Shuntautomatik, inne- ute-givare?
Shuntautomatik, inne- ute-givare?
Hej,
Är helt ny på detta, och tar därför tacksamt emot råd och tips och förslag.
Jag är i färd med att få monterat en VikingBio på vår befintliga NibeCity VX från 1995. Är införstådd med att det blir en del sotande och uraskande för att den ska fungera tillfedsställande, men det får jag ta.
Min huvudsakliga fråga gäller om det är stora besparingar på att koppla till en shuntautomatik? Isåfall, ska man ha en ute- eller inne- gviare? Har hört att det är lättare att reglera en innegivare?!
Om man kopplar till en shuntautomatik, ska man då utgå från att ha termostaterna öppnahelt på elementen så att det så att säga styrs via shunten, eller tänker jag fel?
Som sagt, väldigt väldigt tacksam för goda råd och tankar!
Är helt ny på detta, och tar därför tacksamt emot råd och tips och förslag.
Jag är i färd med att få monterat en VikingBio på vår befintliga NibeCity VX från 1995. Är införstådd med att det blir en del sotande och uraskande för att den ska fungera tillfedsställande, men det får jag ta.
Min huvudsakliga fråga gäller om det är stora besparingar på att koppla till en shuntautomatik? Isåfall, ska man ha en ute- eller inne- gviare? Har hört att det är lättare att reglera en innegivare?!
Om man kopplar till en shuntautomatik, ska man då utgå från att ha termostaterna öppnahelt på elementen så att det så att säga styrs via shunten, eller tänker jag fel?
Som sagt, väldigt väldigt tacksam för goda råd och tankar!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hej,
Uraskandet sköter du snabbt och enkelt med en grovdammsugare kopplad till en stoftavskiljare (dagligt benämnd Grovis).
En shuntautomatik ger besparingar, men framför allt bekvämlighet.
Till exempel när man inte är hemma och temperaturen ute gör snabba förändringar. Då är det ju varmt hemma när man kommer hem om allt fungerar.
Vi kör med Termomatics CBJ, med innegivare eftersom vi också har braskamin. Vi körde första säsongen med en trilskande gammal styrning med utegivare, men det tyckte jag inte fungerade alls bra.
Termostaterna på elementen bör ju vara fullt öppna generellt, men vill du sänka i något enstaka rum så fungerar det ju också.
Uraskandet sköter du snabbt och enkelt med en grovdammsugare kopplad till en stoftavskiljare (dagligt benämnd Grovis).
En shuntautomatik ger besparingar, men framför allt bekvämlighet.
Till exempel när man inte är hemma och temperaturen ute gör snabba förändringar. Då är det ju varmt hemma när man kommer hem om allt fungerar.
Vi kör med Termomatics CBJ, med innegivare eftersom vi också har braskamin. Vi körde första säsongen med en trilskande gammal styrning med utegivare, men det tyckte jag inte fungerade alls bra.
Termostaterna på elementen bör ju vara fullt öppna generellt, men vill du sänka i något enstaka rum så fungerar det ju också.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Pannrumshärskare!
Jag kör oxå med en CBJ med inne givare och det funkar kanon.
Ett tips är att kolla på Automix shuntautomatik.Den har natt sänkning
Kolla in http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=30
Ett tips är att kolla på Automix shuntautomatik.Den har natt sänkning
Kolla in http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=30
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumshärskare!
Hej
Antingen är det jag som inte fattar så mycket men det här
med urasktning i Nibe City hänger jag inte med riktigt .upplever
det inte alls jobbigare än tex Parca pannan jag hade innan.Klart
går inte att jämföra med en modern pelletspanna tycker det
funkar bra med Niben . Att du sparar på en shuntautomatik är
jag rätt säker på , ang om du ska ha ute eller innegivare beror
nog lite på vad du har för planlösning .Har du en öppen planlösning
kanske du kan köra med innegivare och öppna termostater.
Jag hade nog om jag haft inne givare placerat den i det rum som
behöver mest värme låtit termostaterna sköta resten .I mitt fall
kör jag med ute givare ,ställt kurvan efter källar behovet termostater
sköter resten av huset.Vilket som är bäst tänker jag inte diskutera
Men skulle jag köpa nytt skulle jag köpa det billiga alternativet.
smålänning som man är .Bara mina tankar.
Wepe
Antingen är det jag som inte fattar så mycket men det här
med urasktning i Nibe City hänger jag inte med riktigt .upplever
det inte alls jobbigare än tex Parca pannan jag hade innan.Klart
går inte att jämföra med en modern pelletspanna tycker det
funkar bra med Niben . Att du sparar på en shuntautomatik är
jag rätt säker på , ang om du ska ha ute eller innegivare beror
nog lite på vad du har för planlösning .Har du en öppen planlösning
kanske du kan köra med innegivare och öppna termostater.
Jag hade nog om jag haft inne givare placerat den i det rum som
behöver mest värme låtit termostaterna sköta resten .I mitt fall
kör jag med ute givare ,ställt kurvan efter källar behovet termostater
sköter resten av huset.Vilket som är bäst tänker jag inte diskutera
Men skulle jag köpa nytt skulle jag köpa det billiga alternativet.
smålänning som man är .Bara mina tankar.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Bästa värmen
Vill du ha optimal energi utvinnande per pellets. :
Då föreslår jag att du sätter en innegivare i det rum där det ska vara en bestämmd temperatur (kräver ett oerhört intresse) därefter tar du bort alla termostater och kör. Mät temperaturer och styp in radiatorerna
det man eftersträvar är att temperaturen längst upp på rad,är varm och ju längre ner du kommer på den ska den bli kallare,det optimala är att det du kör in i radiatorn skall ha lämnat sin värme ut i rummet innan det återvändr till pannan.

Då föreslår jag att du sätter en innegivare i det rum där det ska vara en bestämmd temperatur (kräver ett oerhört intresse) därefter tar du bort alla termostater och kör. Mät temperaturer och styp in radiatorerna
det man eftersträvar är att temperaturen längst upp på rad,är varm och ju längre ner du kommer på den ska den bli kallare,det optimala är att det du kör in i radiatorn skall ha lämnat sin värme ut i rummet innan det återvändr till pannan.

Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Bästa värmen
Har man dessutom bra radiator termostater kan man ha dessa så dom stryper vid 1° över temp i söder rum el där andra värmekällor finns..Lars-Erik skrev:Vill du ha optimal energi utvinnande per pellets. :![]()
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd