Erik skrev:
Det är inte riktigt hela sanningen.
Vilken typ av styrning nibe behöver beror på dockningsalternativet (och vad man har själv i regler). Lite mer avancerade dockningar kräver SMO10.
Det är endast Nibes
luft/vatten VP som kräver SMO 10 vid avancerade dockningar.
(CTC luft och även mark/berg kräver Ecologic enhet för 6000 kr till allt som inte är fast kondensering)
Nibes Mark/berg kräver det inte, där är allt inbyggt.
Jag ska ha in en 1115 mark/berg. Kan inte få till borrdjup/markslinga så det räcker med endast VP.
Därför dockas den till pannan.
Kan inte ha bulk därför blir VP:n mitt "bulkförråd".
Pelletsen få forsätta gå ur 300 liters förråd.
Erik skrev:
Beror väl lite på hur man resonerar, många dunkar ju in en braskamin. Då borde man lika gärna kunna sätt in en vattenmantlad pelletskamin. Gärna med tank och solfångare. Och MASSOR av isolering, då behövs ingen VP och det är frågan om det blir dyrare än VP + borrning + skorsten + braskamin.
Grejen är ju att en vattenmantlad kamin kostar 40 000 utan att man löst matingen av pellets. Hälla säckar i en kamin som står i vardagsrummet är ju inte realistiskt i ett normalstort hus. Hantera aska och sota 5 meter från vita soffan... Nja
Det funkar nog inte som huvudsaklig värmekälla, men som komplement visst. Det blir för mycket spring i vardagsrummet hade jag tyckt.
Sen ska man he en tank med varmvattenberedning, och rördragning till denna från kaminen i ex vardagsrummet. Tank med beredare och solslinga hamnar på 15 000 minst inkl rör. Sedan sol på toppen av detta för sisådär 25000-30000, Vi är uppe i 75-80´ i materialkostnad och vi ska fortfarande hantera massa pellets och har ännu inte ett förråd för pelletsen eller betalt en krona för installationen eller fått en skorsten.
Nä, jag tror inte på detta.
Om vi nu snackar massa isolering som du nämnde så behöver man inte särskilt mycket effekt och då är faktiskt frånluftsvärmepumpen bra.
Ventilationsfrågan är då löst, varmvattnet, och värmen.
Dessa kostar ca: 30 000 och upp.
Kaminen i vardagsrummet får väl eldas när det är -15.
Berg/markvärme blir avsevärt billigare om det installeras i ett nytt hus med låg energiförbrukning. Om det kombineras med golvvärme så blir det grymt hög COP också. Då går det inte att jämföra med pellets.
Pellets är i mitt tycke till för den som har plats och / eller måste ha hög temp eller den som inte kan borra / gräva.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.