Verkar farligt med pellets
-
- Pannrumstomte!
I alla utrymmen där tyngre gaser kan tränga undan syret så är syrgasutrustning/försiktighet påkallad.
Det gäller för pellets, disel, köldmedier osv. Det gäller i lastrum, brunnar tunnlar, källare osv.
Mer anmärkningsvärt är att halva räddningstjänsten höll på att stryka med.
Det här är tyvärr inga obekanta olyckor, och man borde misstänkt oraken från början.
Det gäller för pellets, disel, köldmedier osv. Det gäller i lastrum, brunnar tunnlar, källare osv.
Mer anmärkningsvärt är att halva räddningstjänsten höll på att stryka med.
Det här är tyvärr inga obekanta olyckor, och man borde misstänkt oraken från början.
-
- Pannrumstomte!
Orsaken var tydligen ett läckande avgasrör från en generatormotor vilket alltså är totalt utan betydelse för lasten! Hade det varit kålrötter hade resultatet ändå varit detsamma, alltså borde kålrötter då har varit farliga.
Den RÄTTA slutsats är att kolmonoxid är farligt, speciellt i slutna rum.
Även jag tycker att det främst är dålig stil att inte ta reda på sanningen men också osmakligt att göra sig lustig över andras olycka.
Dock är jag lite dubbelmoralisk där: jag skulle skratta rått om det sket sig rejält för G. W. Bush jr. men jag erkänner iaf. min dubbelmoral där.
Den RÄTTA slutsats är att kolmonoxid är farligt, speciellt i slutna rum.
Även jag tycker att det främst är dålig stil att inte ta reda på sanningen men också osmakligt att göra sig lustig över andras olycka.
Dock är jag lite dubbelmoralisk där: jag skulle skratta rått om det sket sig rejält för G. W. Bush jr. men jag erkänner iaf. min dubbelmoral där.
Senast redigerad av Icecap den tis 28 nov, 2006 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Vafan hände här? Skit samma, sopade det.
Senast redigerad av Icecap den tis 28 nov, 2006 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Halva? Är dom bara fyra pers på räddningstjänsten i Helsingborg?Erik skrev: Mer anmärkningsvärt är att halva räddningstjänsten höll på att stryka med.

Eller var det kanske så beundransvärt att de räddade livet på flera besättningsmän genom att låna ut sina andningsmasker, även om detta innebar viss risk och obehag för dem själva.
Har det fastställts någon orsak? Pellets syrekonsumtion (?) och trasigt avgasrör var ju bara möjligheter/misstankar enligt artikeln.
Konsumerar pellets syre (även när det inte brinner

Hejhej
Jodå det konsumerar syre
Träbaserade bränslen konsumerar syre när det lagras i större mängd. Man kan tom säga att det brinner. Reaktionen är samma som i våra pannor, den går bara långsammare och vid en lägre temperatur. Resultatet blir både CO och CO2 eftersom syretillgången är låg.
CTC Total 83 med PX21