Köpa motorshunt till CTC 265B?

Skriv svar
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Köpa motorshunt till CTC 265B?

Inlägg av Equinoxe »

Hej.

Jag har en CTC 265B med 360°-vridning på shunten. Tar man bort vredet så sitter det en ventil som öppnar med tryck och stänger genom att minska trycket på ventilen. Den påminner väldigt mycket om en radiatorventil.
Jag skulle gärna vilja ha en motorshunt utan att behöva montera ner den gamla shunten och ersätta den med en som vrider 90°, t.ex Esbes vridshuntar.
Esbe har ju även motorshuntar för linjära ventiler. Tror ni en sådan skulle funka eller till CTC:s shunt eller måste man ha Esbes ventil till den också? Det vore skönt att slippa springa ner till källaren så fort vädret ändras.

/Anders

Länken till Esbe motorshunt http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=3551.

Bild
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Shuntreglering

Inlägg av Beginner »

Jag köpte för många år sedan på annons ett beg reglersystem av fabrikat Ulricehamns Värme Elektronik. Fick då köpa till en adapter som gör om vridning till linjär rörelse vilket passar CTC 265 B. Har funkat bra i alla år.
http://www.uveab.se .
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Equinoxe
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 11 jun, 2005 11:34

Inlägg av Equinoxe »

Tackar så mycket för informationen! :D
Företaget i Ulricehamn ska jag kolla upp. Pannan är för fräsch för att kastas ut p.g.a att den inte har motorshunt.

/Anders
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Är med intresserad.

F
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Anders8
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 12:22

Motorshunt till ctc 265 och 171

Inlägg av Anders8 »

Hej
Just detta bry hade jag med vår villa första åren.Original tryckgivande don är lika kass som den är dyr.Köpte en tjusig adapter från vridande till tryckande men varken arm eller motorshunt passade!
Nu har jag byggt om allt med solvärme - Ackumulatortank - riktig vridande ESBE- shunt och har kvar 171 B -93 pannan som enbart "kassett" driven av Janfire flex A
Är skitnöjd med denna anläggning!

CtC 171b-93 med janire flex A
Aquasol plattsolfångare
750 L acumulatortank
Mafa midi 730 L (perfekt kompromiss)
Värmer ca 100 kvm
maxell
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 17:00
Ort: Mjölby
Kontakt:

Re: Köpa motorshunt till CTC 265B?

Inlägg av maxell »

Equinoxe skrev:Hej.

Jag har en CTC 265B med 360°-vridning på shunten. Tar man bort vredet så sitter det en ventil som öppnar med tryck och stänger genom att minska trycket på ventilen. Den påminner väldigt mycket om en radiatorventil.
Jag skulle gärna vilja ha en motorshunt utan att behöva montera ner den gamla shunten och ersätta den med en som vrider 90°, t.ex Esbes vridshuntar.
Esbe har ju även motorshuntar för linjära ventiler. Tror ni en sådan skulle funka eller till CTC:s shunt eller måste man ha Esbes ventil till den också? Det vore skönt att slippa springa ner till källaren så fort vädret ändras.

/Anders

Länken till Esbe motorshunt http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=3551.

Bild
Vet inte om det är samma problem som jag hade. Till min panna, en CTC 171 med tryckande shunt, så satte jag in ett ställdon typ ESBE Serie 90. Till den finns som tillbehör en adapter som gör om ställdonets vridande rörelse till tryckande. Adaptern har art.nr 1605 19 00 på ESBEs hemsidan.
Iwabo Villa S1 i en CTC 171 med shuntautomatik Danfoss ECL Comfort
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Jag har någon sorts gamal motorshunt till min panna, CTC-265K. Två givare verkar det också vara. Då jag tog över huset var dock motorshunten inte aktiverad. Så jag tog bort själva motordelen och vrider manuellt idag. Mitt problem är dock att "konveterings" saken som gör om tryckande shunt till virdande shunt inte verkar kunna gå i botten. Alltså jag kan inte stänga shunten även om jag vrider till max åt vänster. Kan dock försöka kolla vad det är för märke om det kan hjälpa någon.

PS! Har ni en fungerande manuell shunt till CTC så hör av er.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Skriv svar