Hej,
jag är ny på detta forum. Har nyss flyttat till ett mindre hus 100 m² + (81 m²) med en gammal olje/vedpanna av märket Eryl (grön med fyra luckor) som idag går på el och ibland ved. Första elräkningen var en otrevlig överraskning så något måste göras. Först har tankarna gått mot bergvärme men det är en väldigt stor investering. Nu funderar jag på pellets, och då att kunna behålla den gamla pannan och installera en brännare i den. En kille från Janfire kom och kikade och sa att deras brännare passar bra på en erylpanna, men jag tycker priset känns högt - ca 35 000 för brännare, skruv och veckoförråd och lite annat smått och gott. Jag har inte fått offerten ännu så jag vet inte exakt. På mail har jag fått en prisuppgift för en Viking bio som skulle gå på ca 21 000 inkl montering. Hur kommer det sig att prisskillnaden är så stor? Är ena märket bättre än det andra? Finns det fler märken som kan passa min panna?
Tacksam för synpunkter och tips.
Vilken brännare passar min gamla panna
Jag har också en gammal panna.
Det är en Eryl DP 1965 skulle tro att din är något liknande efter din beskrivning. Jag kör sedan början av maj 2006 med en Pellx P21 den har
till dags datum fungerat klockrent.
Brännaren sitter där ole brännaren
normalt sitter (dvs ej där man eldar med ved)har personligen modefierat nedre luckan och satt stosen i den så jag kan sväga ut brännaren vid sotning.Pannan har bra utrymmen för sot så under sommaren sotade jag varannan vecka ca ett veckoförråd.Jag tycker (tror) att en framåt brinnande brännare är att föredra i denna panna.Men se till att det är en seriös installatör som monterar så du får den inställd rätt.
Då kommer du att få en angenäm framtid med pellets.
Välkommen i gänget!
Det är en Eryl DP 1965 skulle tro att din är något liknande efter din beskrivning. Jag kör sedan början av maj 2006 med en Pellx P21 den har
till dags datum fungerat klockrent.

normalt sitter (dvs ej där man eldar med ved)har personligen modefierat nedre luckan och satt stosen i den så jag kan sväga ut brännaren vid sotning.Pannan har bra utrymmen för sot så under sommaren sotade jag varannan vecka ca ett veckoförråd.Jag tycker (tror) att en framåt brinnande brännare är att föredra i denna panna.Men se till att det är en seriös installatör som monterar så du får den inställd rätt.

Välkommen i gänget!

Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Tack för tipset! Jag ska kolla upp Pellx-brännare också.
Jag har inte hittat något årtal på pannan, men 1965 låter rimligt. I mitt fall har dock oljebrännaren suttit på sidan och inte i en av luckorna, men det spelar kanske ingen roll, pelletsbrännaren hamnar väl ändå i en lucka?
Jag ska nog börja med ett veckoförråd och sedan kanske bygga ett bulk, är det någon som vet hur långt det max kan vara från tankbilens uppställningsplats till påfyllningsröret i husväggen, d v s hur lång är deras slang?
Jag har inte hittat något årtal på pannan, men 1965 låter rimligt. I mitt fall har dock oljebrännaren suttit på sidan och inte i en av luckorna, men det spelar kanske ingen roll, pelletsbrännaren hamnar väl ändå i en lucka?
Jag ska nog börja med ett veckoförråd och sedan kanske bygga ett bulk, är det någon som vet hur långt det max kan vara från tankbilens uppställningsplats till påfyllningsröret i husväggen, d v s hur lång är deras slang?
Det är rätt stor prisskillnad på brännare, som med mycket annat så betalar man ofta extra för varumärket, Viking brännaren är en av de billigaste brännarna, men den verkar också bestå av mest slitdelar som ska bytas en gång om året, det finns i alla fall ett 10 tal olika brännare att välja på i de flesta prisklasserna. Kolla runt hos grannarna och se om det finns någon som kör med pellets där så kan du snoka runt lite där.
Kolla upp vilka brännare som "dina" installatörer säljer, alltid bra att kunna få service när det behovet finns, vill du komma undan billigare så kan du installera själv och snickra ihop ett förråd själv, då behöver du bara köpa brännare och skruv, en Viking med skruv ligger runt 16000:-
Den enda du bör se upp med är "Sverigebrännaren" som säljs för 9995:-, har aldrig sett en sån i verkligheten men om du söker på forumet så blir man i alla fall lite fundersam
Kolla upp vilka brännare som "dina" installatörer säljer, alltid bra att kunna få service när det behovet finns, vill du komma undan billigare så kan du installera själv och snickra ihop ett förråd själv, då behöver du bara köpa brännare och skruv, en Viking med skruv ligger runt 16000:-
Den enda du bör se upp med är "Sverigebrännaren" som säljs för 9995:-, har aldrig sett en sån i verkligheten men om du söker på forumet så blir man i alla fall lite fundersam

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.