Det brinner i BIOn, men ......Hjälp.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik
Energiprofet!

Det brinner i BIOn, men ......Hjälp.

Inlägg av Erik »

Jag behöver lite råd.

Så här ser pannan ut:
En gammal lång-smal koks-oljekombipanna.
Brännaren sitter nedtill i bakkant på långsidan. Kan monteras på valfri sida. Det är minst 20 cm till "taket".
Koksluckorna i framkant på gaveln.
Dessutom finns en rosettventil som inte går att öppna för brännaren är ivägen, men det går att skruva bort en liten lucka på motsatta sidan, och då ser man in i brännkammaren.

När jag tittar in genom nedre koksluckan "NK" ser jag in under brännarkoppen, men inte resten ovanför.
När jag tittar genom luckan "R" (som sitter i stället för Rosettventilen) ser jag lågan och koppen och delar av taket.

Uppstart på fabriksvärden: Matning 70%, Fläkt 36%.

Genom NK:
Under brännar koppen ligger det en "dimma" av rök, och det far ner ganska mycket gnistor.

Genom R:
Lågan brinner så intensivt så det gör ont i ögonen och slår i taket.

CO2: 12,5 %

Jag sänker fläkten till 32 %.

Genom NK:
Under brännar koppen ligger det en "dimma" av rök, och det far ner mindre med gnistor.

Genom R:
Lågan är inte lika intensiv, men stark och slår i taket.

CO2: 12,5 % SAMMA!

Jag sänker fläkten till 30 %.

Genom NK:
Under brännar koppen ligger det en "dimma" av rök, och det far ner lite gnistor.

Genom R:
Lågan är nog ungefär lika intensiv och slår i taket.
Den ser ut som en perfekt beskrivning av en oljebrännare med för mycket luft; En häxkvast med "vassa" spetsar till lågor och kolgnistor som glöder.

CO2: 11,5 %.

Tyvärr är det mörkt ute.

Jag får inte det här att gå ihop.
Lågan tyder på luft överskott, det var därför jag sänkte fläkten. Och ibland varvar brännaren upp fläkten efter att den matat in pellets och jösses vilken låga det blir då.
Å andra sidan tyder CO2 på för låg luftmängd eftersom den sjönk när fläkten sänktes (i alla fall vid andra sänkningen).
Värdet på CO2 låg stabilt vid andra avläsningen, och det är "äkta" CO2 då jag använder vätskor (fyrit).

Kort sagt Hjälp!

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och du har ett glas för öppningarna när du tittar så att du inte släpper in falskluft?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nej, inget glas.
Nog för att jag vet att man borde osv. jag får väl leta efter en glasburk (typ de jag slängde för tre dagar sedan).

Mer mätdata;
Jag provade att ställa upp fläkten till 38 %, just under mätningen drog naturligtvis brännaren upp fläkten för att den matat in pellets.
Då blev CO2 15 %.

Sedan när det stabiliserat sig så blev resultatet strax under 13 %.

Va fan, ska CO2 öka med ökad fläkt?

Har jag missat något, och vad är det för "dimma jag ser.

Kör jag fläkten högre än 38 % kokar pannvattnet ovanför brännaren.

Och det står att det ska räcka med 15 cm ovanför brännaren vid 15 kW.
Jag borde kunna köra 20 kW, utan problem.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du motdragslucka??
Om inte så skaffa en då det kan bli stor skillnad på draget beroende på hur länge brännaren gått..

För att värdena ska va något att gå efter/lita på så måste alla luckor va helt täta så ingen tjuvluft kan komma in o blanda ut röken.. Ha luckan stängd/på plats om du inte kan ha ett glas för så det är tät då du mäter CO2..

Ökad fläkt ska ge lägre Co2 halt förutsatt att pannan är ordentligt tätad o att det finns motdragslucka så brännare får gå mot ett konstant drag...

Jag kör min brännare med 65% matning 31% fläkt nu (ca 15 kW inmatad effekt) med draget på 15 pa o Co2 på 12%.. Kör med Solett pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Att det går ett helvete om man bryter mot "regler" man vet gäller, är väl förmodligen en av Murphys lagar.

Att öppna luckan R släpper in så mycket tjuvluft så det inte blir relevant att studera lågan.
Däremot tycker jag att den "ser ut" att få för mycket luft även vid inställningar på fläkten som verkar fungera.

Uppenbarligen är den här pann-brännar konfigurationen ganska känslig för inställningarna,
Piken kring lambda 1 är grymt smal, sedan följer ett ganska brett område där det blir CO2 ca 12%, innan det sedan lutar utför.

Mätdata är ju oftast mer tillförlitligt än ögon bedömningar, så även i det här fallet.
Det VAR förbränning med syre underskott, så förändringen i CO2 vid ändringen av fläkten stämde.
Dimman var förmodligen sot från en osande brännare.
Däremot så bidrog nog en passage av lambda 1 till att förbrylla.

När det blir lite kallare (om det nu blir det) så ska jag mäta in motdragsluckan ordentligt.

Lite mätdata:

Matning skruv 70 %, fläkt 38 %, motdragslucka ca 15 Pa.

CO2 12,5 %

T rökgas enl. brännaren 96 C, troligen är det ca 30 C under verklig T.

Röken är grå med för mycket svarta inslag.

Matning skruv 70 %, fläkt 39 %, motdragslucka ca 15 Pa.

CO2 10 %

Röken är ljus grå om den ens syns, och luktar "gott".

Just medans jag håller på så blåser det en del och jag hör hur vinden drar i pannan/brännaren när den stannat.
Jag justerar då ned motdragsluckan med ca 5 Pa.

Matning skruv 70 %, fläkt 39 %, motdragslucka ca 10 Pa.

CO2 12,5 %

Röken får nu ibland svarta/mörka inslag.

Matning skruv 70 %, fläkt 40 %, motdragslucka ca 10 Pa.

CO2 11,5-12 %

Röken blir åter ljus eller osynlig och luktar "gott".

Studerar man lågan genom en plastskiva vid den sista inställningen så tycker ju jag att den ser ut att få för mycket luft, men brännaren brinner uppenbarligen bra med de inställningarna.
Däremot så slår lågan i ”taket” och pannan små sjuder.

Jag har aldrig gått upp och luktat på röken när brännaren sotat.

Rökgastemperaturen ca 70 cm från toppen ligger kring 53 C vid 70 % matning, vilket ska motsvara ca 15 kW.

Murphy igen!

Nu när det blivit mörkt kom jag in i pannrummet och tände inte ljuset av någon anledning.
Då ser jag en linje av ljus runt brännarens anslutning till pannan.
Det visar sig att jag inte lyckats pressa in brännaren tillräckligt mot pannan med vreden (och att rosettventilen läcker, men det anade jag).
Ljudet av vind tidigare under dagen hade gjort mig misstänksam.
Efter att ha monterat om (och byggt om) vredet på ena sidan tätar det bättre.
Det läcker inte längs sidan, men ovan för brännaren. Jag har provat att lyfta i gejderfästet för att pressa brännaren mot plåten/packningen men det räcker inte. Så vitt jag kan bedöma så krävs det ett vred i överkant för att täta helt.
Nu är det bara en tunn linje med ljus så det får helt enkelt vara, kanske att det under lite bättre monterings villkor går att få helt tätt eller med en mjukare packning.

Resultatet från rökgasanalysen.

CO2 12,25 -12,5 %

Får ta och titta på röken i morgon, men snacka om känsligt. :shock:

Vidare har jag kollat rökgastemperaturen med en termometer som är kalibrerad vid 100 C.
Den visade 105 då brännaren visade 100.
Det betyder att den termometern som ”alltid” suttit där och som visade 30 grader fel när jag kontrollerade den för två månader sedan nu visar rätt.

Laxå pellets.
Knödde in 8 pall i garaget i går (förrgår hur man nu räknar). :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja det där med helt osynlig rök stämmer då inte här iaf :?
Ska jag ställa så den är helt osynlig så får jag bara en Co2 på 6-7% o när jag kör med 12% är den lite grå aktig..
Pannan el skorsten blir inte svart av sot iaf så då bryr jag mej inte om att röken är lite grå aktig då det inte luktar nått heller..

Runt 2-3% matning gör lika mycket som 1% fläkt/ ca 1% ändrad Co2 så om det är lite för hög/låg Co2 får man ändra matningen istället..

Om du har för lågt drag så kan du få mer aska i koppen, Blir grov korningt som grus.. Så fick jag då jag körde med 10 pa drag, Sen läste jag om det hos äfab som rekomenderade ökat drag om man fick så..

Kanske blir konstiga Co2 värden då lågan slår i taket på pannan så du kan ju testa att minska effekten/matningen till 65% o se vad som händer då..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Ingen lukt alls, snacka om bra förbräning.
Med OBn så kunde det lukta ända ner till marken.

Vedermödorna fortsätter. :)

Jag har försökt justera in med 50% matning. Det blir samma resultat oavsett inställning på fläkten, även då lågan sotar. Med en spridning på ca 2 %enheter för varje fläkt inställning. :?

Slutsatsen blir den att det kommer läcker in lika mycket luft i pannan, men den "läcker" in på olika ställen beroende på fläkt inställningen. 8)

Beroende på hur man räknar så finns det mellan 8 och 15 luckor det kan läcka, plus rosteraxeln och att pannansaknar botten utan står på betongen.

Jag börjar misströsta om den där injusteringen. :wink:
Skriv svar