Offert nr 2.

Per-Erik
Energiprofet!

Offert nr 2.

Inlägg av Per-Erik »

så kom äntligen den andra offerten.. väntar på flera.. :D

Denna gång är det Thermia som står på tavlan.

1st thermia Biomatic 20+ (den med inbyggd brännare)
1st flex med motor alt 2
1st reglerkort expansionskort
1st komplett rörsats mellan tank o Panna
1st bulkpåfyllningsrör
1st IPX 25
1st kombiset (vad e detta?)
1st cirulationspump Landis Tornado
1st insatsrör
1st pelletsförråd platsbyggt (ca 3,5ton)
rör ventiler och delar.

befintlig elpanna demonteras o borttransporteras. Ny pelletspanna installeras. Pelletsförråd monteras. 1 st vatten radiator flyttas. Nytt expantionskärl monteras med ny säkerhetsventil. Ny reglering monteras med nya givare. nytt kombisett monteras. Anlägningen trimmas, och efter 2 veckor finjusteras anlägningen samt genom gång av anläggningen.

Pris 88.000:- +25% moms = 110.000

Så trodde att det skulle ligga runt där.. för en Thermia Bergvärme anläggning fick jag en offert på 140.000:-. Så har man nått och jämföra med.

Jag ska höra vad det kostar utan Pelletsförrådet eller dvs jag bygger det själv ev så köper jag delarna (rör skruv o sånt) av dom men bygger själv.

med pellets spar jag i teorin 12.000kr/året.. säg att i praktiken är det 10.000:- = 11år innan jag går +/- noll.. :oops: nja.... jag räknade med ca 11-12 år på en bergvärme anläggning. Ska kolla som sagt var vad jag kan göra för att komma billigare undran.. en specad offert vore ju inte heller fel.. :roll:
Till bergvärme måste man dessutom lägga till pengar för ventelation efter som jag har självdrag (som inte funkar idag eller mycket dåligt).

fler offerter är på G.. samt att jag återkommer med pris utan pelletsförråd.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Nu äntligen har jag fått tag i Thermia killen..

Tydligen blev det något missförstånd mellan mig o Thermia killen.... i Offerten ingick tätning av skorstens kanal (rör) 7 meter. Vilket Nu EJ har visat sig nödvändigt då det redan sitter ett syrafast rör hela vägen ner (hurra).

Dom skulle i allafall ha 12.000:- för installation av röret. SÅ då är vi nere på
98.000 ink moms. (Då ingår ett platsbyggt pellets förråd)..

Att bygga förråd avrådde han mig för, då det är svårt att får det bra :?

kostnaden att dom ska bygga förrådet är 14-15 tusen kr.. det är då ett förråd som rymmer ca 6 kubik eller 3 ton. Vilket tar ca 4 dagar för dom att bygga. Arbetskostnaden är ca 11 tusen.. övrigt matreal.

Så ca 83-84 tusen kostar det för mig utan förråd... Nu börjar det bli intressant tycker jag.. :D

har haft 2 leverantörer till, har dock inte fått någon offert från dom! det har gått över 3 veckor nu..! Otålig? ja det verkar så.. :wink: På Torsdag kommer Nibe (Pellux) hit.. :)
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Här ligger en hund begraven.

Biomatic 20+ kostar max 43000:-
Flexsskruv (längd?) med motor runt 5000:-
Arbete 10000:-
Cirkulationspump 1500:-
Expansionskärl 1500:-
Shuntstyrning 3000:-
Övrigt småplock o rör 2000:-

Det gör totalt 66000:- Men du nämner 83-84'...? :shock:
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Hummm....

nja kan nog vara så.. Jag har haft svårt o hitta priser.. :?
Jag har inte fått den specad.. Offerten alltså.. :cry:

låter som om det är bäst att be om att få det specat.. dom har säkert räknat med 30 tusen i arbete.. skulle inte förvåna mig i allfall.. det var den min andra offert gick på (tror jag det var)..

Tillbaka till ruta Gå med andra ord.. :D

Hade en annan skorstens kille här i dag... å det verkar som om jag kommer komma 10 tusen billigare undan med denna kille :shock: .. F** vad jag Hat** folk som försöker blåsa mig på pengar... :evil: :evil:
Tompa
Ungskog

Inlägg av Tompa »

BIOMATIC 20+ Pelletspanna med integrerad 8-20 P 46 500,-
BeQuem brännare 15 kW,
3 + 6 kW elpatron
Tillkommer PellSam trygghetsförsäkring, obligatorisk, momsfri PELLSAM N 985,-
Förutsätter villa/hemförsäkring med maskinskadedel
Standardutrustning
Shuntventil
Flödesvakt för tappvarmvatten
Sotningsredskap
Kombinationsrökrör Biomatic 20 P 869,-
Shuntstyrning med expansionskort, framledn.givare,
utegivare och anslutningskabel P 1 531,-
Shuntmotor Nr 62 24V 2 min 5 nm P 1 225,-
Rumsgivare P 1125,-
Blå slang 2 m inkl. 2 st slangklämma P 362,50
Flexskruvsats alt 2 exkl motor P 2 031,-
Motor (mod. större) till flexskruvsats alt 2 P 4 194,-
Flexspiral sats om 12 m P 1006,-
Flexrör rak 6 m P 450,-
Flexrörböj 45° böj / st P 325,-
Flexrörböj 90° böj / st P 381,-
Förrådsrör 3 m med kärnrör P 606,-
Bulkpåfyllningsrör P 779,-
Skarvmuff P 41,-
Pelletsförråd vänerply 6000 lit P 10 938,-
Det här är gällande priser enligt Thermias ÅF-are.
Sedan beror det på vilken rabatt dom lämnar.
Förrådet är av enkel gör det själv, 4 timmar 2 man.
Arbete och övrigt material ca 15 000:-
Elarbete och material ca 2 500:-
Enligt ÅF-aren.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Va f-n ska dom skicka för klåpare som behöver 4 dagar för att bygga förådet.. Ska dom averka skogen först eller??
Bygg förådet själv inte svårt alls.. Jag klarade då av de utan problem 8)
tog 8 tim.. Helt tätt blev de oxå.. :) Obs jag ä definitivt inte nån snickare..
De luktade inte ens pellets när vi fyllde upp förådet..(jag o chaffisen stog i pannrumet bredvid förådet å surrade om bionan medan vi blåsten in pelletsen tog ca 10 min 3,1ton)
Byggde ett föråd på 13,5 m3 ca 8,5 ton av golv spånskivor limmade varje spont 2 tubar bygg silicon i hörnen o mot golvet o taket..
45x95 mm reglar, 45x45 mm reglar under o mot befintlig källar väg dessa klädda med plast matta... mafa´s startrörs anslutning 750x100mm med fläns (för vägg anslutning)
Avluftning luka genom ytervägg 200x400mm (dubbelt mot va som krävs)
Detta kostade mej 4175:- inkl. lim o 50 mm spånskive skruv...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Finns det inte färdiga förråd av säcktyp att köpa för under 10000kr? Då verkar det lite knepigt att ta 14000kr för att bygga ett förråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Förrådet skall du definitivt bygga själv, blir mycket billigare.

Jag gjorde mitt också med golvspånskivor, tyckte att det verkade lättare att få skarvarna täta med den spontade spånskivan än med plywoodskiva.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:Förrådet skall du definitivt bygga själv, blir mycket billigare.

Jag gjorde mitt också med golvspånskivor, tyckte att det verkade lättare att få skarvarna täta med den spontade spånskivan än med plywoodskiva.
Och vist blev de tätt??.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Och vist blev de tätt??.. :wink:
Japp, har inte haft det minsta luftläckage på snart 7 år...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Humm.. nja jag tycker inte det verkar vara så svårt att få det bra och tätt..

jag har en yta på 2 & 2 meter som jag tänkte använda.. igentligen 2 & 2,8 Meter Höjden är 2 meter.. att jag inte tänker utnyttja 2,8 är pga det är en dörr ivägen.. tror inte jag kan flytta dörren heller tror det är en bärande vägg.. Dörren avnänds flitigt.

Räknar med att ca 60-70 cm duger att gå imellan..

Som jag har förstått det så bör man ha ett avlångt förråd.. vilket inte är möjligt för mig..

Themira killen snackade nått om att det var bra med många väggar (betong yttervägg) det var bara att ha betongen som vägg för förådet..

jag trodde man måste/bör ha reglar runt om och träskivor.. dvs hela förrådet byggt av trä.. Så det blir nån form av lufting..

först var jag inne på att bygga med 45 gradiga väggar = självtömmande.. dock så blir det då kanske inte 6 kubik då :? efter som 2*2*2 = 8 kubik.. Så då tänkte jag bygga ett helt kvadratisk förråd. så får man när det börjar ta slut gå in och skotta för hand.. eller ringa bulk bilen :wink:

Blir detta kanske inget bra förråd? efter som det är så bred!?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du kommer inte att kunna fylla det ända upp. Men som förråd blir det ju sämre bara för att det är brett, fyllnadsgraden blir bara lite mindre. Lite mer att skotta blir det ju också när man börjar närma sig slutet.

Det fungerar alldeles utmärkt att använda befintliga väggar som förrådsväggar. Man bör bara se upp med vad det är för typ av vägg t.ex. en gipsvägg är ingen bra förrådsvägg, gipsskivan kommer att gå sönder dessutom är nog regelstommen också för klen.
Moderator
Tunsta
Fröträd

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Menar ni att man kan använda en betong-yttervägg som en sida i ett
bulkföråd ? Finns det ingen risk att pelletsen drar åt sig fukt utifrån och
in i källaren ?
Såg framför mig hur jag skulle behöva regla upp ordentligt så att man får en
luftspalt mellan bulkförådet och betongväggen, men det kanske jag slipper
med andra ord :D
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Jag hade då inte vågat lagra pellets direkt mot en yttervägg eller ett betonggolv. Skulle inte heller rekommendera att lägga obehandlad träregel direkt mot. :?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Eventuellt fukt problem isamband med att ha en yttervägg som förrådsvägg har jag inte ens funderat på..... Kan nog vara något att fundera på för en del. Min yttervägg består av Leca isoblock som är putsad så där är det nog inga problem med fukt.

Får man in fukt i pannrummet genom väggen så är det nog hög tid att se över sin dränering.

Men om man är rädd för fukt så kan man väl lägga en platonmatta eller likvärdigt mellan pelletsen och väggen. Det tar ju mindre plats än att bygga upp något med trä/plywood eller likvärdigt.

Trä skall aldrig monteras direkt mot murade väggar eller betonggolv utan att man lägger en plastfolie eller ännu hellre en sylltätning av neoprenegummi. Med sylltätning av "gummi" får man en viss lufttätning på köpet.

Golvet måste reglas upp om man vill ha en skruv liggandes i botten. Annars finns det alternativa skruvlösningar ute på nätet där det visas en lutande skruv ut ur en centralt plaserad tunna i förrådets mitt.
Moderator
Skriv svar