Har någon här drabbats av trasig pelletsskruv, där motorn ha rbrunnit eller liknande, eller av att relä som sthyr skruven har gått sönder. För att bränna de 30 000 kWh, borde brännaren vara iågng i 3 000 timmar per år. Skruven går kanske en 20-25% av tiden, med ungefär 700 000 start/stopp per år. Reläet som sitter i min brännare - inga namn - är specat för 100 000 brytningar (elektriskt).
Så egentligen är det konstigt att man inte hör mer problem?
Mitt relä har brunnit en gång. Har ett i reserv numera...
(Om jag har räknat fel på frekvenser så tar jag tillbaka redan nu)
Hållbarhet pelletsskruv och styrrelä?
Nja, eftersom brännaren inte är igång jämt är det snarare 200-300ggr i timmen. Detta gäller för en övermatad brännare.startar din skruv 80ggr i timmen dygnet runt
I en brännare med internt förråd kan den ena skruven gå i princip hela tiden medan den som fyller på förrådet går längre tid och mera sällan.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Startar ung var 20 sekund och går sedan i ca 4 sekunder, så länge brännaren är igång. Får ca 10kW ut av brännare, och gör av med sex ton per år. Kolla gärna siffrorna, jag kan ha felJoachim A skrev:startar din skruv 80ggr i timmen dygnet runt

Senast redigerad av homann den lör 02 dec, 2006 22:59, redigerad totalt 1 gånger.