Vad är skillnaden mellan slinga och plattvärmeväxlare
-
- Prima virke
Vad är skillnaden mellan slinga och plattvärmeväxlare
Hejsan
Jag är relativt ny här på folumet och har läst om att en del pannor har något som kallas plattvärmeväxlare. Vad är det?? Vad är iså fall fördelen mot slinga och hur fungerar det. Själv har jag en NH integral, har den plattvärmeväxlare.
Jag är relativt ny här på folumet och har läst om att en del pannor har något som kallas plattvärmeväxlare. Vad är det?? Vad är iså fall fördelen mot slinga och hur fungerar det. Själv har jag en NH integral, har den plattvärmeväxlare.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
HEjsan
Slingan ligger inne i pannans ackumulator medan plattvärmeväxlaren sitter vid sidan av pannan. Till den senare behövs en cirkulationspump som tar vatten från pannan och kör igenom värmeväxlaren som värmer tappvattnet. Om värmeväxlaren har några fördelar annat än att man kan sätta dit en sån när/om slingan i pannan gått sönder, vet jag inte. Men jag har en sån plattvärmeväxlare just av den anledningen (tror jag, satt så när jag köpte huset). Nackdelen är ju mer värmeförluster, särskilt om det inte sitter en flödesströmbrytare som stänger cirkulationspumpen när man inte spolar varmvatten. Jag har just beställt en sån flödesströmbrytare till mitt system. Å andra sidan kommer det då att ta längre tid att få varmt vatten i kranen.
Hejhej
Thomas
Slingan ligger inne i pannans ackumulator medan plattvärmeväxlaren sitter vid sidan av pannan. Till den senare behövs en cirkulationspump som tar vatten från pannan och kör igenom värmeväxlaren som värmer tappvattnet. Om värmeväxlaren har några fördelar annat än att man kan sätta dit en sån när/om slingan i pannan gått sönder, vet jag inte. Men jag har en sån plattvärmeväxlare just av den anledningen (tror jag, satt så när jag köpte huset). Nackdelen är ju mer värmeförluster, särskilt om det inte sitter en flödesströmbrytare som stänger cirkulationspumpen när man inte spolar varmvatten. Jag har just beställt en sån flödesströmbrytare till mitt system. Å andra sidan kommer det då att ta längre tid att få varmt vatten i kranen.
Hejhej
Thomas
Det är väl också så att en plattvärmeväxlare kan ge varmvatten från en kallare panna än en slinga klarar. Dock är plattvärmeväxlare inget alternativ om man har hög kalkhalt i vattnet.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Inte vet jag, jag har aldrig haft någon men värmebaronen rekommenderar inte sin Star panna om man har hög kalkhalt just pga att den har plattvärmeväxlare.ABSO skrev:Menar du att det inte går att avkalka plattvvx?Krister skrev:Dock är plattvärmeväxlare inget alternativ om man har hög kalkhalt i vattnet.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Plattvärmeväxlare
Hej
Jag har en Nibe Pellux panna med plattvvx.Har fått bytt ut vvx en p.g.a att den var igensatt.En ny kostar runt 2000:-
.Har installerat en Aqua 2000 en s.k elektrisk avkalkare.Den verka funka har haft den i drift i snart 2år.Lätt att montera. http://www.trebema.se/?art_id=20&Aqua_2000&red=1 .Fanns en sån på blocket http://www.blocket.se/vi/9828345.htm?ca=5_s
Jag har en Nibe Pellux panna med plattvvx.Har fått bytt ut vvx en p.g.a att den var igensatt.En ny kostar runt 2000:-

Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
-
- Pannrumstomte!
Re: Vad är skillnaden mellan slinga och plattvärmeväxlare
Din NH har en kopparslinga, dvs inte en plattvärmeväxlare.kurreburre skrev:Hejsan
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Späd planta
patsi skrev:Har en NIBElina pellux med plattvärmeväxlare och eget vatten
inga somm hellst problen med fyra bad efter varandra

Låter som du skall tro mer på pannan....inkastinka skrev:patsi skrev:Har en NIBElina pellux med plattvärmeväxlare och eget vatten
inga somm hellst problen med fyra bad efter varandra
Jag har just installerat Nibe Pellux panna med PB10 brännare. igår skulle vi bada men när badkar var halv vägs fyllt blev vatten knäppast värm. tips? 4 badkar låter trevligen annan sak, stämmer din pannans tempgivare med din brännare tempgivare? min är PB10 är sätt till 75C men pannans temp visar 70C då stängs av brännaren. konstig tycker jag. då kommer pannan aldirg upp till 75C.
OM man jämför med inlägget före ditt
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Späd planta
_____________________________________________________patsi skrev:Tips, öka cirkulationen genom v-växlaren (den interna cirk.pumpen).
Pannans tempgivare stämmer inte med termostat inst. (85 gr)
tempgivaren visar ca 77-78.
Så jag ska ha honom öppna luckan på pannan och meka med en annan pump som ligger internt i pannan?
NiBe PeLLux 2006
NiBe PB 10 2006
Mafia veckoförråd
NiBe PB 10 2006
Mafia veckoförråd
Så jag ska ha honom öppna luckan på pannan och meka med en annan pump som ligger internt i pannan?[/quote]
Det kan du göra själv genom att öppna luckan där alla vred sitter.
Den sitter fast med två skruv.
På ovansidan på pumpen sitter det ett vred som du kan vrida på
(3 olika hastigheter har du att välja på).
Hoppas att du förstår vad jag menar.
Det kan du göra själv genom att öppna luckan där alla vred sitter.
Den sitter fast med två skruv.
På ovansidan på pumpen sitter det ett vred som du kan vrida på
(3 olika hastigheter har du att välja på).
Hoppas att du förstår vad jag menar.
TB-Mini, Nibe Pellux, Tigex 25, Altbergs askfälla,ThermOmatic ERA 10, Tk 1A
-
- Späd planta
japp ! öppnade luckan igår. det var omöjligt att veta vilken håll jag skulle skruva den... så jag vred den lite
det fanns också till höger om pumpen en röd vattenventil eller shunt.. jag vred den också lite, det var helt öppet. jag kollade i manuell men hittade inte vad det var för något.
igår i Karlskrona blåste det ordentligt, då var brännaren på ofta. tror du det går bra att skruv ner inmättnings dösan när brännare ska startas? känns som det är där han ta mest pellets... ska testa fylla på badkaret ikväll se om det bli bättre.
p.s. har beställt en Dragbegränsare från rinkaby rör... hoppas det hjälper..
skriver snart med hur det går!
/D

igår i Karlskrona blåste det ordentligt, då var brännaren på ofta. tror du det går bra att skruv ner inmättnings dösan när brännare ska startas? känns som det är där han ta mest pellets... ska testa fylla på badkaret ikväll se om det bli bättre.
p.s. har beställt en Dragbegränsare från rinkaby rör... hoppas det hjälper..
skriver snart med hur det går!
/D
NiBe PeLLux 2006
NiBe PB 10 2006
Mafia veckoförråd
NiBe PB 10 2006
Mafia veckoförråd