Är det någon form av förmultningsprocess som uppstår?jode skrev:Träbaserade bränslen konsumerar syre när det lagras i större mängd. Man kan tom säga att det brinner. Reaktionen är samma som i våra pannor, den går bara långsammare och vid en lägre temperatur. Resultatet blir både CO och CO2 eftersom syretillgången är låg.
Verkar farligt med pellets
Re: Jodå det konsumerar syre
Nja, förmultning kräver svampar alger eller bakterier och det kan iofs bidraga det också. Skurken i dramat är trycket. I pappermassabranschen har man lärt sig den hårda vägen hur hög en flisstack kan vara
Ofta är det upopemot 100 C i botten av en stor flisstack. Pelletsen är härdare pressad och det finns mindre för de kemiska reaktionerna att ta på, men samma effekt torde uppstå även här, men sannolikt i mindre skala än med flis.
Det är alltid en risk (om än liten) att lagra fasta bränslen på hög.

Det är alltid en risk (om än liten) att lagra fasta bränslen på hög.
CTC Total 83 med PX21
Re: Jodå det konsumerar syre
Pellets ger även ifrån sig aldehyder (hexanal) som förmodligen inte är speciellt hälsosamt, studier pågår.jode skrev:Träbaserade bränslen konsumerar syre när det lagras i större mängd. Man kan tom säga att det brinner. Reaktionen är samma som i våra pannor, den går bara långsammare och vid en lägre temperatur. Resultatet blir både CO och CO2 eftersom syretillgången är låg.
thomasx skrev:
Man går ner i syre tomma utrymmen med rökdykningsutrustning.
Inte gav de väl syrgas med rökdykningsmasker eller rökdykte med syrgasmasker?
Det går inte att gå ner och hämta folk i ett lastrum på ett modert fartyg utan risk för eget liv, om det saknas syre. Det är för stort/högt för att fungera. Att försöka är bara dumt, att det sedan ibland kanske lyckas gör det inte försvarbart.
På välutrustade båtar med välutbildad besättning finns det dessutom rökdykningsutrustning ombord, vanligtvis handhas den av maskinpersonalen. Och de lär inte haft frivakt när båten låg still.
Dessutom så brukar ett av sjöbefälen ansvara/övervaka lossningen, eftersom man utan vidare kan knäcka fartyget om det lossas fel. Och befälet ska omedelbart misstänka orsaken till att folk faller ihop i lastrummet.
Vem lånade ut vilka masker?Eller var det kanske så beundransvärt att de räddade livet på flera besättningsmän genom att låna ut sina andningsmasker, även om detta innebar viss risk och obehag för dem själva.
Man går ner i syre tomma utrymmen med rökdykningsutrustning.
Inte gav de väl syrgas med rökdykningsmasker eller rökdykte med syrgasmasker?

Det går inte att gå ner och hämta folk i ett lastrum på ett modert fartyg utan risk för eget liv, om det saknas syre. Det är för stort/högt för att fungera. Att försöka är bara dumt, att det sedan ibland kanske lyckas gör det inte försvarbart.
På välutrustade båtar med välutbildad besättning finns det dessutom rökdykningsutrustning ombord, vanligtvis handhas den av maskinpersonalen. Och de lär inte haft frivakt när båten låg still.
Dessutom så brukar ett av sjöbefälen ansvara/övervaka lossningen, eftersom man utan vidare kan knäcka fartyget om det lossas fel. Och befälet ska omedelbart misstänka orsaken till att folk faller ihop i lastrummet.