Hysteres för en nybörjare med Janfire
Hysteres för en nybörjare med Janfire
Hej!
Har idag fått ett nytt system installerat (konverterat från olja).
Har därför ett par frågor om inställningar.
Stämmer det att hysteres är diffen mellan min/max temp vid från/tillslag?
Då jag tycker att brännaren går för mycket skulle jag vilja ställa ner temperatur vid tillslag.
Låter detta som en bra setup:
83 grader panntemeratur - diff (hysteres?) 15 grader - 15kW med underhåll.
Systemet är intrimmat och det är tydligen bra värden på CO, CO2 rökgastemp mm. verkningsgrad 91,5.
Det verkar dock som om diffen (hysteresen?) är inställd på 79-83 grader.
Detta gör att brännaren går ofta för fullt även då jag har en ack.tank och det fortfarande är ganska varmt ute.
Vänliga hälsningar och tack på förhand.
Har idag fått ett nytt system installerat (konverterat från olja).
Har därför ett par frågor om inställningar.
Stämmer det att hysteres är diffen mellan min/max temp vid från/tillslag?
Då jag tycker att brännaren går för mycket skulle jag vilja ställa ner temperatur vid tillslag.
Låter detta som en bra setup:
83 grader panntemeratur - diff (hysteres?) 15 grader - 15kW med underhåll.
Systemet är intrimmat och det är tydligen bra värden på CO, CO2 rökgastemp mm. verkningsgrad 91,5.
Det verkar dock som om diffen (hysteresen?) är inställd på 79-83 grader.
Detta gör att brännaren går ofta för fullt även då jag har en ack.tank och det fortfarande är ganska varmt ute.
Vänliga hälsningar och tack på förhand.
Janfire NH Integral
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
"Stämmer det att hysteres är diffen mellan min/max temp vid från/tillslag? ": svar JA.
Att brännaren går för fullt är bara bra men om den startat ofta är det en bra idé att öka diffen. Själv kör jag 65°C-85°C och har ingen ack.tank.
Men att ha hög hysteres OCH använda underhåll är dumt!
Det är så att antingen har man:
1: låg hysteres och underhåll eller
2: hög hysteres och inget underhåll.
Underhållseldningen är "rent spill" och har man hög hysteres kommer underhållseldningen sannolikt att överskrida den inställda max. tid på 1 timme från avslut av en eldning till starten av den nästa vilket sedan iaf. ger en kallstart.
Har du sedan även ack. tank och hög hysteres blir det ännu mer knasigt att använda UH-eldning fast om förbruket är så att brännaren inte hinner få time-out på UH-eldningen ska du så klart använda det men då ska du kolla punkt 1 ovan.
Att brännaren går för fullt är bara bra men om den startat ofta är det en bra idé att öka diffen. Själv kör jag 65°C-85°C och har ingen ack.tank.
Men att ha hög hysteres OCH använda underhåll är dumt!
Det är så att antingen har man:
1: låg hysteres och underhåll eller
2: hög hysteres och inget underhåll.
Underhållseldningen är "rent spill" och har man hög hysteres kommer underhållseldningen sannolikt att överskrida den inställda max. tid på 1 timme från avslut av en eldning till starten av den nästa vilket sedan iaf. ger en kallstart.
Har du sedan även ack. tank och hög hysteres blir det ännu mer knasigt att använda UH-eldning fast om förbruket är så att brännaren inte hinner få time-out på UH-eldningen ska du så klart använda det men då ska du kolla punkt 1 ovan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej.
Tack för svar.
Brännaren är programmerad till att köra med underhåll på 12 och 15kW.
Kanske skall man be installatören att ändra detta.
Har nu ställt pannan mellan 72-82 grader för att kolla hur detta funkar.
Det har gått åt mycket pellets tycker jag ca. 1,5 säck på 1 dygn och effektuttaget har inte varit stort. Pannan startade väldigt ofta ändå men hysteresen var bara 3 grader. Tar tacksamt emot synpunkter och glada tillrop.
Vänliga hälsningar
Tack för svar.
Brännaren är programmerad till att köra med underhåll på 12 och 15kW.
Kanske skall man be installatören att ändra detta.
Har nu ställt pannan mellan 72-82 grader för att kolla hur detta funkar.
Det har gått åt mycket pellets tycker jag ca. 1,5 säck på 1 dygn och effektuttaget har inte varit stort. Pannan startade väldigt ofta ändå men hysteresen var bara 3 grader. Tar tacksamt emot synpunkter och glada tillrop.
Vänliga hälsningar
Janfire NH Integral
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
Jag antar att du har: (UH = UnderHållseldning)
* 9KW utan UH.
* 12KW utan UH.
* 12KW med UH.
* 15KW med UH.
Du kan lika väl välja 12KW utan UH alltså, eller 9KW, tar du 9KW får du långa gångtider och det ska ju vara bra.
1½ säck på ett dygn låter helt OK, att det knappast har varit effektuttag är nog inte den fulla sanningen, här har det iaf. blåst duktigt och det suger mycket värme.
Att pannan startar ofta med 3°C i hysteres är ju självklart men vad är "ofta"?
Jag har 5 kallstarter/dygn, därför kör jag inte UH men blir det lite kallare ändrar jag driften till att passa det nya effektuttag.
Jag testade för ett tag sedan då jag bara körde VV att mäta pelletsåtgången för att köra upp från kall till varm och avvikelsen mellan 6, 9, 12 & 15KW var ±0,85%, alltså går det lika bra att köra 9KW som 15KW, iaf. på min gamla pannskrälle.
* 9KW utan UH.
* 12KW utan UH.
* 12KW med UH.
* 15KW med UH.
Du kan lika väl välja 12KW utan UH alltså, eller 9KW, tar du 9KW får du långa gångtider och det ska ju vara bra.
1½ säck på ett dygn låter helt OK, att det knappast har varit effektuttag är nog inte den fulla sanningen, här har det iaf. blåst duktigt och det suger mycket värme.
Att pannan startar ofta med 3°C i hysteres är ju självklart men vad är "ofta"?
Jag har 5 kallstarter/dygn, därför kör jag inte UH men blir det lite kallare ändrar jag driften till att passa det nya effektuttag.
Jag testade för ett tag sedan då jag bara körde VV att mäta pelletsåtgången för att köra upp från kall till varm och avvikelsen mellan 6, 9, 12 & 15KW var ±0,85%, alltså går det lika bra att köra 9KW som 15KW, iaf. på min gamla pannskrälle.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Då du kör mot acktank skulle du kunnat köra med iaf 30° hysteres vilket gör att du får ca 2 tim drifttid/gång..
Tar du ut värme o vv från tanken el från pannan??
Sitter tempgivaren från brännaren i tanken el pannan?
Då du eldar mot acktank ska givaren sitta på tanken..
Tar du ut värme o vv från tanken el från pannan??
Sitter tempgivaren från brännaren i tanken el pannan?
Då du eldar mot acktank ska givaren sitta på tanken..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Prima virke
- Inlägg: 54
- Blev medlem: tis 14 feb, 2006 17:44
Underhålls eldning
Tjena IceCap. Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att underhållseldning är rent spill. När vi hade runt 0 här i stockholm så körde jag på 9kW med en hysteris på 70-85 och pannan startade med ca 35-45 min mellanrum. När jag sedan ändrade till 9kW med underhåll och ändrade hysteris till 72-80 så gick det alltid mer än en timme innan panna slog till, dvs den gick ner i vänta läge. Om jag minskade hysterisen till 4-5 grade så hann pannan knappt starta innan den komm upp i 80 grader igen. Verkar som om jag får vänta tills det blir kallare innan jag får köra med underhåll.Icecap skrev:"
Underhållseldningen är "rent spill" och har man hög hysteres kommer underhållseldningen sannolikt att överskrida den inställda max. tid på 1 timme från avslut av en eldning till starten av den nästa vilket sedan iaf. ger en kallstart.
Hälsningar
Pär
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Nåja OK, underhållseldningen alstrar faktisk 0,6-1KW så helt spilld är den inte, det är sant.
Just i detta energibehov-läge som finns nu är det lite huggit som stuckit om man ska köra med underhåll eller inte, jag skulle faktisk gilla att det knakade till ordentligt och vi fick annat än dessa blask-temperaturer.
Men sammanhanget kvarstår:
* Med underhållseldning bör man ha låg hysteres.
* Utan underhållseldning bör man ha hög hysteres.
Men som sagt, just nu är det lite vilket som......
Just i detta energibehov-läge som finns nu är det lite huggit som stuckit om man ska köra med underhåll eller inte, jag skulle faktisk gilla att det knakade till ordentligt och vi fick annat än dessa blask-temperaturer.
Men sammanhanget kvarstår:
* Med underhållseldning bör man ha låg hysteres.
* Utan underhållseldning bör man ha hög hysteres.
Men som sagt, just nu är det lite vilket som......
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
- Ort: Skelleftehamn
Då kan jag ju ställa frågan:
Vad tar mer pellets? Låg hysteres - UH - korta starttider bör ta mer .. eller?
Samtidigt blir den ju mer okänslig för tex hårt duschande människor som mig själv och min sambo
(duschar HETT). Så tillgången på VV borde bli desto bättre?
Eller svammlar jag runt som vanligt?
Vad tar mer pellets? Låg hysteres - UH - korta starttider bör ta mer .. eller?
Samtidigt blir den ju mer okänslig för tex hårt duschande människor som mig själv och min sambo

Eller svammlar jag runt som vanligt?

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Med underhållseldning är uppstarten en del snabbare, ja, och därmed responsen på VV-förbruk!
Pelletsåtgången borde vara ganska lika, vid en kallstart ska det användas en del energi på att få brännkoppen/eldstaden upp i arbetstemperatur men UH-eldning är å andra sidan inte så värst effektiv så jag tror att det är ganska lika åtgång.
Så du har fatt i den rätta ända, kanske du svamlar men inte om detta iaf.
Pelletsåtgången borde vara ganska lika, vid en kallstart ska det användas en del energi på att få brännkoppen/eldstaden upp i arbetstemperatur men UH-eldning är å andra sidan inte så värst effektiv så jag tror att det är ganska lika åtgång.
Så du har fatt i den rätta ända, kanske du svamlar men inte om detta iaf.

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
- Ort: Skelleftehamn
Hej.
Det finns fyra program i brännaren, tror inte att det finns mer programplatser. Dom är programmerade följande:
* 6kW utan UH
* 9 kW utan UH
* 12 kW med UH
* 15 Kw med UH
Tar ut VV från acktank och värme från panna men som även laddar en slinga i acktank med cirkulationspump, så det borde väl bli bägge två.
Tempgivaren sitter i pannan, vet ej om den går att flytta på en integral.
Jag tror inte att hysteresen går att ställa högre än 15°.
Slutar underhållseldningen efter 1 timma (Time out)? Går detta värde att ändra? Annars är det väl ingen idé med UH om det går mer än 1 tim då den ändå kallstartar efter denna timme. Det står "Väntar" i displayen efter 1 tim.
Det finns fyra program i brännaren, tror inte att det finns mer programplatser. Dom är programmerade följande:
* 6kW utan UH
* 9 kW utan UH
* 12 kW med UH
* 15 Kw med UH
Tar ut VV från acktank och värme från panna men som även laddar en slinga i acktank med cirkulationspump, så det borde väl bli bägge två.
Tempgivaren sitter i pannan, vet ej om den går att flytta på en integral.
Jag tror inte att hysteresen går att ställa högre än 15°.
Slutar underhållseldningen efter 1 timma (Time out)? Går detta värde att ändra? Annars är det väl ingen idé med UH om det går mer än 1 tim då den ändå kallstartar efter denna timme. Det står "Väntar" i displayen efter 1 tim.
Janfire NH Integral
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
Det finns MÅNGA fler programplatser, tro mig 
Men det är specificerat så från Janfires sida att användaren ska kunna välja mellan 4 alternativ och därför är det så.
"Problemet" är för närvarande 2 st som förhindrar den funktion du vill ha:
1: Det är knappast vinter, det går alltså inte sådär jättemycket energi åt att värma kåken, resultatet är ett "mellanläge": inte sommar och inte heller vinter.
2: Du har ack.tank.
Del 1 gör att 6KW räcker och blir över (iaf. hos mig).
Del 2 gör att kombinationen har så pass mycket värme "på lager" att UH-bränningen "drabbas" av time-out.
Detta medför att den bästa inställning du kan göra är 9KW utan UH. Det går så klart att ställa UH-timeouten till ett annat värde men det kvittar liksom, jag misstänkar att ack.tanken gör att du kan ha eldningspauser på kanske 2 timmer men det kan jag bara gissa om, du har ju inte angivit något.

Men det är specificerat så från Janfires sida att användaren ska kunna välja mellan 4 alternativ och därför är det så.
"Problemet" är för närvarande 2 st som förhindrar den funktion du vill ha:
1: Det är knappast vinter, det går alltså inte sådär jättemycket energi åt att värma kåken, resultatet är ett "mellanläge": inte sommar och inte heller vinter.
2: Du har ack.tank.
Del 1 gör att 6KW räcker och blir över (iaf. hos mig).
Del 2 gör att kombinationen har så pass mycket värme "på lager" att UH-bränningen "drabbas" av time-out.
Detta medför att den bästa inställning du kan göra är 9KW utan UH. Det går så klart att ställa UH-timeouten till ett annat värde men det kvittar liksom, jag misstänkar att ack.tanken gör att du kan ha eldningspauser på kanske 2 timmer men det kan jag bara gissa om, du har ju inte angivit något.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tack för svar.
Förstod nästan att det fanns mer progplatser.
Skulle kanske vara bra om man kom åt 8st. 4 effekter med -och + UH ?
Börjar sakta greppa det hela, väldigt roligt må jag säga efter 2 dygn i drift.
Har nu ställt ned effekten till 9kW -UH, pannan 65-80°C så får vi se hur mycket längre det går mellan starterna.
Vid installation valdes programmet 12kW+UH, 80-83°C, då startade pannan var 20-30:e minut.
För övrigt skall jag kolla askutrymmet om förbränning är OK.
Systemet verkar ju vara stabilt i alla fall.
Förstod nästan att det fanns mer progplatser.
Skulle kanske vara bra om man kom åt 8st. 4 effekter med -och + UH ?
Börjar sakta greppa det hela, väldigt roligt må jag säga efter 2 dygn i drift.
Har nu ställt ned effekten till 9kW -UH, pannan 65-80°C så får vi se hur mycket längre det går mellan starterna.
Vid installation valdes programmet 12kW+UH, 80-83°C, då startade pannan var 20-30:e minut.
För övrigt skall jag kolla askutrymmet om förbränning är OK.
Systemet verkar ju vara stabilt i alla fall.
Janfire NH Integral
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
acktank 500L, shuntstyrning
10m² solfångare
200m² betong från 1956.
Nja... antal inställningar är ganska stort och man kan justera allt helt åt pipsvängen till om man pillar för mycket. För att pilla för mycket ska man även komma in på inställningarna och det är faktisk lättast med installatör-programmet, mest överskådligt så att säga.
Men 80-83°C och en start var 20-30 minut inkl. underhåll är väl ganska bra det med eller hur? Då har du snabb VV-respons, jag hade kanske satt ner tempen en aning men det är jag det, det ska egentligen inte betyda så mycket.
Men 80-83°C och en start var 20-30 minut inkl. underhåll är väl ganska bra det med eller hur? Då har du snabb VV-respons, jag hade kanske satt ner tempen en aning men det är jag det, det ska egentligen inte betyda så mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Felet är att det endast är 15° hysteres (varför det nu är bestämt såToned skrev:Tack för svar.
Förstod nästan att det fanns mer progplatser.
Skulle kanske vara bra om man kom åt 8st. 4 effekter med -och + UH ?
Börjar sakta greppa det hela, väldigt roligt må jag säga efter 2 dygn i drift.
Har nu ställt ned effekten till 9kW -UH, pannan 65-80°C så får vi se hur mycket längre det går mellan starterna.
Vid installation valdes programmet 12kW+UH, 80-83°C, då startade pannan var 20-30:e minut.
För övrigt skall jag kolla askutrymmet om förbränning är OK.
Systemet verkar ju vara stabilt i alla fall.

Körs det mot acktank som en volymförstorare (allt vatten pumpas runt i panna o acktank hela tiden) o all värme o vv tas från pannan???
Tempgivaren för brännaren ska sitta på acktanken, En termiskventil (laddomat 21) mellan panna o acktank.. Allt värmeuttag ska tas från acktanken.. Gärna en bivalentshunt så att pannan töms på värme först..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd