Försök med verkningsgradsbestämning.

Skriv svar
Beginner
Prima virke

Försök med verkningsgradsbestämning.

Inlägg av Beginner »

Förutsättningar:
Kombipanna CTC 265B 1976 med pelletsbrännare Eurofire 2005/2006 års modell.
Intrimning med observation av låga och skorstensrök!!!
Pannans vattenvolym 245 liter + 5 liter i varmvattensspiralen (uppskattat).
Inmatad effekt 15 kW (150 g pellets på 3 minuter).

Utförande:
Cirkulationspumpen avstängd och alla kranar stängda. Shunten på noll.
Brännaren fick värma pannan från 68 grader till 82 grader.
Resultat:
Tiden för ökning av temperaturen på pannvattnet med en grad varierade från 1 min och 30 sek till 2 min och 3 sek. Rökgastemperaturen varierade från 140 till 155 grader och hela mätningen tog 24 minuter och 15 sek. Efter mättidens slut och då brännaren stannat steg temperaturen ytterligare till 83 grader varför beräkning görs med denna temperaturstegring.

Beräkningar:
Avgiven effekt till pannan beräknas med formeln P(kW)= VxT/(Hx0,239) där V =pannvolymen i liter, T=temperaturstegringen under mättiden H och 0,239 en konstant för omräkning från kcal/s till kW. Man får att P varierar mellan 8,6 och 11,6 kW. Beräknat på hela mättiden får man P= 250x15/(24x60+15)x0,239 =10,8 kW vilket ger verkningsgraden 10,8x100/15 = 72 % för hela systemet.

Funderingar: (som alltså bygger på ovanstående mycket enkla och troligen med fel behäftade metod)
Är den framräknade verkningsgraden bra eller dålig för den panna jag har.
För mitt hus med en årsförbrukning på 27000 kWh skulle verkningsgraden behöva höjas från 72 till 78 % om det skall löna sig med de 1500 kronor som det kostar om ett proffs med rökgasinstrument skall trimma pannan. (kostnaden har jag sett på andra inlägg i detta forum). Är det möjligt?
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Det är nog en mycket osäker bestämning man kan göra med en sådan mätning. Pannan innehåller mycket stål som också tar upp värme. Det är inte säkert att de uppmätta temperaturerna är representativa som medeltemperatur för hela vattenvolymen.

Om du gör en mätning med stängd shunt men cirkulationspumpen igång, och får en förbrukning på 4 kg/dygn eller lägre, då har du en bra injusterad panna.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Furetör skrev:Om du gör en mätning med stängd shunt men cirkulationspumpen igång, och får en förbrukning på 4 kg/dygn eller lägre, då har du en bra injusterad panna.
Hur tänker du när cirkulationspumpen skall vara igång?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Re: Försök med verkningsgradsbestämning.

Inlägg av Rol-bi »

Beginner skrev:Är den framräknade verkningsgraden bra eller dålig för den panna jag har.
Interessant sätt att mäta verkningsgrad. Jag tror en verkningsgrad på 70-80% er riktig för din panna och ett analysintrument vil visa ett högre värde.
Gör man din typ av mätning några gånger, vill man ha et datagrunnlag för at göra justeringar och inntrimmingar, specielt när man mistänker att nogot är fel.
Din metod kan användas för att berekna förluster när pannan står stilla, dvs hur snabbt går temperatur ned när ingen effekt tas ut. Dessa förluster är värme från panna och kylning vid luftdrag genom panna. Metoden tar inte hänsyn till vad som händer under full drift över tid när draget ökas i pipa.
Denna metod ska jag testa ut själv. Tack-tack!

Rolbi
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

75-80% är väl inte onormal pannverkningsgrad i en gammal panna ?

Som nämnts tidigare så skall man ju inte blanda ihop förbränningsverkningsgrad och pannverkningsgrad......
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

ABSO skrev: Hur tänker du när cirkulationspumpen skall vara igång?
Det är så jag har mätt i min 265:a. Man kan också mäta med avstängd cirkulationspump, men jag har inget värde för det tillståndet.

De rapporterade förbrukningarna i CTC 265, utan värmeuttag, ligger mellan 2,5 och 6 kg/dygn, medel 5 kg/dygn (olika brännare och installationer).

En läckande shunt är en form av förlust, även om förlusten ibland kommer huset till del. Därför kan det vara intressant att få med den förlusten.

Om vi kunde komma fram till en standardiserad mätprocedur, skulle vi kunna jämföra pannor och brännare.

Under vinterhalvåret kan det vara svårt att ha shunten stängd under en längre tid, men säg att man mäter förbrukningen under tre cykler och räknar om det till en dygnsförbrukning, då skulle vi kunna få ett fint underlag.

Absolutvärdet i Beginners uträkning tror jag är osäker, däremot, som Rol-bi säger, att göra upprepade mätningar på den egna pannan kan hjälpa att hitta en bättre inställning.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Försök med verkningsgradsbestämning.

Inlägg av Krister »

Beginner skrev:Beräkningar:
Avgiven effekt till pannan beräknas med formeln P(kW)= VxT/(Hx0,239) där V =pannvolymen i liter, T=temperaturstegringen under mättiden H och 0,239 en konstant för omräkning från kcal/s till kW. Man får att P varierar mellan 8,6 och 11,6 kW. Beräknat på hela mättiden får man P= 250x15/(24x60+15)x0,239 =10,8 kW vilket ger verkningsgraden 10,8x100/15 = 72 % för hela systemet.
Slängde ihop ett liten php-sida för formeln ovan: http://pellets.milliways.st/pverkningsgrad.php
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
bridge
Ungskog

Inlägg av bridge »

Jag lyckats få tag på en FJV mätare med effekt mätning(flöde och dT). med den på radiatorkretsen och en gissad förbrukning på tappvatten har jag ca: 70% verkningsgrad, och 180grader på rökgassidan. Därmed är det rimligt att tro att det normalt ligger runt 70-80%.
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
Skriv svar