Juggernaut skrev:Har faktiskt ett par musfällor i pannrummet jämte pelletshögen. Jag använder en modell som heter Sleipner, som enligt en annons "Skadar inte musen."
Bodde lite lantligare förut och då ville möss gärna komma in och mumsa lite här och var i huset. Jag provade "traditionella" musfällor i både plast och trä men ofta slog den igen utan att fånga musen och ibland slog fastnade musen bara delvis i den. Inte så värst kul när man går upp på morgonen och hittar en levande mus i fällan som bara sitter fast i ena benet.
Jag övergick då till en modell som jag Granngården(Odal, lantmännen etc...) säljer som fungerar lite som en omvänd giljotin. För att utlösa fällan måste musen sticka in huvudet och dra i det man agnat med och då dras en "giljotin" upp och stryper musen. För min del har de funkat avsevärt bättre än de "traditionella" fällorna och jag har aldrig råkat ut för att en fälla löst ut utan att fånga den som löst ut den.
Och angående diskussionen vad man skall agna med låter russin som ett lovande tips även om min erfarenhet också är att man kan ta en hel del möss på samma gamla hårda ostbit. Men visst, jag har agnat med godis, typ Mars, och det funkar också.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se