Program till miniräknaren

ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Krister skrev:
fredrik_halmstad skrev:Pannrumstemp på 15 grader?

30 är väl lite mer riktigt i mitt fall.
Det här är en intressant fråga. Pannrummet är ju oftast varm pga av värme som läcker från panna, rör etc... men hur är det när brännaren går?
Tycker du att det är så stor skillnad när brännaren går? Min skorstenen drar in kall luft via motdragslucka och ventil mest hela tiden oavsett brännaren.

Och 30 grader i pannrumet är inte bra ekonomi såvida man inte har ett väldigt litet och välisolerat pannrum.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min pannrumstemperatur ligger också konstant över 30°C nu när pannan är igång. Under sommarhalvåret då solfångarna går som mest så ligger tempen på 36°+.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Ja det minns jag att du sa förut, men du har en ordentligt stor acktank och kanske välisolerat pannrum också?
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

ABSO skrev:Tycker du att det är så stor skillnad när brännaren går? Min skorstenen drar in kall luft via motdragslucka och ventil mest hela tiden oavsett brännaren.
Men luftbytet lär vara större när brännaren går än när den står still.
Och 30 grader i pannrumet är inte bra ekonomi såvida man inte har ett väldigt litet och välisolerat pannrum.
Jag har inte 30 grader själv, snarare runt 20, har dock inte kollat. Men visst kan jag tänka mig att luften som går in brännaren sjunker en del när den gått ett tag. Särskilt om det är 10-15 minusgrader ute.

Jag vet hur det var förra vintern när jag eldade med ved och briketter och det var -19 grader ute. Då drog det rätt kallt i nacken när man matade in mer ved i pannan.

Det jag försöker säga är att även om man normalt sett har 20-25 grader i pannrummet så har man troligen en aning kallare luft som strömmar från ventilen, längs golvet och till brännaren när man har full fart på den. Vad jag menar är att om man absolut vill veta sin verkningsgrad med bästa nogrannhet så bör man ju mäta temperaturen på luften som sugs in när brännaren är i full gång.

Men det är naturligtvis helt meningslöst då man inte kan göra något åt det. Den enda man kan påverka är ju rökgastemp och co2-halt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Ja det minns jag att du sa förut, men du har en ordentligt stor acktank och kanske välisolerat pannrum också?
En ack som behöver tilläggs isoleras. Är ännu "bara" isolerad med 2*45mm mineralull. Men jag upplever inte att den mesta värmen kommer från den. Laddomaten känns som en större värmespridare, oisolerad som den är. Ett färdigt isoleringskit för den hade inte varit dumt (se hit Termoventiler, lyssna och ta fram ett sådant). Temperaturen i pannrummet sjönk ett antal grader när jag flyttade den från att tidigare ha suttit över pannan till dess nuvarande placering, nere vid golvet.... (vad skall man ha dessa rörkrökare till egentligen.......)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Skall mäta vad jag har....men varm är det.

F
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Skriv svar