Har alla ni med Vikingbrännare även Värmebaronens skruv ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Har alla ni med Vikingbrännare även Värmebaronens skruv ?

Inlägg av Paddington »

Jag tror efter mycket mätande att en skruv på 2 meter skulle vara optimalt för mitt pannrum.
Därmed passar Värmebaronens skruvar lite dåligt i längd (1,5 och 2,5 m).

Är det någon som har någon skruv att rekomendera?
Passar alla med Viking Bio, eller kommer det bli svårare att ställa in brännaren ?

Tack på förhand !
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Har alla ni med Vikingbrännare även Värmebaronens skruv

Inlägg av Krister »

Paddington skrev:Jag tror efter mycket mätande att en skruv på 2 meter skulle vara optimalt för mitt pannrum.
Därmed passar Värmebaronens skruvar lite dåligt i längd (1,5 och 2,5 m).

Är det någon som har någon skruv att rekomendera?
Passar alla med Viking Bio, eller kommer det bli svårare att ställa in brännaren ?

Tack på förhand !
Det står ngt i manualen om att man bara skall använda deras egna skruvar men det går säkert att få det att funka med andra. Men annars är det väl enklast att du köper en 2.5 meters och kapar av en halv meter.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Re: Har alla ni med Vikingbrännare även Värmebaronens skruv

Inlägg av Paddington »

Krister skrev: Det står ngt i manualen om att man bara skall använda deras egna skruvar men det går säkert att få det att funka med andra. Men annars är det väl enklast att du köper en 2.5 meters och kapar av en halv meter.
Hmmm....du menar att det skall gå att ta av den i "valfri" längd ?

Värmebaronen har väldigt lite info om sina skruvar. Jag har sökt efter motorstyrka, material m m utan framgång.
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Har alla ni med Vikingbrännare även Värmebaronens skruv

Inlägg av Krister »

Paddington skrev:Hmmm....du menar att det skall gå att ta av den i "valfri" längd ?
Tja, det borde gå. I röret sitter en spiral, den går att montera ur, jag var själv tvungen att lossa på min iom att den var monterad lite snett när jag fick den och då gick det inte att koppla på motorn på den.
Således borde du kunna plocka ur spiralen och kapa den.

Plaströret är lite speciellt nertill med en öppning för pellets men det ser ut som att man kan lossa plaströret från överdelen på röret och då borde man kunna kapa av plaströret från ovansidan och således behålla orginalhålet för pellets i nederdelen av röret.

Iaf ser det ut att gå att göra så med min 1.5meters skruv. Jag antar att konstruktionen på 2.5 meters skruven är likadan.

Här är en bild på övre delen på skruven.
Bild
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Kapa skruv

Inlägg av Orchard »

Ni är inne på helt rätt spår man kapar skruven för attanpassaden till montaget. Höljetkapas i överkant och skruven i nederkant.
Var noga med att kapa av lika mycket på spiral och hölje.
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

VB Bio med VB skruv

Inlägg av alm »

Nej, jag kör med en skruv från Naturenergi. Köpte på Blocket, längden passade mig bra. Sitter en liten, klen drivmotor, men så länge den håller är den strömsnål :roll:
Har man bara någotsånär koll på vad man pysslar med är det ingen fara att inte köra med originalskruv, men har man inte lust och/eller koll gör man nog bäst i att köpa samfabricerat. Då får man ju "garanti" på kompabilitet.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Skriv svar