Tomtar på loftet

Grimreaper
Lärjunge!

Tomtar på loftet

Inlägg av Grimreaper »

var ner i källaren igår och kikade runt lite på pannan. Upptäckte till min fasa att jag satt givaren till autoshunten på returen... gah! :)

Fick snällt riva lös den ikväll och koppla om den. Fan inte konstigt det kommit lite väl hett vatten ut i elementen stundtals :D

Kanske får man ner pelletsförbrukningen några hekto också... :P
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Varför satte du den där ?
Det var väl dumt ? :lol: :lol: :lol:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Mjo, men jag trodde i min enfald att cirkulationspumpen satt på framledaren och inte på returen. Så var dock inte fallet :D
Trodde först pumpen satt felvänd (aha...installatören har tabbat sig...), men såg sen på märkningen i taket att det var returen ... (doh..JAG tabbade mig :( )

Så kan det gå när man inte riktigt kollar upp grejjer först :P
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Grimreaper skrev:Mjo, men jag trodde i min enfald att cirkulationspumpen satt på framledaren och inte på returen. Så var dock inte fallet :D
Trodde först pumpen satt felvänd (aha...installatören har tabbat sig...), men såg sen på märkningen i taket att det var returen ... (doh..JAG tabbade mig :( )

Så kan det gå när man inte riktigt kollar upp grejjer först :P
Min pump sitter oxå på framledningen men nu är det dags att byta den (6 år gammal). Den vill inte starta alltid efter strömavbrott. Tänkte passa på att flytta den till returen för jag tänker att den kanske håller lite längre om den jobbar med svalare vatten.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:Min pump sitter oxå på framledningen men nu är det dags att byta den (6 år gammal). Den vill inte starta alltid efter strömavbrott. Tänkte passa på att flytta den till returen för jag tänker att den kanske håller lite längre om den jobbar med svalare vatten.
Tror inte livslängden på pumpen ökar om du sätter den på returen. För i så fall skulle inte pumpen i min solanläggning bli speciellt gammal, där det ofta på sommaren är 80-90° på vattnet som passerar (och då sitter den på returen till solfångarna.....).
Dessutom finns det en risk att pumpen suger in luft i värmesystemet om den sitter på returen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Roli skrev: Dessutom finns det en risk att pumpen suger in luft i värmesystemet om den sitter på returen.
Hur kan den göra det i ett trycksatt system ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

elvis skrev:
Roli skrev: Dessutom finns det en risk att pumpen suger in luft i värmesystemet om den sitter på returen.
Hur kan den göra det i ett trycksatt system ?

Har du ett korrekt trycksatt system så är nog risken liten men den finns.

Nu har inte alla detta så då ökar risken eftersom luft kan ta sig in lättare i rörsystemet än vattnets förmåga att komma ut vid lite "sämre" utförda kopplingar/anslutningar. Eftersom om pumpen sitter på retursidan så kan den ge ett litet undertryck vid bl.a. elementen vilken den inte ger om den sitter på stigarledningen.

Systemets uppbyggnad kan också ha en betydelse i sammanhanget, är det ett 1-rörssystem, 2-rörsystem eller annan typ samt om termostaterna stänger flödet helt i systemet eller inte.

Sedan skrev jag "risk" vilket inte betyder att alla kan få fenomenet. Risken är nog inte så stor men den finns, så varför ändra från en framledningsplacerad cirkulationspump till en i "mitt" tycke sämre placerad cirkulationspump på returledningen.

Eller har du någon bra kommentar/uppgift om varför det ev. skulle kunna vara bättre att ha pumpen där.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Man brukar säga att elektroniks livslängd halveras för varje 10 graders höjning av temperaturen.

Det kan nog stämma som en tumregel.

Sedan hur stor skilnad det gör med monteringen för vilken temp. pumpen får är en annan fråga.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag har min pump på framledningen.
Frågan är ju hur temperaturkänslig en cirkulationspump är. Då den är gjord för att sitta på ett rör som det strömmar varmvatten i kanske det inte är så farligt...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Roli skrev:
Shakespeare skrev:Min pump sitter oxå på framledningen men nu är det dags att byta den (6 år gammal). Den vill inte starta alltid efter strömavbrott. Tänkte passa på att flytta den till returen för jag tänker att den kanske håller lite längre om den jobbar med svalare vatten.
Tror inte livslängden på pumpen ökar om du sätter den på returen. För i så fall skulle inte pumpen i min solanläggning bli speciellt gammal, där det ofta på sommaren är 80-90° på vattnet som passerar (och då sitter den på returen till solfångarna.....).
Dessutom finns det en risk att pumpen suger in luft i värmesystemet om den sitter på returen.
Nä jag tror jag låter pumpen sitta där den sitter. Det blir enklast så. Det fanns ytterligare en anledning att flytta den för att jag skulle få plats med en T-koppling men det har jag löst på annat sätt. I solfångarkretsen ska den nog alltid sitta på returen. Jag har sett att pumpar brukar vara specade till sådär ca 100 grader och då är det ju lämpligt att ha pumpen på den svalare sidan.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Den må vara gjord för 100 grader...men elektronikens livslängd minskar/ökar drastiskt med temperaturen också.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Vi pratar om en våtkyld pumpmotor, som är GJORD för arbetstemperaturer på uppåt 95 grader kontinuerligt, och vanligen cirka 140-150 grader kortvarigt.

6 år är alldeles för kort tid, en normal cirkpump brukar hålla minst 10år, vanligt är 20-40år.

Köp inte en likadan igen är mitt tips :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Roli skrev:
Min pump sitter på returen och visst suger den in luft ex: när pannan blir kall av någon annledning fast jag har korekt tryck i systemet
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

snillet skrev:Vi pratar om en våtkyld pumpmotor, som är GJORD för arbetstemperaturer på uppåt 95 grader kontinuerligt, och vanligen cirka 140-150 grader kortvarigt.

6 år är alldeles för kort tid, en normal cirkpump brukar hålla minst 10år, vanligt är 20-40år.

Köp inte en likadan igen är mitt tips :lol:
Idag ska man inte räkna med livslängder på nånting.
Saker som tidigare höll 15-20 år kanske håller 5 år idag. Hur ska annars förtetagen kunna överleva :P
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Erik skrev:Man brukar säga att elektroniks livslängd halveras för varje 10 graders höjning av temperaturen.

Det kan nog stämma som en tumregel.

Sedan hur stor skilnad det gör med monteringen för vilken temp. pumpen får är en annan fråga.
Den tumregeln gäller väl för halvledareelektronik ? knappast för eletromekanisk utrustning eller sviker minnet nu igen ?
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Skriv svar