HJÄLP - Det stinker!
-
- Stor entusiast!
HJÄLP - Det stinker!
Usch, usch, usch.
Fick min första levernas av bulk-pellets i fredags. Det blev Laxå från Biobränslebutiken.
I lördags upptäckte vi en svag doft i huset. I söndags var den starkare, så jag började misstänka att treåringen gått å gömt en blöja eller ett mjölkpaket eller så. Idag stinker det kraftigt i hela huset. Och jag har hittat källan. Det är pelletsen. Den luktar fränt. Lite som lösningsmedel. Lite som damm, Lite som gödsel. Lite surt. Mycket svårt att definiera. Men det är en mycket genomträngande doft.
Vad kan detta bero på? Finns något sätt att åtgärda? Vill hellst inte skotta ut 4500kg för över 10000:- i trägården och tutta på...
Stefan, med stickande ögon och irriterad näsa
Fick min första levernas av bulk-pellets i fredags. Det blev Laxå från Biobränslebutiken.
I lördags upptäckte vi en svag doft i huset. I söndags var den starkare, så jag började misstänka att treåringen gått å gömt en blöja eller ett mjölkpaket eller så. Idag stinker det kraftigt i hela huset. Och jag har hittat källan. Det är pelletsen. Den luktar fränt. Lite som lösningsmedel. Lite som damm, Lite som gödsel. Lite surt. Mycket svårt att definiera. Men det är en mycket genomträngande doft.
Vad kan detta bero på? Finns något sätt att åtgärda? Vill hellst inte skotta ut 4500kg för över 10000:- i trägården och tutta på...
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Testa gå in bulktank och ta hand i hand med pellets och lukta olika plats runt i tanken för om det luktar likadån eller om inte så är nån död råttan som medföljde transport.
Nä .. Reklamation till Laxå mottagen.
Nä .. Reklamation till Laxå mottagen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jag har en Laxå småsäck som, när jag öppnar o häller i veckoförrådet, luktar .... mindre angenämt! Mycket mindre faktisk!
Men efter kort tid (½ timme typ) luktar det inget alls. Det kan vara så enkelt att ni kan lufta bort lukten, hade ni en flexslang kunden ni kanske låta brännaren suga luften från bulkrummet...
Men efter kort tid (½ timme typ) luktar det inget alls. Det kan vara så enkelt att ni kan lufta bort lukten, hade ni en flexslang kunden ni kanske låta brännaren suga luften från bulkrummet...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Re: HJÄLP - Det stinker!
Det är pelletsen som luktar, doften klingar ut om några dagar.saabstefan skrev:Usch, usch, usch.
Varför den doftar vet jag inte, man kan undra vad de har blandat i.......
Hade likvärdig doft själv vid min senaste (första och sista) Laxåpelletsleverans. Tycker att pelletsen är "för mjuk", de kom med för mycket finmaterial i sin leverans.........

Måste rengöra mitt filter i luftmatningssystemet minst en gång per vecka. Med en bra leverans så skall det räcka med varannan till var tredje månad.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Frö
delDiablo: den luktande pelletsen var lite mörkare än vanligt, jag misstänker därför att de har använd "lagrat" spån vilket jag även läste i en annan tråd (någon hade kollat med Laxå). Min uppfattning av "lagrat" spån är att det har legat ett "berg" spån utsatt för väder och vind vilket har gett viss grogrund för olika organismer, sedan tas det in o klämmas till pellets och då luktar själva spånen inte men "organismerna" kan nog lukta lite.
Detta är bara min logik som säger detta, jag påstår inte att det är sanningen.
Detta är bara min logik som säger detta, jag påstår inte att det är sanningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Då är vi nestan vid mit förste inlägg var kattpiss luktar som ammoniak. Om spån ligger i en hög på 3 meter och har en fukthalt på 50%, är detta optimale vilkor för kompostering. Det kan bildas ammoniak från kväve och jag tror som Icecap att det er detta som luktar. För att undvika organiska prosesser, måste man torka ur vattnet av spånen.
Sen är det ju en fråga om energiinnehållet bli lägre i pelleten. Med kompostering bildas värme, i en sådan hög 70 grader i mitten och denna energien tas från spånet.
Sen är det ju en fråga om energiinnehållet bli lägre i pelleten. Med kompostering bildas värme, i en sådan hög 70 grader i mitten och denna energien tas från spånet.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Laxåpellets och sydpellets är samma har jag för mig.. och jag har kört sydpellets i 1år (fått nån pall med laxå) också.. inget som luktat nämnvärt..
Däremot fick jag i våras när det va lite kris med pellets som ni säkert kommer ihåg, en pall med Polsk (nödpellets)..
Den luktade riktigt starkt,, fast inte ammoniak, snarare mkt stark trälukt..
Kan tillägga att den pallen va mycket bättre än sydpellets.. Inget sinter på rostret alls med dom pellisarna!!
mvh Anders
Däremot fick jag i våras när det va lite kris med pellets som ni säkert kommer ihåg, en pall med Polsk (nödpellets)..
Den luktade riktigt starkt,, fast inte ammoniak, snarare mkt stark trälukt..
Kan tillägga att den pallen va mycket bättre än sydpellets.. Inget sinter på rostret alls med dom pellisarna!!
mvh Anders
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
2våning tegelkåk 1909
170m2