Rör i skorsten

Skriv svar
Flyvis
Späd planta

Rör i skorsten

Inlägg av Flyvis »

Det sitter ett rör från toppen och ca 3 meter ner i min skorsten, jag tror röret är 100mm, kanalen är på 140mm.
Är det någon som vet om detta är bra eller dåligt?
Sotaren brukar slita och dra i röret och han tycker att jag ska dra upp det, men är då skorstenen dålig i toppen åker jag på att lägga rör ända ner (10m) och det kostar ju några kronor.
VB Joker + Viking Bio
Stenhus -37
115m2 boyta + källare
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Av felbeskrivningen (sotaren) så är antingen:

Röret fusk installerat; det är bara nedhängt utan bottenkona.

Eller

Röret har korroderat (rostat/fräts) sönder så att han fastnar i resterna av röret. Mitt rör var lindade upp sig när jag skulle ta bort det.

Vad tycker du själv verkar bäst; ett rör i toppen på tre meter eller ett rör hela vägen? :wink:

Jag hade stora kondensproblem med mitt korta rör. Det funkade med den gamla OB, men inte med den nya. Så jag monterde ett nytt i somras (hela vägen).
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Erik skrev:Av felbeskrivningen (sotaren) så är antingen:

Röret fusk installerat; det är bara nedhängt utan bottenkona.

Eller

Röret har korroderat (rostat/fräts) sönder så att han fastnar i resterna av röret. Mitt rör var lindade upp sig när jag skulle ta bort det.

Det finns väl inget i beskrivningen ovan som säger att det måste vara på något av de sätten?

Röret kan väl mycket väl vara både helt och isatt med bottenplåt. Att de bara satt i rör i toppen kanske var för att det bara var i toppen som skorstenen var så dålig. Det är väl inget ovanligt, vad jag kan förstå.

Hur lång är skorstenen totalt? Går det att se på skorstenens insida och det någon gång tagits upp ett hål i skorstenen där röret slutar?

Hejhej

Thomas
Flyvis
Späd planta

Inlägg av Flyvis »

Röret verkar ok, men om det sitter med bottenkrona vet jag ej. Sitter fast duktigt gör det iallafall. Skorstenen är ca 10m lång och jag har sett spår av svavelsyra speciellt på ovanvåningen där röret slutar, förmodligen pga av detta som röret sattes in.

Jag har inte problem med kondens nu, jag antar att det är dragluckan som gör susen för rökgaserna (vid pannan) ligger bara på 110-115 grader nysotad.

Det är väl snart dags för besiktning med kamera, efter det blir det kan dags att öppna plånboken igen!

mvh
Lasse
VB Joker + Viking Bio
Stenhus -37
115m2 boyta + källare
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Flyvis skrev: Det är väl snart dags för besiktning med kamera, efter det blir det kan dags att öppna plånboken igen!
Tips:
Jag knyckte en svartvit 'övervakningskamera' av min far som han köpt billigt för att ha vid ytterdörren och koppla till TV'n, men som bara samlade damm. Kostade några hundralappar. Den innehåller förutom en pytteliten digitalkamera även ir-lysdioder och är känslig för ir-ljus. Jag tog ut den ur sin plastlåda och stoppade in den i en tömd patron (typ latex-fog till fog-spruta) - stoppade in några gamla batterier för att få tyngd och knöt fast ett långt rep i den. Kabeln som följer med kameran är lång, eftersom den är tänkt att räcka från ytterdörren till TV'n. Vips hade jag mig en skorstensinspektionskamera, funkar super även i totalt mörker.

Hejhej

Thomas
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Flyvis skrev:
Sotaren brukar slita och dra i röret och han tycker att jag ska dra upp det,
Thomasx skrev:
Det finns väl inget i beskrivningen ovan som säger att det måste vara på något av de sätten?
För att kunna slita i röret måste man få ett fäste att dra i. Det går inte om röret är helt. Så min slutsats av ovan sagda var att sotaren fastnade med viskan i röret.

Jag försökte dra i mitt trasiga rör, och inte fan gick det att slita i det. Det gick inte att få fäste alls, inte ens med en båtshake ner i röret trots att det hade börjat rämna.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Erik skrev: För att kunna slita i röret måste man få ett fäste att dra i. Det går inte om röret är helt. Så min slutsats av ovan sagda var att sotaren fastnade med viskan i röret.
Det beror helt på vad det är för typ av rör och hur det ser ut i toppen. Om det t.ex. är ett tubrör som sticker upp över murstocken är det hur enkelt som helst att slita och dra även om det sitter gjutet hela vägen, men man lär inte komma nånstans. Flexrör sitter ju som regel inte fast nånstans annat än i botten och toppen, och om putsen då vittrat i toppen och toppskyddet bara är istucket går det ju också bra att slita och dra i röret även om det är helt ok.
Men hur det är med dessa förhållanden framgick inte, alltså kan man inte heller säga det ena eller det andra, tycker jag.

Om det är viskan sotaren står och sliter och drar i är storyn så klart en annan, men det framgick inte heller. Jag har dock hört av min flexrörsleverantör att om flexröret är trasigt någonstans på vägen, eller om man har en skarv som inte är ordentligt gjord, och viskan fastnar så kommer sotaren med stor sannolikhet att få med sig röret upp eftersom det då ganska lätt kommer att sno upp sig ur den spiral det är gjort i. Men även därav kan man dra bägge slutsatser angående nämnda rör.

Det kan mycket väl vara på nåt av de sätt som du säger, men det måste inte vara det, utifrån beskrivningen finns det många fler alternativ.

Hejhej

Thomas
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Thomasx skrev:
Det beror helt på vad det är för typ av rör och hur det ser ut i toppen. Om det t.ex. är ett tubrör som sticker upp över murstocken är det hur enkelt som helst att slita och dra även om det sitter gjutet hela vägen, men man lär inte komma nånstans. Flexrör sitter ju som regel inte fast nånstans annat än i botten och toppen, och om putsen då vittrat i toppen och toppskyddet bara är istucket går det ju också bra att slita och dra i röret även om det är helt ok.
Om sotaren står och sliter i en stump uppstickande, kringgjutet rör och vill att man ska plocka bort röret, så är han en idiot.

Och sitter inte röret fast så är det lite märkligt. Det brukar stå i instruktionerna att det ska fästas si och så.
Då är det å andra sidan inte så konstigt att sotaren vill dra upp röret.

Thomasx skrev:
Om det är viskan sotaren står och sliter och drar i är storyn så klart en annan, men det framgick inte heller. Jag har dock hört av min flexrörsleverantör att om flexröret är trasigt någonstans på vägen, eller om man har en skarv som inte är ordentligt gjord, och viskan fastnar så kommer sotaren med stor sannolikhet att få med sig röret upp eftersom det då ganska lätt kommer att sno upp sig ur den spiral det är gjort i.
Nej, fullt så enkelt är det inte.
Hos mig hade "spiral" skarven frätts bort och "spiral" plåten var full med hål. Däremot satt plåten fast i konan och toppfodret och vermekuliten höll det på plats. Det rämnade när jag tog bort det, men det var bara en tidsfråga innan man hade börjat fastna i röret.

Om man inte skulle gissa och lägga till lite i de flesta inlägg så skulle 90 % av inläggen handla om begäran om mer uppgifter. Och de går ju inte alltid att få fram. :wink:
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Flyvis skrev:
Röret verkar ok, men om det sitter med bottenkrona vet jag ej. Sitter fast duktigt gör det iallafall. Skorstenen är ca 10m lång och jag har sett spår av svavelsyra speciellt på ovanvåningen där röret slutar, förmodligen pga av detta som röret sattes in.
En möjlig variant är att man kört mycket el, och bara olja när elpatronen inte orkade med mycket kondens som följd.

Hemma så såg gången ut ungefär så här:

* Skadad skorsten
* Rör till vindsbjälklaget
* OB lade av och in kom en modern bentone. Med (för) hög verkningsgrad.
* Oljan var dyr och elen billig (slutet av 90 tal). Bara olja när elen inte räckte till.
* Motdragsluckan sotade fast utan att jag märkte det.
* Kondensvatten rinner till nederdelen av röret och tränger ut genom skorstenen.

Första åtgärder:

* Elda olja.
* Fixa motdragsluckan.
= problemen med kondensvatten borta.

I somras; nytt rör. 8)
Skriv svar