Mörk pellets (solett)
Mörk pellets (solett)
Fick hem en pall mörk pellets (solett) som luktar bark någon som vet om dom gjort något dåligt parti igen, den var stämplad 061130.
mvh Bikz
mvh Bikz
Pellets eldarn från Kramfors
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
Janfire nya combifire pannan och Flex-a brännaren 2005,8mm solett pellets.
-
- Ungskog
Hallå,
Jag var och gjorde lite rep jobb i Skellefte krafts pelletsverk för 3-4 veckor sen. Under vekorna jag jobbade matade de ut ganska mörk pellets hela tiden.. men stickproven låg inom deras toleranser, så det borde vara lika bra som det ljusa.
Vad betalar ni för solett pelletsen nu? Sist jag kollade solett priset låg det på 2300 kr/tonnet för små säckar och 2100 eller var det 2200 för storsäck. Tycker det börjar bli på tok för dyrt, köper själv från finland för 1500 tonnet i storsäck.
/ Kjell
Jag var och gjorde lite rep jobb i Skellefte krafts pelletsverk för 3-4 veckor sen. Under vekorna jag jobbade matade de ut ganska mörk pellets hela tiden.. men stickproven låg inom deras toleranser, så det borde vara lika bra som det ljusa.
Vad betalar ni för solett pelletsen nu? Sist jag kollade solett priset låg det på 2300 kr/tonnet för små säckar och 2100 eller var det 2200 för storsäck. Tycker det börjar bli på tok för dyrt, köper själv från finland för 1500 tonnet i storsäck.
/ Kjell
Det brinner ju!?
Vad ligger toleransen påmen stickproven låg inom deras toleranser

Ingen kritik till dig fastwheeler men bara undrar.Brukar
stöta på de här toleranserna i olika samanhang har inget ingen
positiv erfarenhet av det
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Entusiast!
Skulle Du kunna dela med Dig av lite info angående pelletsköp ifrån Finland. Det där priset som Du anger ser ju väldigt intressant ut!fastwheeler skrev:
/ Kjell

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
-
- Ungskog
wepe
Jag har ingen aning om om var toleransen ligger, men på säckarna står ju energivärde osv. Och så var jag ju där på rep jobb, (kapa, svetsa m.m.) råkade bara höra en man säga "Det ser bra ut" efter han gjort ett stick prov! Har inte stått och förhört någon om mörk pellets..
Highlander
Det köper jag från K-rauta, hämtar själv med släp. Jag har bara 15 km till butiken, ca 13 km till finska gränsen. Jag köper bara en 500 kg säck åt gången. Så tyvärr vet jag inget om frakter och lossning... men kvaliten är väl "medel". Det enda dåliga jag upptäkt med kvaliten är pellest längden, en del långa pellets. Men det funkar iallafall bra för mig, så jag tänker inte pröjsa 2000 tonnet i sverige. Det ska tydligen kosta 1250 tonnet (det jag hörde nu senast) med bulkbil direkt från fabriken, som ligger 3-4 mil härifrån. Men tyvärr så vet jag inget om frakterna.
Är det ingen som har kollat med K-rauta i sverige om de säljer pellets? Men jag misstänker ju att frakten kommer att bli för dyr för att det ska vara värt..
Jag har ingen aning om om var toleransen ligger, men på säckarna står ju energivärde osv. Och så var jag ju där på rep jobb, (kapa, svetsa m.m.) råkade bara höra en man säga "Det ser bra ut" efter han gjort ett stick prov! Har inte stått och förhört någon om mörk pellets..
Highlander
Det köper jag från K-rauta, hämtar själv med släp. Jag har bara 15 km till butiken, ca 13 km till finska gränsen. Jag köper bara en 500 kg säck åt gången. Så tyvärr vet jag inget om frakter och lossning... men kvaliten är väl "medel". Det enda dåliga jag upptäkt med kvaliten är pellest längden, en del långa pellets. Men det funkar iallafall bra för mig, så jag tänker inte pröjsa 2000 tonnet i sverige. Det ska tydligen kosta 1250 tonnet (det jag hörde nu senast) med bulkbil direkt från fabriken, som ligger 3-4 mil härifrån. Men tyvärr så vet jag inget om frakterna.
Är det ingen som har kollat med K-rauta i sverige om de säljer pellets? Men jag misstänker ju att frakten kommer att bli för dyr för att det ska vara värt..
Det brinner ju!?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Enligt en kompis som kör långtradare så blir det billigare/mil ju längre sträcka, Sa att det kostar 200:-/ton vid en frakt på 65 mil..fastwheeler skrev:Det ska tydligen kosta 1250 tonnet (det jag hörde nu senast) med bulkbil direkt från fabriken, som ligger 3-4 mil härifrån. Men tyvärr så vet jag inget om frakterna.
Vet att några kompisar köpte 39 ton granulering (bil o släp) o frakten va ca 5 mil o det kostade 1800:- o antagligen va det priset + moms då det va till företaget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Ungskog
fastwheeler Skrev:
kör med det .Toleransen kan ju vara lika flexibel som en gummi
snodd.Om det är företagen själva som utför proverna.i vissa fall.
Wepe
Som sagt det var inte riktat till dig.Bara trött på företagen somJag har ingen aning om om var toleransen ligger, men på säckarna står ju energivärde osv. Och så var jag ju där på rep jobb, (kapa, svetsa m.m.) råkade bara höra en man säga "Det ser bra ut" efter han gjort ett stick prov! Har inte stått och förhört någon om mörk pellets..
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- Ungskog
wepe skrev:fastwheeler Skrev:
Som sagt det var inte riktat till dig.Bara trött på företagen somJag har ingen aning om om var toleransen ligger, men på säckarna står ju energivärde osv. Och så var jag ju där på rep jobb, (kapa, svetsa m.m.) råkade bara höra en man säga "Det ser bra ut" efter han gjort ett stick prov! Har inte stått och förhört någon om mörk pellets..
Wepe
Toleranserna är faststälda av EU och håller sig pelletsen inte innom toleransen så får dom inte sälja den som klass A pellets.
Och toleransen är mellan 7-9% fukthalt och 600-650 kg / m3 sen finns det en tolerans för finfraktion oxå som jag inte har koll på riktigt.