CTC 265B knappast mening att konvertera?

Skriv svar
Holger
Entusiast!

CTC 265B knappast mening att konvertera?

Inlägg av Holger »

Har en CTC 265B från 60-70 talet som fungerar med oljebrännare.
Har sett att rätt många konverterat liknande pannor till pelletseldning.
Kan det vara någon ekonomisk mening i att plocka på exempelvis en Viking Bio brännare i en så gammal panna?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
christer72
Ungskog

Inlägg av christer72 »

Många sotare mfl, anser att det var mkt. bättre kvalitet på pannorna förr. Tjockare plåt osv. Men var gränsen går åldersmässigt vet jag ej. God jul på dig.
px 21-06
Ulma 2000 120m2+70m2 kall o dragig 20-tals kåk
Kulvert mellan husen.
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Jag hade själv en sådan panna innan jag bytte ut den mot en Janfireanläggning. Du får säkert en högre verkningsgrad och det är alltid kul med nya grejer. Jag hade en helt manurll shunt men nu har jag automatik med utekännare som fungerar perfekt.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har en sån anläggning, fungerar perfekt. Visst ville jag ha bättre effektivitet om jag hade lagt pengar på en ny panna som var avsedd för en pelletsbrännare men den extra effektivitet skulle det ta LÅNG tid att tjäna hem.

Jag har petat brännaren i oljehålet, nemas problemas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kan bara hålla med, om pannan är frisk och hel så kan den hålla många år till och i så fall är det inte lönsamt att byta, så stor är inte skillnaden i verkningsgrad, om du däremot har en risig panna som sjunger på sista versen så är det en annan sak.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Är denna CTC-modell "trång" i brännarutrymmet ?

Hur trång ? Hur ofta behöver ni aska ur den ?

/Paddington som har en relativt trång ETNA-panna :o :o
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då jag började för exakt 1 år och 1 dag sedan körde jag ca: 1½ ton pellets igenom varpå jag kom på att man kanske skulle aska ur.....

Det var en del såklart men allt rullade på utan problem. Sedan dess har jag askat ur varje 3-4 vecka oavsedd om det behövs eller inte.

Min brännare har "eldutgången" i överkant av brännkoppen så jag har tagit bort den isolering som fanns i botten på oljaeldstaden för att få mer askutrymme, detta gjorde jag i slutet på sommaren så att köra med utökat askutrymme kan knappast sänka askningsintervallen.

Jag läsar ofta om dom som skrivar "varje vecka, sota & aska, vilket slit" men jag är lat, jag har testat skillnaden i förbruket för att värma upp VV från osotat till sotat panna och det var en minimal skillnad, den var så liten att jag sket i att räkna ut den exakt.

Detta kan ju vara för att jag har en bra förbränning så det inte bildas så mycket sot men det var iaf. min erfarenhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag askade ur en gång i veckan men kom på att det var meningslöst, nu när det är lite kallare askar jag ur ungefär var 14:e dag, men det behövs definitivt inte så ofta om man inte vill, en hyfsad del av askan följer med över till veddelen och där är det gott om utrymme, ovankanten på min brännare är nog en 10-12cm ovanför botten.

Om man vill ha ett par cm till så går det att ta ut keramiken i botten.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Jag har i ett tidigare inlägg den 22 nov försökt att bestämma pannverkningsgraden i min CTC 265B. Resultatet må vara fel men låt oss använda det för en enkel kalkyl.
Antag att vi har en årsförbrukning på 7 ton pellets och att den kostar 2500 kr/ton. Med 70% verkningsgrad tillgodogör sej huset nettoenergin i 4.9 ton pellets. Vi antar i fortsättningen samma nettobehov. Antag att en ny panna ger verkningsgraden 80 % i stället. Då blir bruttobehovet av pellets 6,125 ton pellets. Tar vi till ordentligt och säger att den nya pannan har verkningsgraden 90 % så blir på samma sätt bruttobehovet 5.4 ton.
Årskostnaderna blir 17500:-, 15300:- resp. 13600:-. Om den nya pannan kostar 50000:- så tar det 22 resp 13 år att tjäna in den (tar då ej med räntan).

Med en ränta på 2500kr första året (5%) är det inte mycket man tjänar på att byta panna.
Sedan tillkommer ju de "mjuka" värderingarna såsom mindre arbete, det är roligt med nya grejor mm.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
thomasx
Energiprofet!

Re: CTC 265B knappast mening att konvertera?

Inlägg av thomasx »

Hejsan
Holger skrev: Kan det vara någon ekonomisk mening i att plocka på exempelvis en Viking Bio brännare i en så gammal panna?
Det är ju egentligen inte så svårt att räkna ut.
Kolla upp vilken verkningsgrad du räknar med på kombinationen med ny brännare till din gamla panna. Det kan du säkert få av nån här som redan kör så. Jämför sedan med verkningsgraden på ett nytt paket, och räkna ut extrakostnaden för lägre verkningsgrad/år, då ser du hur mycket du förlorar per år i energikostnad på gammal panna jämfört med ny. MEN dela nu den siffran med den extra investeringskostnaden för ett helt nytt system. Den siffran du får fram då talar om hur många år det kommer att ta för dig att tjäna in ett helt nytt system jämfört med att köra på med det gamla.

Sifferlek (jag sitter på tåget till stockholm och är uttråkad :)
Låt säga ny panna har 5% högre verkningsgrad.
Antag förbrukningen är 6 ton pellets/år a 2500:-/ton med gammalt system
Nytt system förbrukar då ca 5% mindre pellets (inte exakt eftersom procent ner inte e samma som procent upp, men för enkelhets skull) och alltså 5% lägre kostnad. Dvs, du sparar 6*2500*0,05 = 750:- per år med den nya anläggningen.
Vad kostar en viking bio? ca 25000:- antar jag.
Och en helt ny anläggning? 100000:- antar jag.
Extrakostnad för ny anläggning 75000:-
75000:- / 750:-/år = 100 år.
Alltså, om hundra år har bytet till den nya pannan lönat sig, rent ekonomiskt.
Hur rätt räknar är nu detta då. Tja, är skillnaden 10% blir det 50 år. 20% 25 år. Förbrukar du mer pellets går det fortare, mindre tar det längre tid osv.
Men du ser att rent ekonomiskt blir det ganska långa tider.

Att sätta in en brännare i din oljepanna räknar du antagligen hem på ett par år. För mig gick det på drygt 1 år att tjäna in min Bequem. Därflr var det en självklarhet för mig att byta så fort som möjligt. Efter den tiden kan jag ju egentligen göra ett nytt byte till vad som helst utan att känna att jag förlorat något (jämfört med att gå och fundera över enstörre investering och bränna upp pengarna under tiden).

Själv kör jag med en CTC 453B (har jag för mig den heter) och en Thermia Bequem 15D, funkar superbra. Har lite svårt få upp rökgastemperaturen...

Go Jul

Thomas
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tycker att min CTC265 fungerar stort överförväntan.

räknade med att göra av med ca 5-6ton/år ca 7pall.
som det ser ut nu så kommer det nog att gå 6pall framtill siste feb.
då räknat med att det blir svinkalt i jan-feb annars går det mindre.

då har ju vädret varit rätt bra nu under vintern men det var svinkalt 2-3mån när jag satte in den så borde jämna ut sig på ett ungefär..

Värmer då ca 200m2 till 21-22grader är 2st ungdomar som duschar dagligen och badar lite då och då.
så jag får säga att det funkar kanon.

Uraskning görs varje vecka ibland skjuter jag på det. hade nog kunnat köra 2-4v också utan problem då askan "skjuts" över till veddelen men inte så mycket jobb så kan stå ut med detta.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: CTC 265B knappast mening att konvertera?

Inlägg av André »

Holger skrev:Har en CTC 265B från 60-70 talet som fungerar med oljebrännare.
Har sett att rätt många konverterat liknande pannor till pelletseldning.
Kan det vara någon ekonomisk mening i att plocka på exempelvis en Viking Bio brännare i en så gammal panna?
Det beror på om du kan installera pannan själv el om du vet av en rörkrökare som installerar åt dej även om du inte köper en panna av denne..

Kan/har du den möjligheten så kan en ctc ecoflex va ett mycket bra/vettigt köp om du handlar av http://www.lundbergsvarme.se/index.htm

Dom tar 41000:- inkl moms o frakt men exkl skruv..
Pannan har shuntstyrning med inne/ute givare o 9 kW elpatron med effektvakt standard..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

Jag har en ctc 265 med eurofire i o jag har gjort av med C:A 6.5 pall små säck o askar ur en gång var 14 dag o är hel nöjd....
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Skriv svar