Det slamrar och smäller i mina rör...*utan* att någon gör något vattentapp!? Börjar misstänka någon ventil på pannan som slamrar även om jag inte riktigt fattar hur det går till, det måste ju vara samma tryck på båda sidorna av en ev backventil eller? Är det någon som varit med om något liknande eller har några tips?
mvh
Abbe
Slammer och smällar...?
Slammer och smällar...?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
När jag eldade med olja hade jag småkokning av pannvattnet när det blev ca 80 i pannan. Kanske du har dålig cirkulation i pannan så att det kokar lokalt? Rådet jag fick var att bryta ytsåänningen med en flaska diskmedel i radiatorkretsen. Fungerade alldeles utmärkt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
öööhhhh, diskmedel i radiatorkretsen? Sitter här och dricker mitt morgonkaffe och funderar över livets alla svåra frågor,en av dem dyker upp framför mig : hur får man in diskmedel i kretsen
Och hur mycket om man inte vill ha ett skumbad i hela kåken. Jag ser roliga bilder framför mig
. Eller förstog jag det hela fel
.
/Tomas N.

/Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
wepe: Jo det är värmeväxlare på pannan men pumpen går bara när den ska.
ABSO: Det är klart, jag kan ju inte vara säker på att jag inte har en läcka (innan vattenmätaren) men med kommunalt vatten borde ju mer komma ut någonstans än in!
Stugsittaren: Smällarna kommer inte från radiatorkretsen utan från tappvattenrören. Var det exakt smäller är faktiskt nästan omöjligt att avgöra! Samtidigt känner jag att röret gör ett litet ryck...
Furetör: Gjorde detta lilla expriment i somras, visst tusan smäller det i alla fall...Fick tom komunen att byta vattenmätare men ingen lycka/tystnad.
Jag funderar på den backventil som sitter innan blandningsventilen på pannan...och att ljudet på något sätt letar sig iväg...tja, inte vet jag...
mvh
Abbe
ABSO: Det är klart, jag kan ju inte vara säker på att jag inte har en läcka (innan vattenmätaren) men med kommunalt vatten borde ju mer komma ut någonstans än in!

Stugsittaren: Smällarna kommer inte från radiatorkretsen utan från tappvattenrören. Var det exakt smäller är faktiskt nästan omöjligt att avgöra! Samtidigt känner jag att röret gör ett litet ryck...
Furetör: Gjorde detta lilla expriment i somras, visst tusan smäller det i alla fall...Fick tom komunen att byta vattenmätare men ingen lycka/tystnad.
Jag funderar på den backventil som sitter innan blandningsventilen på pannan...och att ljudet på något sätt letar sig iväg...tja, inte vet jag...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ