Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Energisnålt och kostnadseffektivt är ju inte riktigt samma sak alltid.

Sätter man en VP efter en FTX så gör den ju inte särskilt mycket nytta.
Ska man se till ekonomi så tror jag inte det matchar en vanlig luft/luft på hästväg.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Elvis skrev:
Ett FTX aggregat såsom det Villavent VM 1 jag har utvinner ca 90 procent av energin i frånluften. Man sätter INTE en värmepump efter ett sånt.
Man köper inte nåt för 30 000 för att utvinna de stackars 10% som är kvar.
Man utvinner inte alls 90% av energin. Däremot är temperaturverkningsgraden 80%, vilket i Svenskt klimat brukar innebära att man kan återvinna 90% av den energin som går åt till att varma tilluften (på årsbasis).
All energi har man rent principiellt utvunnit vid 0 Kelvin.

Tekniken har använt till passivhus i Hanofer? i Tyskland.
Även om klimatet är lite varmare där så borde det funka längs Sveriges kuster.

COP var lite drygt 2,5 för VV om jag minns siffrorna rätt.

Vad som byggs och inte byggs, så har isoleringsreglerna skärps rejält nyligen.
Det gick knappt att motivera bergvärme i det som byggdes tidigare.
Men mitt resonemang gälde om man ändå skulle installera braskamin, eller valde mellan pellets och berg VP.

Kostnadseffektivast i dagsläget är FTX och elvärme vid nybygge med nya reglerna (jag har inte riktigt kollat vad som är tillåtet), men då är man ganska låst om man inte byggt in en eller flera optioner för framtiden.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ABSO skrev:Jag tycker diskussionen är mycket intressant, men utan siffror blir det väldigt diffust...
elvis skrev: Luft / luft kör man då den är som mest lönsam, då är COP avsevärt högre.
Man kompletterar med pellets. "Wepe" på forumet och flera andra kör så vet jag.
Hur stor del av året menar du då att man kan köra luft-luftaren och vilken genomsnitts-COP får du ut då? Hur mycket menar du att man tjänar i jämförelse med pellets på att köra under den perioden?
elvis skrev:En Panasonic eller Sanyo kvalitetspump har du installlerad och klar för 15-16 tusen. (Ikea och Bauhaus erbjuder dessa priser bla.)
Gör du det själv hamnar du på 10-12 tusen.
Är inte GDS-installationer förbjudna nu? Eller skulle de förbjudas?
elvis skrev:Tänk tvärt om en gång -
Om du installerar två värmepumpar för 25´ hur lång tid tar det då att tjäna in en pelletspanna med alla kostnader som kommer till för pellets ?
Pelletspriserna har nått en tråkig punkt där andra alternativ tyvärr är lika lönsamma eller mer lönsamma.
Kan du utveckla detta med lite siffror; hur fort tjänar jag in värmepumparna i jämförelse med en panna?

http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... mepump.pdf

Här kan du se luftvärmepumparnas prestanda vid mätningar och kalkyler gjorda av SP.
Hur fort du tjänar in din pump beror på hur stort behov du har själv, vilka temperaturer du har och pelletspriser.

Genomsnitts COP får du genom se vilka temperaturer du vill köra mellan.
Men för de bättre pumparna lönar det sig med dagens el och pelletspriser att låta dem gå neremot -15, dvs året runt för halva sveriges befolkning.

GDS installationer är inte förbjudna för privatpersoner då det endast är näringsidkare som måste vara ackrediterade.
Dock har det mumlats något men inga förslag finns ännu.

Däremot tycker jag om inte annat så för miljöns skull kanske att man bör montera upp den själv och låta en Kylfirma vacuumsuga och släppa på fylla gasen. (pumpen är förfylld)
Då hamnar man på 10-12´, om man gör allt själv hamnar man på 8-10.

Vacuumsugning och påsläpp av gas tar ca: 2 timmar.
Kan omöjligt gå på mer än 2000-3000 kr med kvitto.

Kolla de goa prisskillnaderna, på ordinarie leverantörers rek pris inkl installation och GDS priserna hos sidoimportörer.

http://www.tsfs.se/

Kanonmaskin - Samma maskin som Ahlsells Sanyo 123EH med rek pris på 21.900 inkl installation.

Argo AWI35AHL.............................(Sanyo 123EH).....5.8 kw.....8700:-

Monteringpaket 1000 kr får läggas till, en säkerhetsbrytare samt nån meter EKLK 5 ledad.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ABSO skrev:
elvis skrev:I nybygget kan man köra golvvärme och får då löjligt hög COP.
Vad kan man uppnå för genomsnittsligt års-COP menar du (inklusive varmvatten)?
COP 4 och rentav upp är inte orimligt för värmen om du har enbart golvvärme.
Varmvattnets inverkan på COP är svårt att bedöma då det beror på hur mycket varmvatten du förbrukar och hur mycket värmeförbrukning du har.
Värmens höga COP-genomsnitt dras ner av varmvattnet.
Total COP blir alltså väldigt svår för mig att gissa mig till.

Kika gärna på oberoende tester och bilda egen uppfattning.
Exempel följer.

Mvh

http://www.ntb.ch/files/1/3161/bwlist%2 ... Okt.03.pdf
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Erik skrev:Elvis skrev:
Ett FTX aggregat såsom det Villavent VM 1 jag har utvinner ca 90 procent av energin i frånluften. Man sätter INTE en värmepump efter ett sånt.
Man köper inte nåt för 30 000 för att utvinna de stackars 10% som är kvar.
Man utvinner inte alls 90% av energin. Däremot är temperaturverkningsgraden 80%, vilket i Svenskt klimat brukar innebära att man kan återvinna 90% av den energin som går åt till att varma tilluften (på årsbasis).
All energi har man rent principiellt utvunnit vid 0 Kelvin.
Jag avsåg givetvis inte att utvinna all energi ner till 0 kelvin.
Det är lite svårt med en simpel motströmsväxlare.
Vi ändrar utvinner till återvinner.

Mvh
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Däremot tycker jag om inte annat så för miljöns skull kanske att man bör montera upp den själv och låta en Kylfirma vacuumsuga och släppa på fylla gasen. (pumpen är förfylld)
I vilket fall som helst se till att det blir gjort ,har varit på
många typ byggvaruhus där säljare säjer att det inte behövs vacumsugas
Visst det går om det är mycket köldmedia i typ som lufta broms
rören på en bil Men risken är att pumpen inte blir långlivad.Tror
inte garantin gäller heller om den inte vacumsugs.Om nu någon
är inne på att köpa en luftvärmepump

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[quote="elvis"]

COP 4 och rentav upp är inte orimligt för värmen om du har enbart golvvärme.
Varmvattnets inverkan på COP är svårt att bedöma då det beror på hur mycket varmvatten du förbrukar och hur mycket värmeförbrukning du har.
Värmens höga COP-genomsnitt dras ner av varmvattnet.
Total COP blir alltså väldigt svår för mig att gissa mig till.

Igentligen blir det kanske lite fel/missvisande om man säger att cop blir så mycket bättre om man har golvvärme.. :roll:
Det sitter ju en betydligt större cirk.pump till govvärmen jämfört radiatorer då inte den elen räknas in, Va de inte 145W som Roli´s pump va på.. Naturligt vis går det lika mycket el med golvvärme o annan värmekälla oxå men oftast nämns den just för att få högt cop på vp..
Har man t.ex då klinkersgolv o kör cirkpumpen hela året för comfortvärme så gör det ca 1300 kWh/år som ska läggas på det fina copet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Golvvärme väljer man väl av komfort och inte för att få bra COP ?

Jag menar alla som bygger nytt idag med golvvärme har inte ett smack aning om COP och inte kör de med bergvärme heller allihop.

Man har det ju för att få varma sköna golv och inga fula element som stör möblering och samlar damm.
Att man sen kan sänka inomhustemp och ändå uppleva det som varmare är ju ett plus.

Sen är det ju så att pumparna drar lika mycket el vare sig man kör pellets eller bergvärme eller elpatron eller ved.

Mvh
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Golvvärme väljer man väl av komfort och inte för att få bra COP ?

Sen är det ju så att pumparna drar lika mycket el vare sig man kör pellets eller bergvärme eller elpatron eller ved.

Mvh
Det va väl just det du skrev "COP 4 och rentav upp är inte orimligt för värmen om du har enbart golvvärme".. :roll:

O jag skrev oxå att pumparna drar lika oavsett värmekälla
"Naturligt vis går det lika mycket el med golvvärme o annan värmekälla oxå men oftast nämns den just för att få högt cop på vp"..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo men om man nu har valt golvvärme för att man vill ha golvvärme så är det ju ett faktum att bergvärmen blir effektivare.

De flesta som väljer golvvärme väljer det av massa andra anledningar och inte för att en eventuell värmepump blir effektivare.

Det mesta som byggs nytt med platta på mark byggs ju med golvvärme oavsett vad man knuffar in för värmekälla.

COP på pumpen är COP på pumpen. Hur man sedan väljer att skyffla runt vattnet är upp till var och en och ska inte räknas in i pumpens energieffektivitet.

Sammanfattningsvis: Har man valt sig ett hus med golvvärme så är värmepumen en väldigt effektiv värmekälla.

Mvh
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

KB pumpen räknas väl inte heller in i vp cop.. :?

Vad är det för pumpar till mark/berg slangen??

Detta är nått som räknas till hushållselen av dom som kör vp tycks jag förståt det som men jag kanske missat nått.. :roll:
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Nu börjar det bli tråkig stämning! :(

Elvis, det var ingen pekpinne med 0 K, bara en förklaring till varför det går att sätta en frånluftsVP för varmvatten produktion efter FTX.

Principiellt är det inget märkvärdigt, men jag vart lite förvånad över att det tydligen fungerar så bra som COP 2,5 (om jag nu minns siffran rätt, men förvånansvärt bra värden var det.).

Rubriken anger ju att det snart inte är intressant med pellets, så alla påpekande om andra lösningar, även sådana som inte är lönsamma idag hör hit.

Ofta är ju dessutom "lönsamt" bara en fråga om att få in konkurrens och höjda volymer på apparaterna. :wink:

Eftersom det finns folk från pelletsbranchen som skriver på sidan, och säkert ännu fler som läser den, så är det bara bra om de ser att man faktiskt mycket väl kan skippa pellets.

Vad branchen inte heller riktigt vill inse är att pellets är ett mer aktivt val än VP (grannen gjorde hål i berget så då gör jag det med), så betyder det att de kommer att välja bort pellets om man fortsätter på nuvarande spår.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Här är iallafall en som tröttnat på VP.......

http://www.blocket.se/vi/10193294.htm?ca=5_s
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo, en frånluftsvärmepump är ju känd för att vara ekonomisk i drift... :?

Kan förstå att han byter.

Mvh
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Jag ringde åter Bio Norr i Härnösand idag igen.Jag frågade om deras pellets var gjord av 18 karats guld :twisted: .
Fick till svar att de som har spånen säljer till de som betalar bäst...
Elbolag med fjärrvärmeverk betaalar tydligen mycket bra för spånen.Kartellbildning????Ja vad faan skall man tro???
00 betalade jag 4220kr för 3 ton bulkat.Iår ville de ha 6965kr!!
Fick ner min leverans till 2175kr/ton
dvs 6515kr,fjolårets pris.
Så jag beställde ett lass med löfte om samma pris nästa år.
Det tar mej imot att elda marindiesel i pannan, trots allt måste vi alla hjälpas åt med vår miljö.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar