Är det någon som monterat en extra baffelplåt i en CTC171B?
Vilken effekt gav det och hur skall den se ut.
Skulle behöva göra något för att få der rökgastempen.
Extra baffelplåt i CTC171B? Hög rökgas temp.
Jag vet inte riktigt vad en baffelplåt är men jag hade en typ "järnroster" som sattes in bakom luckan ovan brännaren. Vi testade först utan och då rusade rökgastempen iväg, med denna på plats låg den omkring 200-220 grader sotad. Pannan är en 171K, men vad jag kan se är B och K snarlika?
VB Joker + Viking Bio
Stenhus -37
115m2 boyta + källare
Stenhus -37
115m2 boyta + källare
Baffel
Efterlyser också en baffellösning. I min panna saknades baffelplåten så jag tillverkade en plåt som ligger på den övre luckans kant och på de två piggarna en bit in i pannan. Plåten täpper till längst efter sidorna och har en glipa på ca 2cm i bakkant. Detta räcker dock inte, har rökgastemp på 200-210grader. Vill få ner den till 170 iallafall.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
-
- Pannrumsnisse!
Hittade denna länk på forumet.
Tips man kan även stoppa i turbulatorer mellan fyrkantsflänsarna i pannans överdel.
Man kan även lägga eldfast tegel ovanpå plåten som en ackumulerande effekt.
Eller bygga längre rökgasväg med eldfast tegel ovaför plåten,kul att laborera.
Bygger man från plåten ända upp till eldstads taket i pannan kommer alla rökgaser att gå ut på sidorna.(inga genvägar)
Om man har en drag/undertrycksmätare kan man mäta undertrycket i skorstenen samt även mäta undertrycket i eldstaden,då kan man jämföra skillnaden mellan undertrycket, hur mycket man har bromsat rökgasmängden genom pannan med baffel plåtar ombyggnadsteknik /etc..
Ved Profilen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4359
Tips man kan även stoppa i turbulatorer mellan fyrkantsflänsarna i pannans överdel.
Man kan även lägga eldfast tegel ovanpå plåten som en ackumulerande effekt.
Eller bygga längre rökgasväg med eldfast tegel ovaför plåten,kul att laborera.
Bygger man från plåten ända upp till eldstads taket i pannan kommer alla rökgaser att gå ut på sidorna.(inga genvägar)
Om man har en drag/undertrycksmätare kan man mäta undertrycket i skorstenen samt även mäta undertrycket i eldstaden,då kan man jämföra skillnaden mellan undertrycket, hur mycket man har bromsat rökgasmängden genom pannan med baffel plåtar ombyggnadsteknik /etc..
Ved Profilen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4359