centrumrör

Skriv svar
keru
Ungskog

centrumrör

Inlägg av keru »

God fortsättning på Helgen alla pellets eldare!

Min fråga är om det är någon som monterat ett centrumrör från motorn och ner mot en böj.
Min tanke var att sätta in ett sådant i motorändan.
Jag har ett centrumrör i pellets rännan och låtit det sticka in en decimeter i 45 gradan.
Har även funderat om det inte skulle gå att sätta en slang i skruven genom 45 gradaren.

ÄR det någon som provat?

Fråga två bör man sätta ett tak över inloppen i pelletsförådet för att minska trycket på skruven?

Har en modernicerad mafa ub ränna och en 45 plus 2 meter rör .

mvh/keru
Perifal solo plus 40 kw vedeldning nu mera pellets.
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
kurre_44
Stor entusiast!

Matning från bulkförråd.

Inlägg av kurre_44 »

Centrumröret i bottenröret är till för att reducera mängden pellets i systemet. En horisontell del av skruven matar alltid mer pellets en den delen som lutar. Om det inte finns ett centrumrör matar fjädern fram mer pellets till kröken än vad som kan transporteras upp till motorn. Enl. fab. rek. skall centrumröret sluta omedelbart efter sista öppningen i förrådet.
Att sätta ett rör från motorn och nedåt fungerar EJ. Ingen mening att prova. Att skruven smäller kan i bland bero på för stort pelletstryck på fjädern i öppningarna. Rek. att ha avstängningsluckor typ Mafa SUSSE och bara en öppen. Vid för stort pelletstryck kan det även bli problem med valvning i förrådet. En tryckavlastning är alldrig fel att ha i förrådet. Sätt en träregel tex. 45X95-120 RAKT ovanför skruvöppningrn ca 25-30 cm upp. Ett centrumrör av vattenslang har vet jag ej om det fungerar. Vid problem med långa skruvar och flera krökar tex. 2 st 90 gr kan det gå bättre med ett rör med mindre innerdiameter. 75/61 ( kabelskyddsrör ) finns att köpa hos elinstallatörer.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
MP
Energiprofet!

Re: Matning från bulkförråd.

Inlägg av MP »

kurre_44 skrev: Vid problem med långa skruvar och flera krökar tex. 2 st 90 gr kan det gå bättre med ett rör med mindre innerdiameter. 75/61 ( kabelskyddsrör ) finns att köpa hos elinstallatörer.
Menar du ett rör som man stoppa i spiralen?
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

MP skrev
Menar du ett rör som man stoppa i spiralen?

Normalt används rör av 75 mm ytterdiameter till transportskruvar för pellets. Dessa finns med olika godstjocklek 75/69 = 3mm gods 75/66 = 4.5 mm och 75/ 61 = 7 mm gods. Grövre gods ger mindre innerdiameter och skruven kommer att mata mindre material och motor går lättare. Vid långa längder kan det grövre röret fungera bättre. Innerröret som sitter i spiralens centrum skall bara monteras i förrådsändan som jag tidigare har beskrivet.
keru
Ungskog

centrumrör

Inlägg av keru »

Hej och God fortsättning.

Tack Kurre-44.

Det gav mej lite funderingar. Jag får se hur det går med matningen.
Har bara provkört den.
Det är en Mafa ub ränna som anpassats till mitt föråd och den har centrumrör.
Skruven är 4,4 m och en 45 gradare. 1,8m ligger i urännan innan böjen.
Det är två intag på rännan.
Drivs med en trefasmotor med växellåda 1.230 ca 6,5 varv/minut.
Nu skall jag ner i pannrummet och tänka.

mvh keru
Perifal solo plus 40 kw vedeldning nu mera pellets.
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

" keru-s" pelletsskruv

Du skriver att du har en Mafa-UB ränna med 2 uttag och 3-fasmotor.
Jag utgår då från att du även har MAFA-s skruv och rör. Då har du ett 90 mm rör med en grövre spiral än vad som normalt används i villainst.
Att använda MAFA-s UB ränna 3-fasmotor och 90 mm rör är en "proffsanl. eller på bilspråk en "Rolls Roy".
:P Du borde inte få några som helst problem med din anläggning :D

Mafa har t.o.m. ett innerrör som är grövre fram till första hålet för att man skall kunna ha båda luckorna öppna samtidigt.

För alla som vill ha en problemfri anläggning köp grejer som "keru" och följ fabrikantens monteringsanvisningar.
Skriv svar