Bästa pelletsbrännaren till CTC 265B ???

Skriv svar
Anders8
Ungskog

Bästa pelletsbrännaren till CTC 265B ???

Inlägg av Anders8 »

Hej
Vi har 2 hus som eldas med pellets.
Ett litet där vi bor och håller järnkoll = funkar kalas
Samt en stor 2 familjsvilla (ca 300 kvm boa) på långt avstånd som vi hyr ut en våning permanent samt har den andra våningen som förråd/sommarbostad.
Årsförbrukningen är ca 10 ton pellets och anläggningen är i korta ordalag en CTC 265B med Janfire flex A brännare + stort bulkförråd.
Jag känner att jag ,i vart fall vintertid, står lite väl mycket i beroendeställning till hyresgästen map sotning och div tjuvstopp!
Har samma brännare hemma i vårt lilla hus och där funkar det bättre pga min egen omsorg + liten förbrukning!
Har fått information att tex en Ecotec A4 går betydligt längre tid mellan sotningsintervallerna även i en gammal oljepanna och skulle kanske "rädda"situationen för mig? eller har ni något bättre tips?Biona?
Är väldigt tacksam för svar i denna brydsamma situation!!!
Planerar att byta hela pannan längre fram, men inte nu!!
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

liten tanke om du säger åt din hyresvärd att du sätter av en summa per år för uppvärmning + vv å det som blir över i din budget dras på dennes hyra så blir denne lite mera intreserad av god driftsekonomi :idea:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har en Janfire NH brännare och samma panna, då det förra år var som smällkallast behövde jag att aska ur ca: varje månad (oftare skadar inte).

Om du har en bra förbränning bestäms askmängden inte av brännaren men av pelletsen. Att man sedan kan ha en brännare som kan släppa av med den aska som bildas i bränndelen är ju såklart en fördel.

Jag är inte opartisk men mycket nöjd med min kombination.

Då NH-brännaren är ganska lika Flex-A i eldutgång (ganska hög) har jag plockat bort den isolering som fanns i botten på oljebrännkammaren, detta ger mer askutrymme men jag har likaväl askat/sotet pannan ca: varje månad (ibland 1½ månad mellan) utan problem alls.

Därutöver tycker jag att ingemar_o's förslag låter mycket vettigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar