Har nu haft min Janfire flex-a sedan i tisdags.
Jag tycker mig ana en hög förbrukning av pellets.
Gjort av med 5säckar a 16kg på 2,5dagar. Iofs 3nätter men dock.
Det ger en förbrukning på 32kg per dag!!
Innan körde jag elpatron och hade då ca105kWh per dygn i uppvärmning. Detta avser även varmvatten.
Har kört brännaren på läge 3, provar nu att sänka till läge 1. Gör det så stor skillnad?
Verkningsgrad och rökgastemp enligt papper från intallation;
Läge 1: 82,4% och 194grader.
Läge 2/3: 86,5% och 224grader.
Jag bor I Malmö och vi har haft en medeltemp på ca 7-8grader de senaste dagarna. Regnigt och väldigt blåsigt iofs.
Uppvärmd boarea ca 100kvm 1,5planshus byggt -23. samt ca 55kvm källare.
Nybörjarfråga angående förbrukning
-
- Ungskog
Hej,
jag gör över med ca 16 kg/dygn nu med en temperatur på 6-8 grader. Då värmer jag huset, duschar och badar. När det blir kallt går det åt upp till 40 kg/dygn.
Jag hade tidigare en Flex-A och det verkar inte vara någon (större) skillnad på förbrukningen mellan Flex-A och NH.
jag gör över med ca 16 kg/dygn nu med en temperatur på 6-8 grader. Då värmer jag huset, duschar och badar. När det blir kallt går det åt upp till 40 kg/dygn.
Jag hade tidigare en Flex-A och det verkar inte vara någon (större) skillnad på förbrukningen mellan Flex-A och NH.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
-
- Ungskog
Har ändrat till läge 1.
Efter ändring så gåt det åt 5säckar(16kg) på 3 dagar. En liten förbättring alltså.
men fortfarande är det 27kg per dag?!!
Är det inte på tok för mycket?
Jag räknar såhär.
pannas verkningsgrad(elförbrukning innan pellets/energimängd per kg pellets)= antal kilo pellets per dag
0,825(105kWh/4,8)=
18kg per dygn.
Är det något fel på min formel?
Efter ändring så gåt det åt 5säckar(16kg) på 3 dagar. En liten förbättring alltså.
Jag räknar såhär.
pannas verkningsgrad(elförbrukning innan pellets/energimängd per kg pellets)= antal kilo pellets per dag
0,825(105kWh/4,8)=
18kg per dygn.
Janfire flex-a, CTC El-combi -83
-
- Ungskog
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
27 kg/dygn gör 107 kWh om pelletsen har ett energiinnehåll på 4,8 kWh/kg o du har 82,5 % i verkningsgrad..ParkaKungen skrev:Har ändrat till läge 1.
Jag räknar såhär.
0,825(105kWh/4,8)=
18kg per dygn.
Så rimligtvis så ska det gå mindre pellet om du kör på läge 2..
Läge 1/2 är utan underhållsglöd o 3/4 med så läge 2 o 3 har nog samma effekt men 2:an är utan underhållsglöd 3:an med..
Men om 105 kWh är inkl hushållsel så måste du kolla vad elförbrukningen är nu då du kör pellets el har du gjort det??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd