gnällig sotare

Syren1
Ungskog

gnällig sotare

Inlägg av Syren1 »

Har haft besiktning av sotare,han påstod att skorstenen var för låg.Har ett Lb-hus med pannan i förrådet,alltså ett rör på ca 3,5 meter har alltid varit så när vi har eldat med olja nu vill han påstå att det måste gå upp över nocken,på huset. Det är bara det att huset är på 1,5-plan hur kommer det att se ut med detta röret?Är detta något som e lag eller?
Det är det att jag har satt pelltsbrännare i flera sådana hus innan utan några sådana problem?Sen sa han att man inte fick förvra pellets i samma run som ,pannan är placerad ?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2565
Hur hög ska min skorsten vara?

"Som allmänt råd anges att skorstenar för eldstäder med märkeffekt upp till 60 kW bör mynna dels över nock, dels minst 1,0 meter över taktäckningen "

Hur menar du förvara pellets?
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

1 meter från pannan till brännbart tex pelletssäckar...

Jag var nyfiken och frågade en brandinstruktör (!?) från räddningsverket detta under en utbildning...
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Abbe skrev:1 meter från pannan till brännbart tex pelletssäckar...

Jag var nyfiken och frågade en brandinstruktör (!?) från räddningsverket detta under en utbildning...
10cm har jag hört om eldstaden är vattenmantlad???
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: gnällig sotare

Inlägg av Ved Profilen »

Syren1 skrev:Har haft besiktning av sotare,han påstod att skorstenen var för låg.Har ett Lb-hus med pannan i förrådet,alltså ett rör på ca 3,5 meter har alltid varit så när vi har eldat med olja nu vill han påstå att det måste gå upp över nocken,på huset. Det är bara det att huset är på 1,5-plan hur kommer det att se ut med detta röret?Är detta något som e lag eller?
Det är det att jag har satt pelltsbrännare i flera sådana hus innan utan några sådana problem?Sen sa han att man inte fick förvra pellets i samma run som ,pannan är placerad ?
Hej
Beträffande skorstenens höjd är det flera faktorer man kan titta på.
Tex.Om efroderligt under tryck skapas i eldstaden /Är höjden tillräcklig för att inte antända tak samt när liggande byggnader etc.Även sanitära olägenheter kan även medtagas.
Nu vet inte jag om ditt förråd med pannrummet är i hopbyggt med huset i övrigt,men är förådet / pannrummet fristående från bostadshuset i övrigt finns det inte någonting som kan motivera en högre höjd på skorstenen.
Sedan kan man även titta på vilka bestämelser som gällde när huset byggdes.

Vad jag vet angående bränsleföråd intill värmepannor är det 1meter som gäller från pannans eldstadsluckor eller sotluckor som avger värme.

Exempelvis får vattenmantlade kökspannor placeras diktan träskåpsinredning Vatten som kokar antänder inte trä.

Ved Profilen
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Har anläggningen godkänts med 3.5 meter skorsten (är den verkligen så kort ?, jag har samma lösning, min är cirka 4.2meter) en gång i tiden så är det godkänt tills den behöver bytas ut av andra skäl.

Så skall det vara iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

snillet skrev:Har anläggningen godkänts med 3.5 meter skorsten (är den verkligen så kort ?, jag har samma lösning, min är cirka 4.2meter) en gång i tiden så är det godkänt tills den behöver bytas ut av andra skäl.

Så skall det vara iaf.
Min uppfattning är om en skorsten är godkänd en gång i tiden så är den det.Sotarna har aldrig klagat på höjden någon gång tidigare?
Då skall man inte börja klaga vid ett senare tillfälle heller bara för att man byter energi alternativ från exempelvis olja till pellets.
Ingen sådan bedömning är retrokativ.Har skorstenen haft sådan låg höjd hela tiden även vid oljeeldning skulle väl grannarna klagat för länge sedan olja luktar ju f.n.Pellets luktar gott,desutom är det bättre att andas in koldioxid och vattenånga än oljeeldningens syra miljöförstörande skit.

Men dom kan väl yttra sig om höjden om det är en uppenbar brandfara eller en funktions störning.
Jag tror inte brandfaran ökar speciellt mycket om man jämför oljeeldning med pelletseldning i alla fall inte vad gällande skorstenens höjd.

Brandfaran ökar naturligt vis med pelletseldning om man jämför med oljeeldning,men inte i skorstenen utan kanske mera pannrums bränder pga.felinstallationer/bakbrand /fel jysteringar osv.

Jag kan inte ha fel!

Ved Profilen
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 04 dec, 2006 23:07, redigerad totalt 2 gång.
Syren1
Ungskog

Inlägg av Syren1 »

Huset är sammanbyggt med förrådet.Röret var uppbränt inuti enligt sotaren men det har ju inte med att göra att jag måste ha ett högre bara för det.Jag tycker att har jag haft ett som är 3,5-4,2så ska jag inte ha ett sånt rätt upp i luften nu? Sen det här med att förvara pellets i samma rum som pannan fick jag absolut inte.Jag har satt en del brännare men alldrig fått det svaret,ja undrar om det är lag?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Syren1 skrev:Huset är sammanbyggt med förrådet.Röret var uppbränt inuti enligt sotaren men det har ju inte med att göra att jag måste ha ett högre bara för det.Jag tycker att har jag haft ett som är 3,5-4,2så ska jag inte ha ett sånt rätt upp i luften nu? Sen det här med att förvara pellets i samma rum som pannan fick jag absolut inte.Jag har satt en del brännare men alldrig fått det svaret,ja undrar om det är lag?
Skall du byta ut röret blir det en annan sak.
Generellt gäller att skorstenar skall mynna över högsta nock om pannrummet är ihop byggt med bostadshuset i övrigt.

Jag tycker i alla fall som mitt tidigare inlägg.

Jag tycker att du skall kontakta byggnadsnämnden i din kommum och höra vad som gäller i ditt läge.
Det är inte sotarna som bestämmer allting utan dom följer i bästa fall bygglagstiftningen.

Ved Profilen
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 04 dec, 2006 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

har 3 ton pellets i pannrummet drygt 1meter från pannan, sotar´n här har aldrig klagat 8)
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

sunliner skrev:har 3 ton pellets i pannrummet drygt 1meter från pannan, sotar´n här har aldrig klagat 8)
Vissa sotare kanske kommer att klaga om man har 3000 liter eldningsolja i tanken också i pannrummet.

Vissa sotare förstör pelletsutveklingen.
Ved Profilen
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Sotarmästaren hos mig talade om att det är just som oavnst skrev, att den dagen du behöver BYTA röret är det de nyare reglerna som gäller.

Mitt garage är också vidbyggd huset i "hörnet" på huset.

Så en skorsten som går 1m över nock gör att den min kåk skulle se ut som en panncentral till en halvstor gymnasieskola. Vilket...som sagt stadsarkitekten troligen har allvarliga invändningar emot.

Faktum är, att det finns 2 uppsättningar ritningar över våran kåk från när den byggdes 1973. Den första omgången ratades av byggnadsnämnden pga för hög skorsten, den var då cirka 5.5meter , cirka 2-2.5 meter över garagetaket alltså.

Så såg man på det på den tiden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Det finns väl inga tvingande regler som säger att skorsten måste mynna över nock?

Det är väl en rekommendation för att få bra drag i skorstenen.

Om sotaren bestämt hävdar vissa saker, så be om referens till den lag eller det regelverk som anger det han hävdar, och läs där. Efterfråga gärna detta skriftligt, så kan i alla fall du visa att du bett om att bli ordentligt och korrekt informerad om det sotaren muntligen hävdat.

/Thomas
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

thomasx skrev:Om sotaren bestämt hävdar vissa saker, så be om referens till den lag eller det regelverk som anger det han hävdar, och läs där. Efterfråga gärna detta skriftligt, så kan i alla fall du visa att du bett om att bli ordentligt och korrekt informerad om det sotaren muntligen hävdat.
Jag vet inte jag om det är så smart att gå emot en sotare... de kan bli väldigt kinkiga på brandsynskontrollerna framöver...
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

ABSO skrev: Jag vet inte jag om det är så smart att gå emot en sotare... de kan bli väldigt kinkiga på brandsynskontrollerna framöver...
Dags för ett hästhuvud...

Man får fråga om regelverket på ett trevligt sätt, och sen när man läst det så får man fråga lite försiktigt, om det då behövs, hur det hela hänger ihop om nu sotarens version inte stämde. Eller så läser man regelverket utan att fråga sotaren, och när han gnäller nästa gång så ifrågasätter man oförstående och undrar över regelverket man läst.

Sotarna ska ju faktiskt inte kunna bestämma helt självsvåldigt hur det ska vara. Samma sak med brandskyddskontrollen.
Kan man överklaga sotaren? Till vem? Helt livegen kan man väl knappast vara. Kommunen borde man ju kunna klaga till, men det lär väl hjälpa föga, dom är säkert kusiner med sotaren...

Det finns ju oberoende företag som jobbar med brandskydd, ett sånt skulle man väl kunna anlita att kontrollera allt sotaren klagar på, och sen få ett papper på att allt är ok (om det nu är det). Sen finns väl antagligen ett visst utrymme för tolkning som det kan trätas om i evighet. Det är väl då man får ringa Sverker eller Janne Josefsson :)
Skriv svar