VARNING FÖR JANFIRE!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vad som en del tydligen glömmer bort är att kunders felbeskrivningar i många fall är så felaktiga att de är värdelösa. Detta medför att det ofta ska vara en ÅF som specificerar att saken är en garantisak, antingen från tillverkarens sida eller från installatören.

I detta fall hade det nog räckt med att ta loss kabeln mellan elektronikenheten och displayen och återmontera dom men det är en annan sak.

Jag skulle inte heller, som firma, acceptera att en kund hävdar garanti på en luddig felbeskrivning som jag inte kunde kontrollera, jag skulle vilja kontrollera själv eller per ombud, dels för att inte åka på en massa extrautgifter i onödan, dels för att ett fel ska identifieras och återfödas till produktionen så att samma fel kan undvikas i framtiden.

Jag påstår inte att felet i detta fal är luddigt beskrivit men en kunnig ÅF kunde kolla om det var kabeln eller displayen som var problemkällan, alltså ville det vara lite fel att bara skicka ett display.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

André skrev:
Skumt :?

Ska gå lika bra med vilken ÅF som helst, Så är det då t.ex med bilar o mobiltelefon..

Har 2 ex köpte en Nokia 8310 på nätet (neptunsat) som jag fick problem med mjukvaran o ringde dom ang detta, Trodde naturligt vis att jag skulle måste returnera den men icke de va bara o kolla vilken firma som hade hand om Nokia service i Umeå o lämna in den där.. 30 minuter så va den fixad helt gratis eftersom att det va garanti..

Köpte en ny passat -02 i Skellefteå men en xenon lampa som pajade innan garantin gick ut o då jag ändå skulle till Lycksele till några kompisar lämnade jag in bilen på VAG i Lycksele... Det va inte några problem heller, har även servat bilen både i Ånäset, Skellefteå, Umeå o Lycksele..
Angående telefonen så fick du veta vem som var service-verkstad.
Dit skickas allt trasigt och repareras. Dvs Expert, Euronics, The pone House skickar dit. Därför fick du den lagad där inom 30 minuter.
De sa inte till dig att gå in på första bästa elektronikbutik och släng in den där.

Du gjorde ju helt rätt med Nokian, ringde åf som upplyste dig om var tillverkaren ordnat avtal med repverkstäder.
Hade det nu inte funnits en repverkstad i Bygdeå, hade du då kunnat lämna den på den lokala radiohandeln som råkar sälja Nokia ?
Knappast att de tagit i det med tång ens.


Angående bilen gäller andra upplägg som jag beskrivit typ tre gånger tidigare.
Det är märkesverkstäder som är strikt bundna till bilmärket.
De har avtal som reglerar allt de måste göra och allt de inte får göra.
Det regleras hur stor yta i säljahallen alla bilar ska ha och vilka modeller som får stå jämte varandra och inte får göra det..
Varenda reparationsmoment och felsökning på en bil är reglerat enligt "Flatrate listor" och "Warranty claim code".
Alltså har alla VAG verkstäder tillgång till servicelitteratur där momentet står beskrivet och hur det ska debiteras.
Är det garanti debiteras det VAG är det inte debiteras det kunden enligt tillverkarens fastslagna tidsåtgång.

Enligt avtalen för att bli åf för bilar krävs en mängd saker.
En sak är repationer av garantiärenden oavsett vem som sålt bilen så länge den är intagen av den Svenske generalagenten.

Därför funkar det annorlunda med bilar och det är alla medvetna om.
De har heller inte rabatter på 20%+ som alla pelletsbrännartillverkare har till ÅF.

Därför är upplägget annorlunda med dessa produkter.

En del tillverkare har till och med uppemot 25-30%, då ska det väl mycket till innan tillverkaren skickar en annan ÅF att fixa problemet.


Mvh
Senast redigerad av elvis den lör 25 nov, 2006 11:57, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Swedy
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 20 jul, 2006 16:15

Inlägg av Swedy »

Hej Elvis!

Brännaren startar upp dvs pelletsen faller ner och uppbränningsprocessen kör igång, men den körs inte färdig utan brännaren stängs ner innan hela processen är klart och sen ljuser lamporna för el-spiral och thermokontakt två gånger växelvis; stänger jag av brännaren och sätta på den igen kör han igång igen och sen samma spel igen dvs meden pelletsen brinner lägger brännaren av och dem två lamporna lyser. Killen från Janfire hade sagt (enligt rörmokaren) att det kanske finns för lite luft i pannrummet, men rörmokaren öppnade dörren till pannrummet och även då samma sak igen. Rörmokaren tog bort alla turbulatorer och det sista som har gjorts var att han bytte el-spiralen....men fortfarande fungerar brännaren inte och jag får värma upp huset med en el-kassett som inte alls känns bra. Har skickat brev till rörmokaren där jag be om att få köpet hävt. Än har jag ingenting hört.

Hälsning

Markus


elvis skrev:Rörmokaren kanske inte borde sälja något han inte förstår sig på.

En Flex-A består av 6 elektriska komponenter. (7 med externskruvmotor)
Fattar man inte hur dessa samverkar så ska man ge fan i att sälja grejerna om man har serviceansvar för dem.

Jag blir så trött diverse klåpare som hänger på pelletssvängen utan att fatta vad de pysslar med.

Rörmokaren kanske också borde ta och läsa på om svensk konsumentköplag.
Efter tre misslyckade reparationsförsök har du rätt att häva köpet.

Låt den mannen ägna sig klämkopplingar och avloppsrör.
Det är förmodligen nåt han är mycket duktig på.

Återigen - Janfire eller vilken annan tillverkare som helst har inget som helst ansvar gentemot konsument.
Det har återförsäljaren, därför skall man mycket noga välja vem man köper av.

Hade jag varit du hade jag aldrig mer rekommenderat den där rörmokaren för en pelletsinstallation. Han har ju uppenbarligen ingen koll om han inte lyckas få en Flex att gå.
De är så löjligt enkla och driftsäkra så man börjar undra vad han gjort.

Vad har han gjort själv för att avhjälpa och vad är felet ?

Mvh
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Det låter spontant som att den överhettar, men det kan vara annat också.
Varför det sker är svårt att säga härifrån, men det kan bero på dåligt drag ex.
Om rörmokaren gjort installationen så är det hans anvar att bedöma om pannan och skorstenen är lämpliga för att montera brännaren i.
Det är inte alltid det är lämpligt även om det kan vara det i en likadan panna som dock sitter med en annan skorsten.

För att ställa en exakt diagnos behöver man vara på plats och mäta drag, mäta på termokontakten om den löser och mäta temperaturen på godset där termokontakten sitter. Kan vara så att termokontakten löser på fel temp, dvs är defekt. Om brännaren inte nått en viss temp inom viss tid så avslutar den uppstarten. Även om det brinner så kan det vara så att den inte hunnit förstå det då stålet inte blivit uppvärmt ännu och givaren därmed inte fattat det.

Kan vara så att uppstartsprocessen behöver finjusteras så att den går snabbare. (även om den funkar bra och alltid tänder)

Men som sagt, med en gnutta kompetens, en multimer och en lasertempmätare för en femhundring så kommer man väldigt långt.
(Samt en snabb titt på kopplingsschemat och teknisk funktionsbeskrivning)

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar