Pumphastighet

Earbay
Prima virke

Pumphastighet

Inlägg av Earbay »

Har pannrummet i källaren, golvvärme på markplan (6 slingor), ca 90 kvm golvyta i markplan. 3 vattenburna element på övervåningen.

Har 2 pumpar, en just ovanför pannan och en till vid shuntgruppen. Just nu kör jag båda på högsta läget (3 av 3).

Är 3:an rätt läge att köra på eller bör jag ställa ner någon eller båda pumparna?
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag kör på 1an ..men det är ju bara att prova sig fram genom att sätta anliggningstermometrar på tillopp och retur så ser du hur diffen ser ut
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

notti skrev:Jag kör på 1an ..men det är ju bara att prova sig fram genom att sätta anliggningstermometrar på tillopp och retur så ser du hur diffen ser ut
Hur stor / liten skall diffen vara :?:
MVH/Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Normalt 10-15 grader.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

En sak till att ta hänsyn till är att om du har shuntstyrnning med inomhusgivare så kommer framledningstemp att stiga för att kompensera den lägre värmemängden som blir en följd av lägre flöde.
Med shuntstyrning med utomhusgivare kommer inomhus tempen att sjunka om man inte kompenserar för detta.
Så här måste man kolla så inte framledningstempen blir för hög för golvvärmen.

Hos mig med inomhusgivare gör det just nu (6-9grader utomhus) 7-8grader på framledningstempen mellan läge 1 och 3 på pumpen.

Men som notti sa det är bara att testa.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Kwc
Fröträd

Hallå!!

Inlägg av Kwc »

Returen skall vara så kall som möjligt... annars måste jag börja om skolan!!
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
snillet
Pannrumstomte!

Re: Hallå!!

Inlägg av snillet »

Kwc skrev:Returen skall vara så kall som möjligt... annars måste jag börja om skolan!!
Jo... men du får ett extremt dåligt utnyttjande av radiatorerna, så dom måste vara rejält överdimensionerade för att det skall funka i praktiken.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Kwc
Fröträd

Hallå!!

Inlägg av Kwc »

Fel, värme skall avges i elementet stryp in det. håller med om att man skall ha väl dimensionerade element.
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Pumphastighet

Inlägg av Ved Profilen »

Earbay skrev:Har pannrummet i källaren, golvvärme på markplan (6 slingor), ca 90 kvm golvyta i markplan. 3 vattenburna element på övervåningen.

Har 2 pumpar, en just ovanför pannan och en till vid shuntgruppen. Just nu kör jag båda på högsta läget (3 av 3).

Är 3:an rätt läge att köra på eller bör jag ställa ner någon eller båda pumparna?
Tips! Kolla Länken (Varför går det så mycket pellets)

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Hallå!!

Inlägg av Ved Profilen »

snillet skrev:
Kwc skrev:Returen skall vara så kall som möjligt... annars måste jag börja om skolan!!
Jo... men du får ett extremt dåligt utnyttjande av radiatorerna, så dom måste vara rejält överdimensionerade för att det skall funka i praktiken.
Vad menar du med att radiatorena skall vara överdimensionerade för att det skall fungera??

Jag bara undrar!

Ved Profilen.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ett värme system är väl dimensionerad för dut :?:
så länge det är varmare än det så behövs inte max av radiatorena då ska det inte göra nåt att radiatorena är sval i botten annars har jag missuppfattat nåt :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Earbay
Prima virke

Inlägg av Earbay »

Tack för alla svar. Som kenhje skrev så bör jag skaffa en anliggningstermometer för returen med. Jag har innomhusgivare till golvvärmen vilket säkert kommer att innebära att framledningstempen kommer att vara lite högre då givarna öppnar och stänger tillflödet till slingorna och flödet alltså blir lägre. Alltså diffen bör vara lite större om jag har innomhusgivare till golvvärmen, har jag fattat det rätt då?

Vad gäller radiatorerna så är de av den grövre/äldre modellen med stora flensar och vad jag hört är de bra.

Ska även kolla tråden "varför går det så mycket pellets".
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

ingemar_o skrev:ett värme system är väl dimensionerad för dut :?:
så länge det är varmare än det så behövs inte max av radiatorena då ska det inte göra nåt att radiatorena är sval i botten annars har jag missuppfattat nåt :?
I praktiken... med befintliga system från 60-70talet, så blir oftast tempdiffen cirka 10 grader. Knepet är att utnyttja precis RÄTT area på radiatorerna. Visst, du kan plocka svalare vatten i retur genom att kör varmare vatten ut på lägre hastighet, men det gör knappast någon större skillnad i effektivitet då den avgivna effekten är samma och framledningens förluster (spelar bara roll utanför bostadsutrymmen förvisso) ökar i SAMMA mängd som returledningens minskar.

Tar igen på gungorna det du förlorar på karusellen s.a.s.

Allting skall vara rätt om det skall vara optimalt.

Men det är ju bättre att köra pumpen för sakta än för fort. Problemet är att många cirkpumpar är åt h-vete för stora, så man måste strypa in dem för att få ett tillräckligt "Delta-T" (fikonspråk för tempskillnad på fram/retur).

OM man som jag kör med solvärme så fifflar man duktigt med att få så kallt vatten i returen som möjligt :lol: , har nästan blivit en religion.
Åker hiss till vardags.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Earbay skrev: Jag har innomhusgivare till golvvärmen vilket säkert kommer att innebära att framledningstempen kommer att vara lite högre då givarna öppnar och stänger tillflödet till slingorna och flödet alltså blir lägre. Alltså diffen bör vara lite större om jag har innomhusgivare till golvvärmen, har jag fattat det rätt då?
Delvis.
Du kan injustera flödet så att du får en högre diff men var observant på framledningstemp när den stiger om du har trägolv eller annat känsligt mat.
I slutändan är det systemets dimensionering som styr. Golvvärmesystem är oftast dimensionerade för högt flöde för att ha låg temp som i sin tur förhindrar att trägolv och andra känsliga mat inte förstörs eller tar skada.
Om du vill experimentera, börja med radiatorerna och håll koll på hur golvvärmen påverkas. Var medveten om att om du höjer diffen på golvvärmen så kan du få olika varma ytor på golvet beroende av hur slingorna är dragna, ju närmare tilloppet desto varmare.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Lars-Erik
Ungskog

Inlägg av Lars-Erik »

Skulle tro att ch. gruppen delar upp systemet.
Golvvärme Max 40 grader ut.Gamla radiatorer kan kräva 50-60gr vid-25 :( Kolla hur pumparna lyfter värmen(vattnet) och minska trycket efter det(varvtal 1,2eller3)Min erfarenhet säger att cirk pumparna i privata villor har över kapacitet. :evil:
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Skriv svar