Ingen signal till externskruven A4
-
- Ungskog
Ingen signal till externskruven A4
Jag har en A4 installerad i min kombi panna och allt har gått klockrent sen den installerades i okt, men nu har jag fått problem.
Brännaren verkar inte signalera till externskruven att leverera pellets.
Internskruven i brännaren matar hela tiden och brännaren går, men när det är slut på pellets i brännaren så stannar den pga ett externskruven inte matar fram någon ny pellets och får felmeddelande "ingen låga".
Tar jag bort flex matningsslangen till brännaren och matar ner pellets manuellt så kan externskruven plötslig börja mata, men lämnar man den sen så matar den inget mer och brännaren slocknar.
Verkar som det är nå glapp eller dålig funktion på givarna i brännarens intern förråd, men vad gör man å detta?
Tacksam för tips.
Brännaren verkar inte signalera till externskruven att leverera pellets.
Internskruven i brännaren matar hela tiden och brännaren går, men när det är slut på pellets i brännaren så stannar den pga ett externskruven inte matar fram någon ny pellets och får felmeddelande "ingen låga".
Tar jag bort flex matningsslangen till brännaren och matar ner pellets manuellt så kan externskruven plötslig börja mata, men lämnar man den sen så matar den inget mer och brännaren slocknar.
Verkar som det är nå glapp eller dålig funktion på givarna i brännarens intern förråd, men vad gör man å detta?
Tacksam för tips.
Egor duplomat kombipanna med Ecotec A4
Du har fotoceller (sändare + mottagare) i internförrådet som skall känna av när det är dags att fylla på. Om någon av dessa är smutsig så fås ingen påfyllning av internförrådet trots att det är tomt. På min gamla A3-brännare brukar jag skruva av locket på internförrådet för att göra dem rena. Kanske det finns ngt enklare sätt på din A4??
Jerjo
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Grannen hade samma fel på sin A4 (som han fick installerad i okt),
det var glapp i ena nivåkännaren på internförrådet. Han lyckades spänna fast den igen och därefter var problemet löst.
/ Lasse
det var glapp i ena nivåkännaren på internförrådet. Han lyckades spänna fast den igen och därefter var problemet löst.
/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
-
- Ungskog
Tack för tipsen JO och jerjo.
Men på A4 finns inget lock på internförrådet man kan öppna och komma åt, ev om man tar bort alla slussvingarna kanske man kommer åt att göra rent fotocellerna ovanifrån.
Men LO, vadå spänt fast fotocellerna?
Det sitter på min typ RCA kontakter där kablarna är anslutna i varje fotocell och sen verkar själva cellerna vara gängade i internförrådet eller nåt....?? Är det bara gänga ut och göra rent dom eller sitter det nån mutter typ på insidan som försvinner om man gängar ur dom?
Men på A4 finns inget lock på internförrådet man kan öppna och komma åt, ev om man tar bort alla slussvingarna kanske man kommer åt att göra rent fotocellerna ovanifrån.
Det sitter på min typ RCA kontakter där kablarna är anslutna i varje fotocell och sen verkar själva cellerna vara gängade i internförrådet eller nåt....?? Är det bara gänga ut och göra rent dom eller sitter det nån mutter typ på insidan som försvinner om man gängar ur dom?
c_vette skrev:Tack för tipsen JO och jerjo.
På min A4a hade värdet på sändaren( vita sensorn) sjunkit till 74

Ring Åf och byt lycka till..
Vassarn. A4a Norah3000
Hej!vassarn skrev:
På min A4a hade värdet på sändaren( vita sensorn) sjunkit till 74ska ligga på ca 97 när den e bra, vid 78 kallar den på pellets, ju högre värde desto mer damm tål den!
Vassarn. A4a Norah3000
Jag har också samma problem

På sidan 12 i Återförsäljarmanualen för (Styrlåda 3006) står det hur man kontrollerar sin nivåvakter och även ändrar nivån för påfyllnad.(temporärt innan man får ett par nya

/Mvh Johan
A4 från 2005 feb.
-
- Ungskog
Nu är min brännare igång igen.
Skruvade ur sensorerna och gjorde rent dessa och nu funkar allt som det ska igen.
Men ringde min Åf och han menade på att det skulle komma en ny programvara också som skulle sänka antal impulser mellan givarna i internförrådet, då det idagsläget var så många att detta kunde förstöra dessa.
Skruvade ur sensorerna och gjorde rent dessa och nu funkar allt som det ska igen.
Men ringde min Åf och han menade på att det skulle komma en ny programvara också som skulle sänka antal impulser mellan givarna i internförrådet, då det idagsläget var så många att detta kunde förstöra dessa.
vassarn skrev:c_vette skrev:Tack för tipsen JO och jerjo.
På min A4a hade värdet på sändaren( vita sensorn) sjunkit till 74ska ligga på ca 97 när den e bra, vid 78 kallar den på pellets, ju högre värde desto mer damm tål den!
Vassarn. A4a Norah3000
Hei jeg lurer på hva slags värde dette er og hvordan kan den måles?
Er det mulig å få tak i Återforsäljar manulal for 3006? eller finnes den noe sted på nettet
Svein
http://www.ecotec.net/pdf/AF_Manual_for_3006v4.pdf
OBS! Denna gäller för den gamla och inte den nya uppdaterade programvaran.
OBS! Denna gäller för den gamla och inte den nya uppdaterade programvaran.
EcoTec A4, Gustavsberg VP937 -75, draglucka KW 012, veckoförråd 300L.