Täta rökkanalen nedan skorstensarmen?

Skriv svar
andreas123
Prima virke

Täta rökkanalen nedan skorstensarmen?

Inlägg av andreas123 »

I samband med att jag håller på att installera en pelletsbrännare stötte jag på följande problematik:

I pannrummet i källaren löper rökkanalen ända ned till golvet där sotluckan finns. Jag har hört att man brukar mura igen rökkanalen i jämnhöjd med där skorstensarmen från pannan går in i den för att förhindra turbulens och med det dåligt drag vid uppstart.

Är det som jag har förstått det bara att klämma ner lite isolering i rökgången täta med betong/murbruk några cm samt fixa en fin slutning mot rökarmen?

Ska det vara finbetong eller duger det med murbruk C?

Fungerar glasull eller måste det vara stenull?

Ska jag sätta in en ny sotlucka eller kommer sotaren åt med damsugaren via skorstensarmen.

Vad ska jag göra med den gamla sotluckan, ska den sitta kvar eller ska jag mura igen den? I det senare fallet, skapar man inte då ett oventilerat hålrum med risk för fuktansamling?

Tips mottages tacksamt.

/Andreas
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tycker inte att du skall göra något innan du har pratat med sotaren.

Dessutom undrar jag om du ens behöver göra något, har själv sotluckan under ingången av rökröret från pannan. Och jag har inte upplevt några bekymmer med det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

Det låter klokt. Jag tar och avvaktar och ser om det blir något problem. Tack för hjälpen.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

jag har exakt lika som du beskriver det,den gamla pannan hade ingången längst ner.När min farsa bytte så vart då rökröret från pannan ca en meter högte upp.
Jag har inga problem,dessutom måste du ju använda sotluckan!!hos mej ramlar det säkert ner 15liter varje gång sotarn är här,detta tas ju ut genom denna lucka.Sedan använder jag denna lucka som "motdragslucka" vid eldning av ved,jag ställer upp den på snedden lite lagomt för att mildra draget när pannan är varm,samt blandar ut dom heta rökgaserna med kallare källarluft :P
Nu är väl inte min motdragslucka rumsren då :oops:
men den fyller sin funktion vid vedeldningen,jag vet att jag ökar verkningsgraden då det tar längre tid för den heta rökgasen att lämna pannan!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar