Ja nu har jag eldat ordentligt i pannan och jag ska försöka mig på en liten sammanfattning.
Jag har fått reklamerat en sak på pannan och det är den nedre luckan, det är helt enkelt en dum konstruktion som någon på Nibe skulle ha pisk för. Har fått en ny lucka men den nya luckan har redan blivit trasig. Sedan så har jag haft lite problem med inrykning när jag ska fylla på ved, men det är ju inte pannans fel utan jag har lite för kort skorsten, funderar på att sätta en rökgasfläkt på skorstenen.
Pannan är lättskött med sotning(sotar ur den 1gång/vecka), en bra sak är synglasen då ser man vad man har för förbränning. Jag skulle gärna haft lite djupare panna så att man fick pinnar längre än 40cm men det går det här också.
Har ni andra frågor så är det bara att fråga på.
//Tommy
Pannbyte Vedex 1000. Nu installerat!!
Hur stor skorsten har du, och ungefär hur lång?Tommy skrev:Ja nu har jag eldat ordentligt i pannan och jag ska försöka mig på en liten sammanfattning.
Jag har fått reklamerat en sak på pannan och det är den nedre luckan, det är helt enkelt en dum konstruktion som någon på Nibe skulle ha pisk för. Har fått en ny lucka men den nya luckan har redan blivit trasig. Sedan så har jag haft lite problem med inrykning när jag ska fylla på ved, men det är ju inte pannans fel utan jag har lite för kort skorsten, funderar på att sätta en rökgasfläkt på skorstenen.
Pannan är lättskött med sotning(sotar ur den 1gång/vecka), en bra sak är synglasen då ser man vad man har för förbränning. Jag skulle gärna haft lite djupare panna så att man fick pinnar längre än 40cm men det går det här också.
Har ni andra frågor så är det bara att fråga på.
//Tommy
Nä det var inget svårt att få en ny lucka, gick bara till rörmokarn som satte in pannan och sa att luckan var trasig, sen så beställde han hem en ny lucka. Jag fick den o satte dit den, lämnade tillbaka den trasiga luckan. Men nu är den nya luckan likadan som den första var. Ska nog ta kontakt med Nibe personligen och fråga ifall det ska vara så här.Tjenare!!!
Tänkte höra om det var svårt att få en ny lucka, min har blivit lite defekt den med.
Ringde du ner till nibe eller gick du igenom återförsäljaren?
Mitt direkt spjäll kärvar rätt skapligt de med....
Annars går den som tåget förutom att jag måste trimma in turbulatorerna..
/Mattias
Mina spjäll kärvade också men det verkar ha försvunnit nu, kanske var spänningar i plåten som släppt efter lite uppvärmningar, kan kanske varit beläggningar också som ställde till det med kärvningarna, vet inte till 100%, men nu är kärvningarna borta iaf.
//Tommy
Nibe vedex 1000, 1 kubik ack, laddomat 21,ThermOmatik reglersystem
Har en vedex 2000 -95 från focus TMV (innan det blev uppköpt av Nibe). Det första jag gjorde var att göra en gjutform av glasfiber och polyester så att jag kan gjuta mina keramiska roster själv eftersom jag har förmånen att komma över keramiskt bruk förmånligt (gar.1500gr.c.). Tänkte tipsa om att ni kan ännu göra detta innan keramiken blir "frasig" i kanterna. Luckorna verkar inte vara perfekta ännu, mina luckor håller men det var luckornas infästning (justeringsmånen) i själva "karmöppningen". Hålena var för långt ut så det tätade inte, rök in, efter att ha fått nya luckor, tätningsflätor till luckorna och det inte hjålpte så fick jag varva upp turbinslipen och slipa upp hålen i pannkroppen så att jag kunde "trycka" in luckan längre in, då blev det tätt, så det var för liten justeringsmån redan från fabrik. "Pappan till pannan" tog ingen som helst notis om det när jag sade att min svåger rörmokaren/säljare (det var mitt val inte svågern's) inte skall rekommendera denna panna till kunder. De skulle skicka folk att titta på grejjorna, men det förstod man väl någonstans i bakhuvet att det aldrig skulle dyka upp någon. Det bästa man kan göra som ev.kund är att lev. ger adresser till bef. kunder/referensanläggningar så att man kan åka och titta/prata om grejjorna, eller ventilera ett ev. köp på ett så eminent forum som detta.