Hur tömmer du askan?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!

Hur tömmer du askan?

Inlägg av saabstefan »

Hej,

Har idag färdiginstallerat min combifire/NH. Det blir mitt första eldande efter att bara ha bränt el tidigare.

Har förstått att många här på forumet öpnnar sina pannor titt och tätt (för att leta oförbrännda pellets mm... :wink: ). Men ni som inte gör det; Hur 17 ser det ut när ni öppnar fronten? Rasar det inte ut en massa aska på golvet? Eller lossar ni brännaren och öser/suger ut askan den vägen?

Är det tillrådigt att göra en plåtlåda och ställa in på botten?

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Hur tömmer du askan?

Inlägg av André »

saabstefan skrev:Hej,

mvh
Stefan
JA
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Re: Hur tömmer du askan?

Inlägg av elvis »

saabstefan skrev:Hej,

Har idag färdiginstallerat min combifire/NH. Det blir mitt första eldande efter att bara ha bränt el tidigare.

Har förstått att många här på forumet öpnnar sina pannor titt och tätt (för att leta oförbrännda pellets mm... :wink: ). Men ni som inte gör det; Hur 17 ser det ut när ni öppnar fronten? Rasar det inte ut en massa aska på golvet? Eller lossar ni brännaren och öser/suger ut askan den vägen?

mvh
Stefan
Det rasar inte ut en massa aska.

Askan blåser in och lägger sig som en sanddyn.

Det som nyligen skrapats ut ligger nära luckan och en tesked/matsked aska faller ut ibland.

Jag har bara kört upp 1,5 ton än så länge så jag har inte askat ur ännu.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar