Problem med TB mini

Skriv svar
Lappe
Späd planta

Problem med TB mini

Inlägg av Lappe »

Hej jag är jätteny med att använda pelletsbrännare, har haft olja innan men har nu köpt en TB mini till min Albin panna.
De jag köpte brännare av har nog inte lyckats installera den ordentligt och jag får givetvis inte tag på dem nu under julledigheten. Tur att det inte har varit kallare jag är inne på vecka 2 nu utan värme förutom ett elelement.

Jag får 2 felmeddelanden:

Felkod E3
Fallschaktsfotocellen indikerar att fallschaktet är fullt med pellets alternativt smuts på glasen.

Felkod E4
Överhettningsskyddet indikerar att brännaren blivit för het, >70 grader.

Har testat det som står i manualen men för det inte att funka samma felmeddelanden hela tiden :(

Undrar om det är någon som kan ge mig något tips, familjen börjar tröttna på kylan och bristen eller avsaknaden av varmt vatten.

Mvh

Daniel
Karlskrona, TB Mini, Albin 720 Trio std
patsi
Prima virke

Inlägg av patsi »

Du verkar ha för dåligt drag i skorstenen.
Kontakta Jonas på torsbyugnen han kan
nog hjälpa dig tillrätta med problemet

Telefon: 0560-68 99 60
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jo, det kan vara ett problem, angående E3, antar du har kollat så att det inte är fullt med pellets i fallschaktet och att glsen är rengjorde, i så fall är det skumt att du får detta meddelande.

Det andra meddelandet antar jag beror på att det blivit för varmt i fallschaktet, detta kan bero på som sas ovan att du inte har tillräckligt bra drag.

Du har inget spjäll på pannan som går att öppna mera ? prova i så fall det, testa också att sänka effekten på brännaren och se om det funkar bättre.

Hur ofta får du dessa meddelanden, kommer dom alltid när brännaren varit igång en stund eller är det slumpvis så att den kan gå länge innan den stannar och ibland händer det ofta ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lappe
Späd planta

Inlägg av Lappe »

De kommer direkt, 10-15 min.
Testade att köra på effekt 2, funkade ett litet tag sen fick jag E4 igen överhettad. :(
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Låter definitivt som om att det är problem för brännaren att komma av med rökgasen. Då jag inte känner till den brännare kan jag inte ge specifika råd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det fanns inget spjäll att öppna mera på pannan ?

Kommer alltid E3 och E4 tillsammans ?

I så fall verkar det ju vara panna som får för lite luft eller något tillsammnas med dåligt drag ? du har kollat så du inte har nått fågelbo eller nått i skorstenen ?

Har du någon tilluftventil i pannrummet (en pelletsbrännare kräver rätt mycket luft) ?

När du kollade glaset till fotocellen (E3), var det sotigt då ?

Enkel test om du har något vettigt drag, om du tänder en tändsticka och håller din vid en pannlucka och öppnar försiktigt (5-10mm), vad händer med lågan då, vill dras lågan mot springan i pannluckan ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lappe
Späd planta

Inlägg av Lappe »

Det var draget som var för dåligt, har satt in en fläkt, tack för hjälpen.

Daniel
Skriv svar