Nybörjare och osäker på val av brännare + panna.

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Okey. Då har dom gjort om panna bättre volym inre brännstad "idag" som anpassa för pellets elda än vad min panna tillverkade var år 1999 är för endast eldningsolja/naturgas. Jag har inte kollat på de nyast VB Star och Joker utan har bara sett Comet och Biomax som hade uppvisning.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
timor
Ungskog

Inlägg av timor »

Nu har jag varit och mätt i källaren inför köpet utav en panna samt brännare. Höjden i ena delen av källaren var cirka 180 cm och ytan var 3x4m dvs 12 kvm. Sen är det ytterligare ett utrymme längre in som har 190cm i takhöjd och är 4x4 m, dvs 16 kvm, fast där står det en gammal oljetank som ska monteras ner. Tar upp rätt mycket plats, sen ska vi ju dessutom inte använda oss utav olja som uppvärmning.

Har rätt gott med plats för att installera en ny panna mao, tog lite tid att få nyckeln till huset för att mäta eftersom jag inte har köpt det ännu, iofs har vi skrivit kontrakt. 8)

Har fått tips om att köpa en janfire ist för en focus pe30 panna, vad är fördelen samt nackdelen med detta`? , vet att janfire har automatiskt sotning, eller spaksotning. Men är det även skillnad på kvalité samt driftsäkerhet ? Priset är det ju definitivt skillnad på , över 10 000kr extra för janfire.

Gimme feedback ! :shock:
Har en gammal panna med kokplattor ! , skall bytas ut. Men mot vad ? :)
swex
Prima virke

Inlägg av swex »

Jag har en Focus PE20 med en PellX brännare till mitt 250 m2 stora och (i stort sett) oisolerade hus. Jag tror nog att även du klarar dig med en PE20. Har även hört att man får större förluster om man har en överdimensionerad panna. Själv är jag supernöjd med min anläggning! :D
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
Skriv svar