Pellets eller luft/vatten värmepump
Basen i värmesystemet,pellets absolut.Teoretiskt borde L/V-pump vara bra komplement.-Om de inte vore för dyra.-Om de hade samma prestanda som L/L-pumpar (inverter med twin rotary kompressor),men det är inte fallet.De är tyvärr distanserade med hästlängder i teknisk utveckling.För att räkna hem bergvärme måste man ha ett draghål till hus,eller vara dålig att räkna,eller en gambler som räknar med att inom tiden för intjänandet ha sparat så att det räcker till en ny pump.

L/V-Pump leverera ju radiator o vv-tappvatten.kopplat till bivalent acktank.kolla och så att lamellavståndet 4mm på den, jag kollade andra, 2-3mmpå övriga, är ochså av betydelse vid påfrysning.
ECOZON 7,5 - 10,0KW GÅR ATT FÅ MED OLIKA TYPER AV KOMPRESSORER KOLV/SCROLL,ansåg nog att varken CTC/IVT är bättre
skulle valt bort dessa.
nackdel med alla är att dom kan låta om sig!!
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Re: Vilket är billigast?
Vad jag anser här ( ej hundra %ig på hur L/L kalkyl) om man köper pelletsbrännare eller L/L tyck verkar ungefär lika kostnader.TobiasJ skrev:Vilket är billigast? Pellets eller L/L värmepump om man tidigare eldat med olja??
MVH//Tobbe
Förbrukning ?
Ex:
3 olja m2 = 30 000 kW = 2,1 ton pellets
Pellets 6,3 ton x 1800kr/ton = ca 11 340 kr/år
Man kan räkna med att en normalfamilj gör av med runt 4500 kWh per år på uppvärmning av vatten.kalkyl, räknar man så??? skrev: L/L 5kW = ca 6000 kW + vvb 4500 kW = 10500 kW x 1,06kW/kr = 11 120 kr/år ????
Om det är helt fel på L/L kalkyl, så kan du kalkyl som du vet hur gåtr till, så tar jag bort den min citat sen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Luft/Vatten
Men vad säger ni om dom l/v värmepumparna som finns på http://www.citcop.com ?? Dom ligger bara runt en 20.000kr..
Eller håller dom en låg kvalitet och, eller lägre verkningsgrad och sämre driftsäkerhet?? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om dessa..
MVH//Tobbe
Eller håller dom en låg kvalitet och, eller lägre verkningsgrad och sämre driftsäkerhet?? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om dessa..
MVH//Tobbe
Re: Luft/Vatten
Du skall hitta någon som utför installationen också........TobiasJ skrev:Men vad säger ni om dom l/v värmepumparna som finns på http://www.citcop.com ?? Dom ligger bara runt en 20.000kr..
MVH//Tobbe
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kvalitet....
kvalitet på VP är en ständig fråga ...
Vårat hus var upp till ett par år innan vi ägde det begåvat med en Völund L/V värmepump, grannen bredvid hade en likadan och 2 andra på samma gata hade också likadana (en annan granne hade sålt in dem). De höll mellan 7-10 år sedan började kompressorerna haverera, rör och kopplingar i pumparna började läcka....m.m. m.m.
Ingen är vidare sugen på VP i någon form av de som haft dessa iaf.
Inte min syster heller som råkat ut för ett va dessa nibe fighter 310P haverier där alla skyller på alla.
Svärfar har bytt kompressor i sin Mitsubishi L/L värmepump 3 ggr och tröttnade sedan.
Sedan finns det ju saker som funkari all oändlighet också, men ... jag vill inte ha VP. Utom möjligen för att man kan köpa en med låg effekt som kostar inte så mycket och använda för att få ned tempen i sovavdelningen till under 23-24 grader de dagar som sommaren är het.
Sen kan ju den få bidra med lite värme frampå höstkanten också.
Men då köper jag bannemig ingen för över 10000.....
Vårat hus var upp till ett par år innan vi ägde det begåvat med en Völund L/V värmepump, grannen bredvid hade en likadan och 2 andra på samma gata hade också likadana (en annan granne hade sålt in dem). De höll mellan 7-10 år sedan började kompressorerna haverera, rör och kopplingar i pumparna började läcka....m.m. m.m.
Inte min syster heller som råkat ut för ett va dessa nibe fighter 310P haverier där alla skyller på alla.
Svärfar har bytt kompressor i sin Mitsubishi L/L värmepump 3 ggr och tröttnade sedan.
Sedan finns det ju saker som funkari all oändlighet också, men ... jag vill inte ha VP. Utom möjligen för att man kan köpa en med låg effekt som kostar inte så mycket och använda för att få ned tempen i sovavdelningen till under 23-24 grader de dagar som sommaren är het.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Nu blir det vild...
Hade följande tanke: om man klippa av inomhusdelen av en modern L/L VP och montera utedelen istället till solslingan (en tryckfast sluten krets!) av ackumulatortanken. Skulle inte det vara en möjlighet att "pumpa in" billigt energi under sommaren/senvår/tidighöst? När det är plusgrader är COP ju ganska högt. När det blir kallare är det sen pellets som gäller. Pumpen får visserliggen inte vara stor.
Kommentarer till mina vilda tankar?

Hade följande tanke: om man klippa av inomhusdelen av en modern L/L VP och montera utedelen istället till solslingan (en tryckfast sluten krets!) av ackumulatortanken. Skulle inte det vara en möjlighet att "pumpa in" billigt energi under sommaren/senvår/tidighöst? När det är plusgrader är COP ju ganska högt. När det blir kallare är det sen pellets som gäller. Pumpen får visserliggen inte vara stor.

Kommentarer till mina vilda tankar?

Re: kvalitet....
Jepp vi pelletstrogna är i själ och hjärta skeptiska till allt vad värmepumpar hetersnillet skrev:kvalitet på VP är en ständig fråga ...

Det jag tycker är intressant är ju att om man kan hitta en bra L/V VP för under 20.000, då kommer detta ju vara ett mycket attraktivare komplement än solenergi, eller hur?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
elpriser
Då är vi tillbaka på ett par andra aspekter.
Nämligen:
1. Förutsättningen är att Elpriserna stannar på dagens nivå, sticker dom uppåt en 20% eller så så är solfångarna betydligt trevligare ekonomiskt. Dessutom är de rent tekniskt och mekaniskt robustare än en VP.
2. De av oss som är skeptiska till att använda EL som värmekälla till för stor del är rent allmänt skeptiska till VP pga detta.
Till syverne och sist hamnar man lätt i återvändsgränder för såna här diskussioner där det mest i slutet handlar om våra olika övertygelser.
Själv kan jag som sagt tänka mig en BILLIG L/L VP pga att den även kan kyla mig så jag sover gott på sommaren. Men då blir det en lågeffektare som klarar värma med cirka 2.5-3kW.
Nämligen:
1. Förutsättningen är att Elpriserna stannar på dagens nivå, sticker dom uppåt en 20% eller så så är solfångarna betydligt trevligare ekonomiskt. Dessutom är de rent tekniskt och mekaniskt robustare än en VP.
2. De av oss som är skeptiska till att använda EL som värmekälla till för stor del är rent allmänt skeptiska till VP pga detta.
Till syverne och sist hamnar man lätt i återvändsgränder för såna här diskussioner där det mest i slutet handlar om våra olika övertygelser.
Själv kan jag som sagt tänka mig en BILLIG L/L VP pga att den även kan kyla mig så jag sover gott på sommaren. Men då blir det en lågeffektare som klarar värma med cirka 2.5-3kW.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Fränt var över till grannen idag o jo vad hade han i gareget om inte en L/L VP från citcop...Roli skrev:Du skall hitta någon som utför installationen också........TobiasJ skrev:Men vad säger ni om dom l/v värmepumparna som finns på http://www.citcop.com ?? Dom ligger bara runt en 20.000kr..
MVH//Tobbe

Han hade den minsta modelen för 3990+moms..
Den skulle dra max 650 w.. Så de va bara att gå hem o hämta el mätaren o kolla om de stämde..
Han hade haft öppen dörrarna på garaget (backat ut en bil o kört in skotern) så de va lite ut kylt...
Fläkten va på mellan fart men den gick för fullt.. Den drog 500 watt första timmen iaf. vi ska mäta några dar å se vad den drar...Har -3 ute nu (hoppas de blir lite kallare några dar)

Installationen va hur simpel som helst borra hål i vägen koppla slangarna o lufta kompressorn o innomhusdelen stoppa in kontakten (220v)..
Sen va de bara att köra..
Han har haft den i gång sedan i höstas gick bra även utan annan tillskottsvärme fast de va -20° i 2 veckor i november...
Han tyckte även de va kanon med avfuktningen typ efter bil tvätt...
Men för att handla på citcop ä man tvungen att ha/känna någon som har företag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Samt att få tag på någon installatör som vill montera deras produkter.André skrev: Men för att handla på citcop ä man tvungen att ha/känna någon som har företag..
Eller göra det själv, om det sedan är tillåtet eller ej vet jag inte. Det förekommer blandade uppgifter om den saken.........
Hur det sedan blir med garanti och service när man har gjort det själv/anlitat någon annan som inte sålt produkten är nästa fråga?
Men om man är villig att ta dessa risker så är ju VP:n billig. Fungerar det sedan med en gång utan installationsproblem så har man säker gjort ett klipp.
Moderator
-
- Pannrumshärskare!
Manin, har du nån ny info från kusinen om de nya tyska pumparna? Kollade på CTC Ecoair på Rinkaby Rörs hemsida, men de är rätt dyra tycker jag. Mellan 33 och 47 tusen. Speciellt när man jämför med de japanska luft/luftpumparna som går på under 10 tusen. Känns som om man inte får så mycket för pengarna.manin skrev:en kille (alltså min kusin som e teknikprojekt på en välkända fariken i markaryd) sade att jag kunde gärna vänta med det att investera, eftersom det finns mycket bättre om ett-två år. Han har fördjup intressen på värmepump och läst hela världen. Så han tro vet säkert på att det kommer bättre. att L/F kan funger ner -25, finns i tyskland som håller på labb.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du har då valt rätt panna för att skaffa L/V VP iaf..Skåne skrev:Manin, har du nån ny info från kusinen om de nya tyska pumparna? Kollade på CTC Ecoair på Rinkaby Rörs hemsida, men de är rätt dyra tycker jag. Mellan 33 och 47 tusen. Speciellt när man jämför med de japanska luft/luftpumparna som går på under 10 tusen. Känns som om man inte får så mycket för pengarna.manin skrev:en kille (alltså min kusin som e teknikprojekt på en välkända fariken i markaryd) sade att jag kunde gärna vänta med det att investera, eftersom det finns mycket bättre om ett-två år. Han har fördjup intressen på värmepump och läst hela världen. Så han tro vet säkert på att det kommer bättre. att L/F kan funger ner -25, finns i tyskland som håller på labb.

I skåne har ni ju så varmt klimat att en L/V VP klarar nästan hela året, Vi har bara haft 3 dagar i år som det varit kallare än -10° (-12,7° som kallast än så länge)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd