jag bara dela med mig av mina erfarenheter.
Driftsäkerheten har inte påverkats nämnvärt i mitt fall. Men visst är det som du säger en väsentlig skillnad i förbränning med mycket spån i pelletsen. Och med det en sämre verkningsgrad! Man vill ju ha ett konstant och homogent bränsle eftersom brännaren är inställd efter det.
Ekonomiskt är det kanske bättre att göda komposten och rensa bort spånet om det tillfälligt är stora mängder. Förbränningsmässigt ingen höjdare utan omställd matning, men det fungerade utan avbrott.
Det finns däremot andra nackdelar med spånet och det är att det gör att pelletsen kan hänga sig i förrådet. Stora fallvinklar gör att det bara blir ett hål precis rakt över skruvöppningen så att förrådet inte töms som det ska.

Ska man enbart elda spån så ska man nog satsa på en stoker eller förugn. Lite som Bionan då.
Pulverbrännare är häftiga grejor det, en blåslampa i megaformat... ;)

(Att min gamla brännare är lite lätt moddad har helt sin orsak i att jag ville ha en pelletsbroms i fallröret. Jag tyckte att alltför mycket pellets hamnade oförbränt inne i pannan. Någon broms följde inte med till min brännare så jag fick göra en själv. Det kändes också självklart att den samtidigt skulle vara en barriär mot bakbrand. Den är av typ kattlucka och anpassad för att enbart bromsa pelletsen. Löst spån kan passera utan att hejdas.)
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Inlägg av uppfinnaren »

Byggsmén skrev:
uppfinnaren skrev:
GoForIt Pellets skrev: Jag har aldrig sett eller hört talas om denna produkt tidigare.

Funktion?
Pris?
Någon som använder?

Hej
Det är en helt ny produkt så det är därför det tar tid innan den blir känd på marknaden.
Jag fick mer information genom deras återförsäljare hur den skulle användas, för problemen vi hade löste den .
Funktion, den tog bort damm ,spån från slangen och att det inte blev några rökpuffar samt att det inte blev någon beläggning på rastret och framför allt från att sotat 2ggr i veckan har blivit 2ggr i månaden.
Vad ska jag ha damm-spån i pannan, det tillför inget bränslevärde , det blir bara sot .

Det e inte möjligt att det är du själv Uppfinnaren som är "fader" till denna pelletsrens ???
Isåfall är det ju en del reklam du kör med här.

Se då också hur du får en bättre fjutt i din pelletsbrännare med hjälp av pelletsrens. Uppfinnar-Ingvar (Olsson) vet hur.
http://www.c4ideforum.se/index.php?pid=3
Man ska i detta forum dela med sig om man har god erfarenhet av att lösa problem av olika slag vad gäller pelletseldning, vilket i mitt fall har löst många problem att montera in pelletsrens kört nu upp 3,4 ton i år från början av mars utan problem, tidigare var det storra problem med damm/spån och rökpuffar ,men inte nu längre, kör" bulk"
Man försöker naturligtvis hitta bra pellets som kan underlätta eldningen
men när man inte hittar bra pellets får man göra något åt det hela vilket vi har gjort, att installera .
Vi är nöjda, vilket vi tycker att andra också ska bli :lol:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Men är det du som står bakom produkten ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Inlägg av uppfinnaren »

elvis skrev:Men är det du som står bakom produkten ?
Vi är nöjda eller är det inte ok, eller vad är problemet.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

uppfinnaren skrev:

Ja men om du står bakom produkten skall du väl lägga upp en länk till din produkt eller återförsäljare under menyn: MARKNADSFÖRING & ERBJUDANDEN.

Det är väl inte något att vara rädd för att tala om, om man har en produkt man tillverkat och konstruerat. Den borde väl fungera bra om Naturenergi säljer den.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

uppfinnaren skrev:
Problemet är den nöjda tillverkaren/uppfinnaren har ett egenintresse i att påtala sin nöjdhet och produktens förträfflighet.

Därför finns det ett allmänintresse i att veta om du har särskilda intressen i produkten.

Enkelt ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

uppfinnaren: av dina svar (eller brist på samma...) ser jag att du har en intresse i produktet.

Jag har, i enlighet med Janfires krav och beskrivningar, ritat schemat, mönsterkort och utvecklad programmet till Janfire NH brännaren. Detta är allmän kännedom i detta forum, det står i min signatur, jag skäms inte för det och jag framhåller att jag inte är opartisk.

Att produkten har löst er problem är bara bra, att en del av förklaringen låter som rent bullshit för mig är en annan sak (rengöring från 2 veckor till 2 månader var det väl?), många uppfinningar blir gjort för att lösa ett problem och det är bra.

Men är man partisk bör man kunna stå för det! Är pelletsrensen så bra kommer den nog att bli inhandlat även om du säger att du har gjort den, fungerar den lika bra för andra lär det bli en skaplig ruljans på den men i nuläget oser det katt.... och det avskräcker dom som kanske behöver den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Spånproblem vadå? Känner jag inte igen.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5185
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Inlägg av uppfinnaren »

Hej :lol:

Jag har inget att dölja, jag behöver inte dågon hemsida då naturenergi har den på sin hemsida .
Alla har inte problem med spån o damm men de som har monterat pelletsrens har löst sina problem med sotning och rökpuffar.
icecap jag skäms inte , jag är nöjd för det jag har gjort :wink:
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Ser ju att min brännare jobbar annorlunda med mycket finfraktion, men någon högre förbrukning eller störningar pga det har jag inte haft. Om mindre partiklar satte igen fallröret borde fallröret på bionan ha varit helt igenkorkat nu efter några års drift. Pelletsen MALS ju innanb de hamnar i fallröret 8)

Så jag tror inte fallrörsproblemet är så stort.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Jag har inget att dölja, jag behöver inte dågon hemsida då naturenergi har den på sin hemsida
Tycker bara att du inte lagt upp det vidare snyggt .Du kunde väl
bara upplysa om att du har kommit på detta .Tror det blivit
motsatt effekt.Vidare skulle det väl ligga under http://www.pellets.info/viewforum.php?f=4

Bara min åsikt

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

uppfinnaren skrev:

Om du uppfinnaren står bakom produkten så måste det i fet text och kursivt uppenbarligen vara osanning eller ?
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Inlägg av uppfinnaren »

wepe skrev:
Jag har inget att dölja, jag behöver inte dågon hemsida då naturenergi har den på sin hemsida
Tycker bara att du inte lagt upp det vidare snyggt .Du kunde väl
bara upplysa om att du har kommit på detta .Tror det blivit
motsatt effekt.Vidare skulle det väl ligga under http://www.pellets.info/viewforum.php?f=4

Bara min åsikt

Wepe
Hej
Åsikten är fri
Du tycker att jag inte lagt upp det snyggt , jag har informerat om ett problem som vi och flera har , men inte du , då är det inte de primära att vem som har kommit på produkten utan hur man kan använda den.
Att du sen frågar om det är jag som har kommit på den, så är det ingen hemlighet att dölja.
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Inlägg av uppfinnaren »

uppfinnaren skrev:
GoForIt Pellets skrev:
uppfinnaren skrev: Hej
Varför borra när det finns ett bra hjälpmedel "pelletsrens" gå in på www.naturenergi.se och kolla på deras tillbehör .
enkelt att montera, slang rakt ner asketunnan mindre sot ingen rökpuffar :lol:
Jag har aldrig sett eller hört talas om denna produkt tidigare.

Funktion?
Pris?
Någon som använder?

Hej

[Edit: Om du är skapare eller tillverkare av produkten så bör du istället presentera den här. Kan få fel effekt om du presenterar den från nöjd-kund-perspektiv //Admin]
Till adm.

Jag fick mer information, ska naturligtvis vara att du kan få mer information från återförsäljare . felskrivning av mej .tack för påpekandet :lol:
Skriv svar