Påverkar spån förbränning och underhåll?
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Påverkar spån förbränning och underhåll?
Varför är det så viktigt att pellets inte skal innehålla sågspån?
Betyder det något för brännaren eller förbränningen?
Blir verkningsgraden påverkat?
Påverkar det olika för olika brännartyp?
Blir det större mängd att aska ur eller sotar det mer i pannan?
Får man aska ur oftare?
Vad tror du? Vad är dina erfarenheter?
Får man aska ur oftare?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Hej!
Själva förbränningen i en KMP PX21 påverkas inte av spån enligt min erfarenhet. Jag transporterar pelletsen med ett vakuumsugsystem, och har inte något filter som fångar upp det fina spånet. I toppen av cyklonen har jag en hålplåt sitter så att inte stora bitar av pellets går runt i systemet, då detta system är slutet.
Nu har jag märkt att skruven från MAFA förrådet mal sönder pelletsen, men det är minimalt efter MAFA´s tester. Största mängd spån kommer nog direkt med leveransen av pelletsen. Har idag Norsk Pellets Vestmarka i bulkförrådet. Även fast den är hård och stark så blir det spån när bulkbilen trycker in bränslet i förrådet. Går nog inte att undvika.
Det som kan vara problem med spån i denna brännare är själva slangen plus fallröret efter skruven. Där fastnar en hel del spån som man måste göra rent varje vecka så att detta inte bränns fast i fallröret.
Man ser direkt om spån har bränt fast då röret får en svartbrun hinna från botten och upp i röret. Man tar bort detta enklast med T-röd ca en gång per år. Man får alltid lite värme bakåt i röret, även om så värmen är så att du kan hålla handen där utan problem. Det gör att spånet svettas och fastnar med tiden.
KMP´s skruv är inget problem, inte hemma hos mig.
Gör en rengöring av veckoförråd samt bulkförråd en gång per år.
Själva förbränningen i en KMP PX21 påverkas inte av spån enligt min erfarenhet. Jag transporterar pelletsen med ett vakuumsugsystem, och har inte något filter som fångar upp det fina spånet. I toppen av cyklonen har jag en hålplåt sitter så att inte stora bitar av pellets går runt i systemet, då detta system är slutet.
Nu har jag märkt att skruven från MAFA förrådet mal sönder pelletsen, men det är minimalt efter MAFA´s tester. Största mängd spån kommer nog direkt med leveransen av pelletsen. Har idag Norsk Pellets Vestmarka i bulkförrådet. Även fast den är hård och stark så blir det spån när bulkbilen trycker in bränslet i förrådet. Går nog inte att undvika.
Det som kan vara problem med spån i denna brännare är själva slangen plus fallröret efter skruven. Där fastnar en hel del spån som man måste göra rent varje vecka så att detta inte bränns fast i fallröret.
Man ser direkt om spån har bränt fast då röret får en svartbrun hinna från botten och upp i röret. Man tar bort detta enklast med T-röd ca en gång per år. Man får alltid lite värme bakåt i röret, även om så värmen är så att du kan hålla handen där utan problem. Det gör att spånet svettas och fastnar med tiden.
KMP´s skruv är inget problem, inte hemma hos mig.
Gör en rengöring av veckoförråd samt bulkförråd en gång per år.
Rent logisk är spån av en lägre densitet än pellets. Då skruvmatning inte kör vikt men volym blir det för mager förbränning om det finns "signifikant" med spån i bränslet.
Jag antar att vissa brännare kan ha problem med att det kan komma strålvärme bakåt som kan göra att spånen "svettas fast" men jag har inte upplevd detta alls.
Damm kommer nog att vara lika för alla: kan blåsa in utan att bli förbränd ordentligt men jag är tveksam till hur stort problem det egentligen är, de pellets jag har haft/har är inte dammiga men jag har haft säckar med mycket spån efter vattenskada.
Jag antar att vissa brännare kan ha problem med att det kan komma strålvärme bakåt som kan göra att spånen "svettas fast" men jag har inte upplevd detta alls.
Damm kommer nog att vara lika för alla: kan blåsa in utan att bli förbränd ordentligt men jag är tveksam till hur stort problem det egentligen är, de pellets jag har haft/har är inte dammiga men jag har haft säckar med mycket spån efter vattenskada.
Senast redigerad av Icecap den mån 18 dec, 2006 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vår anläggning påverkades mycket negativt av spån och finfraktioner i pelletsen. Det ledde till startproblem, ryckig gång, höga och fladdrande rökgastemperaturer och kortare underhållsintervaller m.m.
Jag har borrat hål i matarröret från silon, och dränerar spån den vägen. Efter det har brännaren gått klockrent.
Jag har borrat hål i matarröret från silon, och dränerar spån den vägen. Efter det har brännaren gått klockrent.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
I min anläggning är mängden aska i pannan (under brännaren) direkt beroende av mängden finpartiklar och spån i pelletsen.
När det gäller koks i brännarskålen så har jag inte sett något direkt samband med avseende på mängden finpartiklar. I EcoTec A3:an verkar det bli lika mycket koks oberoende på andelen fint material. I övrigt så går brännaren bra oavsett stor eller liten andel finpartiklar.
Däremot så är mitt luftmatningssystem känsligt för en stor andel av finpartiklar/damm, men det hör kanske inte riktigt hit.
När det gäller koks i brännarskålen så har jag inte sett något direkt samband med avseende på mängden finpartiklar. I EcoTec A3:an verkar det bli lika mycket koks oberoende på andelen fint material. I övrigt så går brännaren bra oavsett stor eller liten andel finpartiklar.
Däremot så är mitt luftmatningssystem känsligt för en stor andel av finpartiklar/damm, men det hör kanske inte riktigt hit.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Interessanta svar.Icecap skrev:Rent logisk är spån av en lägre densitet än pellets. Då skruvmatning inte kör vikt men volym blir det för mager förbränning om det finns "signifikant" med spån i bränslet.
Icecap, jag tror hellre det är så att spån och korta pellets har stor yta och därför måste luftflöde ökas, dvs man har en fet och okontrollerad förbränning med pulver/spån i en pelletbrännare. Om inte luften kommer ordentlig åt materialet, vill det bli mycket rök. Och sen tror jag att det är så att den specifika densitet (vikten av en partikel i kg/m3) är lägre för pulver och spån sen pellets är komprimerad. Men bulkvikten skiljer från specifik densitet då 1m3 pellets har en del luft i mellan partiklene. Den kan vara lägre för pellets. Förbränning av pellets är god då luft kommer åt partiklene och det är därför pellets användas (ger homogen förbränning).
Go ForIt Pellets skrev:
Har andra liknande observation?Det ledde till startproblem, ryckig gång, höga och fladdrande rökgastemperaturer och kortare underhållsintervaller m.m.
Min Bequem brännare har inga startproblem men jag tror att underhållsintervall ökar med stor finfraktion. Jag tror det leder til något ojämn förbränning genom massan och att detta påverker verkningsgrad, men inte mycket. Man kan justere luftflöde efter den kvalite som går in i brännaren och jag kör med högre inställning än fabriksinställning.
"Icecap, jag tror hellre det är så att spån och korta pellets har stor yta och därför måste luftflöde ökas, dvs man har en fet och okontrollerad förbränning med pulver/spån i en pelletbrännare."
Nu är du ute på en vandring utan mål......
Då "pulvret" har (mycket?) lägre densitet än hårda pellets kommer massan som brinner att vara (avsevärd?) mindre vilket betyder att det ska mindre luft till. Att förbränningen går snabbt är sant men massan är mycket mindre, alltså räcker samma luft till många fler småpartikler.
Din logik kräver att samma massa matas in och då har du rätt: 1kg spån brinner mycket snabbare än 1kg Vestmarka men då en skruv matar m³ kommer det att matas in avsevärd mindre massa med spån än med pellets, detta gör att det behövs mindre luft.
Bränner spånen snabbare kommer den också att brinna kortare tid vilket gör att den brinnande massa blir mindre vilket ger lägre luftbehov.
Nu är du ute på en vandring utan mål......

Då "pulvret" har (mycket?) lägre densitet än hårda pellets kommer massan som brinner att vara (avsevärd?) mindre vilket betyder att det ska mindre luft till. Att förbränningen går snabbt är sant men massan är mycket mindre, alltså räcker samma luft till många fler småpartikler.
Din logik kräver att samma massa matas in och då har du rätt: 1kg spån brinner mycket snabbare än 1kg Vestmarka men då en skruv matar m³ kommer det att matas in avsevärd mindre massa med spån än med pellets, detta gör att det behövs mindre luft.
Bränner spånen snabbare kommer den också att brinna kortare tid vilket gör att den brinnande massa blir mindre vilket ger lägre luftbehov.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Icecap,
Jag var nog lite rask i mit ressonnement. Du har helt rätt, träpulver och spån har lägre bulkvikt och det blir nog ochså en magrare blandning.
Men jag är säker på att förbranningen er avhengig av ytan på pellets, dvs att kortare pellets kräver mer luft än längre pellets fordi det blir fler pelletändor på samma volym. Om träpulver lägger sig mellan pellets vil inte luft komma tilräckligt åt ytorna och förbränning församras/blir ojämn, tror jag.
Hälsningar
Jag var nog lite rask i mit ressonnement. Du har helt rätt, träpulver och spån har lägre bulkvikt och det blir nog ochså en magrare blandning.
Men jag är säker på att förbranningen er avhengig av ytan på pellets, dvs att kortare pellets kräver mer luft än längre pellets fordi det blir fler pelletändor på samma volym. Om träpulver lägger sig mellan pellets vil inte luft komma tilräckligt åt ytorna och förbränning församras/blir ojämn, tror jag.
Hälsningar
Värt att notera med Norsk pellets Vestmarka är att den pelletsen brinner mer som ett vedträ, medans vanlig pellets som är sprödare splitter sönder under förbränningen.
Om man släpper ner spån emot en eldhärd så tar merparten spån eld redan i luften innan denna hinner landa i brännarkoppen.
Det är detta som gör att brännare med övermatningsprincipen av ett fallrör får problem med att spån fastnar kvar uppe i fallröret.
Skulle vara intressant och höra om wepe har några problem med barkpelletsen, mycket spån samt med denna matning med skruv som ligger direkt i eldhärden som den gör på en Pell Eco. Det borde synas på skruven om det bränns fast avlagringar där, längre tillbaka in i brännaröret.
Om man släpper ner spån emot en eldhärd så tar merparten spån eld redan i luften innan denna hinner landa i brännarkoppen.
Det är detta som gör att brännare med övermatningsprincipen av ett fallrör får problem med att spån fastnar kvar uppe i fallröret.
Skulle vara intressant och höra om wepe har några problem med barkpelletsen, mycket spån samt med denna matning med skruv som ligger direkt i eldhärden som den gör på en Pell Eco. Det borde synas på skruven om det bränns fast avlagringar där, längre tillbaka in i brännaröret.
Hej
Det går förvånansvärt bra hittils,har inte bränt fast några avlagringar
än.Blir som sagt massa aska av bark pelletsen ,har gjort en liten
typ spak som jag fördelar ut askan i pannbottnen ,verkar funka.Så
jag slipper aska så ofta.Verkar som Pellecon inte bryr sig om ifall
det är spån eller inte.Pratade med träenergi innan jag köpte den
de var väldigt skeptiska att sätta den i en Nibe och dessutom barkpellets
Men det har inte varit några problem än peppar peppar.Tycker om
företag som är uppriktiga.OBS jag har inte köpt brännaren direkt av
Träenergi om någon tror det .Brännaren verkar helt ok hittils och
verkar ta det mesta.Varför jag köpte den var att jag skulle kunna välja
fler alternativbrännslen,vilket jag tror kommer.Askan får jag nog leva
med , men det problemet är ju pannan.Sruven som du nämner Karla1
räknas som slit detalj enl Träenergi , Kostar c:a 300:- De var rädda
för att i en sådan trång panna och flamriktare + barkpellets skulle inte
skruven hålla så länge.Köpte brännaren av El & Maskinteknik ,som
haft den som demo orginalskruven sitter där än och jag tror inte det
ska vara några större problem.Skulle det bli det ,har jag nog en lösning
på det med.Vad som är positivt är att jag ser den tar betydligt mindre
pellets.Ska bara försöka fixa till så man kan lagra barkpelletsen lite
bättre.Pus få hem mera.
Wepe
Det går förvånansvärt bra hittils,har inte bränt fast några avlagringar
än.Blir som sagt massa aska av bark pelletsen ,har gjort en liten
typ spak som jag fördelar ut askan i pannbottnen ,verkar funka.Så
jag slipper aska så ofta.Verkar som Pellecon inte bryr sig om ifall
det är spån eller inte.Pratade med träenergi innan jag köpte den
de var väldigt skeptiska att sätta den i en Nibe och dessutom barkpellets
Men det har inte varit några problem än peppar peppar.Tycker om
företag som är uppriktiga.OBS jag har inte köpt brännaren direkt av
Träenergi om någon tror det .Brännaren verkar helt ok hittils och
verkar ta det mesta.Varför jag köpte den var att jag skulle kunna välja
fler alternativbrännslen,vilket jag tror kommer.Askan får jag nog leva
med , men det problemet är ju pannan.Sruven som du nämner Karla1
räknas som slit detalj enl Träenergi , Kostar c:a 300:- De var rädda
för att i en sådan trång panna och flamriktare + barkpellets skulle inte
skruven hålla så länge.Köpte brännaren av El & Maskinteknik ,som
haft den som demo orginalskruven sitter där än och jag tror inte det
ska vara några större problem.Skulle det bli det ,har jag nog en lösning
på det med.Vad som är positivt är att jag ser den tar betydligt mindre
pellets.Ska bara försöka fixa till så man kan lagra barkpelletsen lite
bättre.Pus få hem mera.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Jaha då var Nicke Nyfiken framme igen .Har varit c:a 5-8 minus
ett par dagar var bara tvungen att kolla askan .Inga större problem
hade säkert gått ett par dagar till.Så det funkar som jag tänkt mig.Vad
beträffar spån ,hade jag aldrig några problem med det i Iwabon heller.
Det kunde hända att man fick slå till på slangen ibland för det var så
mycket.Men det har aldrig varit några driftproblem med själva brännaren.
På tal om ev rök puffar mm tycker jag det där med brandvarnare +
relä var ett vettigt tips från en annan tråd Visserligen köpte jag en
billigare variant 135:- + ett relä för 220v om man behöver det som
bryter strömmen till brännaren om det varnar för rök.Bara ett tips
Wepe
ett par dagar var bara tvungen att kolla askan .Inga större problem
hade säkert gått ett par dagar till.Så det funkar som jag tänkt mig.Vad
beträffar spån ,hade jag aldrig några problem med det i Iwabon heller.
Det kunde hända att man fick slå till på slangen ibland för det var så
mycket.Men det har aldrig varit några driftproblem med själva brännaren.
På tal om ev rök puffar mm tycker jag det där med brandvarnare +
relä var ett vettigt tips från en annan tråd Visserligen köpte jag en
billigare variant 135:- + ett relä för 220v om man behöver det som
bryter strömmen till brännaren om det varnar för rök.Bara ett tips
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Gallringsobjekt
HejGoForIt Pellets skrev:Vår anläggning påverkades mycket negativt av spån och finfraktioner i pelletsen. Det ledde till startproblem, ryckig gång, höga och fladdrande rökgastemperaturer och kortare underhållsintervaller m.m.
Varför borra när det finns ett bra hjälpmedel "pelletsrens" gå in på www.naturenergi.se och kolla på deras tillbehör .
enkelt att montera, slang rakt ner asketunnan mindre sot ingen rökpuffar

-
- Gallringsobjekt
Re: Påverkar spån förbränning och underhåll?
HejRol-bi skrev:Varför är det så viktigt att pellets inte skal innehålla sågspån?
Får man aska ur oftare?
Min erfarenhet säger att om du tar spån och häller över en öppen eld vad får du då aska , det tillför inget bränslevärde i pannan utan du får en mängd sot , då är det bättre att montera på ett pelletsrens på slangen
en dm ner på slangen efter skruvmotorn som tar ner spån i asketunnan

Re: Påverkar spån förbränning och underhåll?
Det gäller väl om man har en brännare med "övermatning".uppfinnaren skrev:Min erfarenhet säger att om du tar spån och häller över en öppen eld vad får du då aska , det tillför inget bränslevärde i pannan utan du får en mängd sot , då är det bättre att montera på ett pelletsrens på slangen
en dm ner på slangen efter skruvmotorn som tar ner spån i asketunnan
Om man har en undermatad brännare så blir det ju inte riktigt så....
Dessutom så finns det många anläggningar som t.o.m. maler ner pelletsen för att få fint material. Men det är oftast större anläggningar typ värmeverk. Men det finns också dessa tankegångar för villor, typ Biona brännaren.
Moderator