Insats kasett!
Insats kasett!
Tänkte skaffa mig en spis insats. Och undrar lite om någon har någon erfarenhet av de olika kvalitetsmässigt samt hur luften skall cirkulera. På vissa går den ju bara in under insatsen och ut i överkant medans på vissa så går den även runt i själva spiskupan innan luften går ut. De som inte har fläkt inbyggt kan man enkelt installera en egen eller är det typ stört omöjligt. Den skall användas främst till uppvärmning. Den jag funderar på främst är en ke kassett från kaminexperten den verkar billig och bra. Men det finns ju fasiken inte någon broschyr på den på deras hemsida.
www.kaminexperten.se
sedan finns också energikassetten.se de säger att de har en högre effekt att de kan nå upp till 16kw medans kaminexpertens kasett har bara 7kw men ändå så skall de kunna värma ung. lika mycket rumsyta. hmms...
Sedan är kaminexpertens kasett i gjutjärn medans energikasetten är i stålplåt. dvs om jag begripit när energikasetten slocknar så kyls så ger den ingen värme alls medans gjutjärnskasetten gör det. Om jag har begripit det hela rätt. Men någon som kan mer om kasetter skulle inte vara fel att få höra.
sedan finns också energikassetten.se de säger att de har en högre effekt att de kan nå upp till 16kw medans kaminexpertens kasett har bara 7kw men ändå så skall de kunna värma ung. lika mycket rumsyta. hmms...
Sedan är kaminexpertens kasett i gjutjärn medans energikasetten är i stålplåt. dvs om jag begripit när energikasetten slocknar så kyls så ger den ingen värme alls medans gjutjärnskasetten gör det. Om jag har begripit det hela rätt. Men någon som kan mer om kasetter skulle inte vara fel att få höra.
Kolla in denna sida. http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=458
Har själv en kassett av märket Bras-spisen som jag är supernöjd med.
//Lövet
Har själv en kassett av märket Bras-spisen som jag är supernöjd med.
//Lövet
Gå in på www.eldabutiken.se, där har jag beställt min,
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Innegivare Cbj
Jaa, vad ska man med en för stor till? Det har jag i vardagsrummet tack vare att den var så förbenat billig vid ett tillfälle....Man kan inte elda på ordentligt, får köra med strypta spjäll med vad det innebär i verkningsgrad och det kan dofta ute. KÖP INTE FÖR STOR KAMIN. Välj efter effektbehov. De brinner bra (utsläppsmässigt) vid max effekt, måste man strypa så blir det inte bra! Här är det faktiskt så att lagom är bäst, fast det varierar ju väldigt med årstiden. Gjutjärn håller väl i evighet, stålplåt? Vad är det? Är det Corten så är skalningstemperaturen 50gr. högre än stålplåt, men den kanske tål syror ännu bättre? Stålplåt kan vara allt mellan tummen och pekfingret i reklamen.alisen skrev:www.kaminexperten.se
-
- Pannrumsnisse!
Jag tycker att den bästa insatsen är keddy.alisen skrev:www.kaminexperten.se
Den är helt i gjutjärn samt mycket hållbar.Placerar man denna i öppenspisen går upp med rörstosen förbi spjället (det bästa är att ta bort spjället helt).Sedan tar man hål i öppenspiskåpan och sätter ett galler där då går luften in under kådan samt att varm luft går ut genom gallret.
Fungerar perfekt,då tar man även tillvara på värmen från röret.
Du är inne på helt rätt tänkande när det gäller gjutjärn man skall inte sattsa på någonting annat.
Dom lämnar även 10 års garanti.Detta är bra! grejer..
Här är länken. http://www.keddy.se/
Ved Profilen..
Bras-spisen
Har det här märket på kassett till spisen och är supernöjd.Den stora vinkel kostade 14000:- installerat och klart
http://www.bras-spisen.se/
//Lövet
http://www.bras-spisen.se/
//Lövet