Flex A + CTC 1100 Family 25 = startad!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Toobster
Fröträd

Flex A + CTC 1100 Family 25 = startad!

Inlägg av Toobster »

Så där ja.. I natt drog vi igång Flexen i min CTC 1100 Family 25. :D

Verkar funka bra än så länge hehe.. dvs 6 timmar :)

Vi mätte med en Testo 325 på både 9 och 12kw och verkningsgraden pendlade mellan 88% och 91%.

5 av 6 möjliga tubulatorer sitter nu i med full längd. Med endast 4 tubulatorer blev rökgastempen lite för hög så vi satte i en till.

Det jag dock märkte var att det blev kallt i duschen när jag duschade imorse och panntempen var nere på 50 grader när jag kom från duschen in till pannrummet. Jag hade att brännaren värmde till typ 70 grader. Jag vred upp den och nu värmde den till knappt 80 grader. (snålar lite här i början hehe). Får väl se imorgon om det känns som det blir mer varmvatten.

Borde man låta elpatronen kicka in på säg 60 grader? Det tar ju ett litet tag innan brännaren får fart på sig om temperaturen sjunker för fort. Eller ska man låta brännaren sköta hela kalaset?
:?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En Flex-A har ju en "renblåsningscykel" när den ska börja tutta på och den tiden får man ju ingen värme från den. Min NH ska starta vid 65°C men den dyka till 63°C innan elden "hinner med" och låter du pannan gå till 50°C blir det besvärligt att dusha.

Samtidig bör inte pannan bli så kall efter vad jag har förstådd, 60°C är väl minimum för att undvika kondensering (= rost).

Jag kör min panna till 85°C och startat som sagt på 65°C och det fungerar skapligt, ska frugan dusha och tempen är i den understa 3'djedel kickar jag igång brännaren, hon kostar en hel del VV.....

Vid att sparka igång brännaren tidigt hinner den med och jag slipper gnäll.

Och ja, den termostat jag har är unik och kan inte köpas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jo, det är jo ett svårt val där, annars om du står ut med gnället så förbrukar hon väl inte så mycket VV, dom brukar inte duscha så länge om vattnet är kallt...... :)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du, hon har en månad kvar på graviditeten, hon har julnoja och är oerhört trött pga. ständigt nattkissande.....

Jag jävlas hellre med Atilla..... ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ajdå, ja då är det kanske bättre att ligga lågt.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

Passar på att hålla folk informerade.

Brännaren stoppade sig själv igår p g a termokontakten. Det blev väl helt enkelt för varmt utanför pannan.

Som åtgärd böt jag lågriktaren (en fulllång) till en som är några centimeter kortare.(30grader?) Det borde göra att mer av elden kommer ut ur brännaren. Nackdelen kanske är att elden riktas mer upp mot taket på pannan. Vad jag förstår kan det vara skadligt för pannan. Men exakt hur skulle det yttra sig?

Tack,
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

Fyller på lite här..

Brännaren går bra nu. Har gått fint sen jag böt lågriktare.

Har gjort av med 5 säckar pellets på 4 dygn. (90 m2 uppvärmt + 60m2 ovanvåning som i princip är ouppvärmd)
Skriv svar