Varför flera små tappvattenslingor i ackumulatortanken?
Varför flera små tappvattenslingor i ackumulatortanken?
Hej
Varför har man inte en lång tappvarmvattensnlinga i ackumulatortanken i stälet för två eller flera kortare på olika nivåer?
Det skulle ju bli väldigt mycket enklare och på varje nivå skulle man bara precis steglöst ta det lite lite extra värme som behövs så skicktnignen skulle ju nästan inte rubbas als.
Visst det kan ju vara onödigt om det är 90 grader i toppen. Att värma upp vattnet så mycket för att sedan späda ut det med kallvatten men det kan väll inte vara ända skälet? Det skälet borde kunna vägas upp av den enklare konstruktionen tycker jag.
Eller tänker jag helt fel?
Tim
Varför har man inte en lång tappvarmvattensnlinga i ackumulatortanken i stälet för två eller flera kortare på olika nivåer?
Det skulle ju bli väldigt mycket enklare och på varje nivå skulle man bara precis steglöst ta det lite lite extra värme som behövs så skicktnignen skulle ju nästan inte rubbas als.
Visst det kan ju vara onödigt om det är 90 grader i toppen. Att värma upp vattnet så mycket för att sedan späda ut det med kallvatten men det kan väll inte vara ända skälet? Det skälet borde kunna vägas upp av den enklare konstruktionen tycker jag.
Tim
Re: Varför flera små tappvattenslingor i ackumulatortanken?
Nej jag tror att du tänker helt rätt .... det måste vara så att det är för att inte behöva använda det heta vattnet i toppen om det inte behövs ....Tim skrev:Hej
Tim
Dubbla slingor med två temperaturbegränsningsventiler ger ett större flöde genom den nedre slingan än om det skulle vara en hel slinga( mera kallspädning med hel slinga å hög temp i toppen)
Mera vatten genom nedre slingan ger kallare bottentemperatur , vilket ger en fördel om man har solslinga där oxå. för då kan den jobba mera ( vid lägre temp = högre verkningsgrad)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumstomte!
Re: Varför flera små tappvattenslingor i ackumulatortanken?
Jag tycker du har helt rätt i resonemanget att det bästa vore att ha en slinga ända från bottern till topp men det kan vara en stor fördel med att ha ett mittuttag på slingan och två blandningsventiler och det är lite det som BG är inne på. Om man har olika "dyrt" vatten i olika skikt i tanken, text solvärme i botten och pellets i toppen, så vill man utnyttja det nedre skiktet först och bara slösa med det övre om det verkligen behövs.Tim skrev:Hej
Tim
-
- Pannrumstomte!
Eller också skippar man dyra slingor och köper en tappvatten-automat och får väldigt bra skiktning.
http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf
Mvh
http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tack för tippset, väldigt bra artikel. Synd bara att den är från 1993.
Idag borde ju automaterna vara avsevärt bättre och billigare. Är det någon som har koll på om det möjligen finns automater som tar in vatten från två nivåer?
Jag skulle ju gärna se att automaten först tog sitt varmvatten från nivån strax under elpatronen. När pumpen går på max skall den i stället gå vidare och shunta in hett vatten från toppen av tanken. Då upplever jag det som att man skulle få optimalt utnyttjande av de alternativa källorna som värmer tanken. Det är ju fånigt att ta lite elvärmt vatten från toppen när man kan ta mycket ved / sol / vp vatten från mitten.
En annan fördel är ju att man på detta sätt, under sommaren, skulle fånga allt elvärmt vatten som "läcker" nedåt i tanken.
Någon som vet om det finns tappvattenautomater som fungerar så? Eller möjligen känner till något modernt test / jämförelse av alternativen som erbjuds idag? När den länkade artikeln skrevs kostade de typiskt runt 10000 kr vilket väl är osäkert om man tjänar in jämfört med att använda två slingor.
Tack
Tim
Idag borde ju automaterna vara avsevärt bättre och billigare. Är det någon som har koll på om det möjligen finns automater som tar in vatten från två nivåer?
Jag skulle ju gärna se att automaten först tog sitt varmvatten från nivån strax under elpatronen. När pumpen går på max skall den i stället gå vidare och shunta in hett vatten från toppen av tanken. Då upplever jag det som att man skulle få optimalt utnyttjande av de alternativa källorna som värmer tanken. Det är ju fånigt att ta lite elvärmt vatten från toppen när man kan ta mycket ved / sol / vp vatten från mitten.
En annan fördel är ju att man på detta sätt, under sommaren, skulle fånga allt elvärmt vatten som "läcker" nedåt i tanken.
Någon som vet om det finns tappvattenautomater som fungerar så? Eller möjligen känner till något modernt test / jämförelse av alternativen som erbjuds idag? När den länkade artikeln skrevs kostade de typiskt runt 10000 kr vilket väl är osäkert om man tjänar in jämfört med att använda två slingor.
Tack
Tim
-
- Pannrumstomte!
www.sfinx.se har en blänkare om att de snart kommer att börja sälja tappvattenautomater från 4000:-
Att hämta vatten från olika nivåer borde väl gå att lösa med en vanlig temostatblandare men i ett sådant system ska man ju inte ställa elpatronens termostat hgögre än nödvändigt så jag tror inte man vinner så mycket på det.
Att hämta vatten från olika nivåer borde väl gå att lösa med en vanlig temostatblandare men i ett sådant system ska man ju inte ställa elpatronens termostat hgögre än nödvändigt så jag tror inte man vinner så mycket på det.
-
- Pannrumstomte!
Aldrig hört talas om apparater som tar från två nivåer.Tim skrev:
Tack för tippset, väldigt bra artikel. Synd bara att den är från 1993.
Tack
Tim
Det gör de inte ens i svindyra system för stora fastigheter såsom hyreshus och arbetsplatser.
Ex. Cetetherm tillverkar sådana system.
Idag finns kvalitets Tappvattenautomater för ca 5000 -6000 kr. Nibes Tappman, Värmebaronens AckVaVarm och CTC:s AquaHeat ex.
Två slingor borde väl landa på ca: 3500- 4000 i extra kostnad vid köp av tank så det skiljer inte särskilt mycket.
Jag tycker personligen en TVA är mycket flexiblare.
Nyare test på slinga, beredare och tappvattenautomat.
Gjort av SP.
http://www.radron.net/upload/tabeller/2 ... ortank.pdf
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Verkar onödigt med att den ska ta vattnet från olika nivåer om man valt rätt TVA som ger låg returtemp, Vilket inte alla gör då en del är tänkta för att monteras direkt på pannor istället för beredare o man vill då inte ha en returtemp in i pannbotten på 15-20°elvis skrev: Aldrig hört talas om apparater som tar från två nivåer.
Idag finns kvalitets Tappvattenautomater för ca 5000 -6000 kr. Nibes Tappman, Värmebaronens AckVaVarm och CTC:s AquaHeat ex.
Två slingor borde väl landa på ca: 3500- 4000 i extra kostnad vid köp av tank så det skiljer inte särskilt mycket.
Enligt Borö´s prislista så kostar en 10 m slinga 2950:- /15 m 4300:- + moms o sen ska man ju ha 2 st vilket då blir ett dyrare alt än TVA..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
BAXIs TVA har en termostatventil som reglerar tilloppet av inkommande pannbatten.
Resultatet blir riktigt bra avkylning och bättre skiktning än utan TVA.
Den är dock något dyrare än Nibe,Ctc å VB.
Tror normalstoleken VXB 33 ligger på 7-8 tusen i Sverige och 5-6 i Danmark.
Mvh
Resultatet blir riktigt bra avkylning och bättre skiktning än utan TVA.
Den är dock något dyrare än Nibe,Ctc å VB.
Tror normalstoleken VXB 33 ligger på 7-8 tusen i Sverige och 5-6 i Danmark.
Mvh