Varför styrning av shunt (Dum fråga?)

schrunken
Prima virke

Re: Hur bör man ställa in radiatorerna

Inlägg av schrunken »

Niclas skrev:Jag har motorshunt och vanliga danfoss termostater på mina radiatorer.
Vad är lämpligt att ställa termostaterna på om man har skalan 1-5
Ska de vara maxade så man låter motorshunten reglera det mesta eller vad tycker ni?
Allra vanligast på just danfoss är att "3" motsvarar ca. 20 graders rumstemperatur, är den graderad 1-5 är det en så kallad villatermostat och läge 5 motsvarar ca. 26 grader.
Den modellen som är graderad till 3 brukar man montera i lägenheter.
Jag kör med både hängslen och livrem: inne och utegivare + termostater, har fungerat väldigt bra för mig.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

mrEson skrev:Fördelar med innegivare; Du får den temeperatur du vill ha i huset, inte hur kallt det är ute!
Nja, så enkelt är det inte med innegivare.
Hade huset varit ett enda stort rum hade det funkat perfekt.
Men då man har dörrar och stängda rum och kanske två tre våningar så blir inegivaren lätt lurad. I alla fall i de fall då man använder den istället för att ha termostater på elementen eller vrider upp termostaterna till max och låter shunten reglera. Blir knas då.

Olika shuntsystem lämpar sig för olika hus, enbart innegivare passar inte i alla och utegivare + termostater blir onödigt dyrt i vissa.
Funkar det med enbart innegivare så ska man vara glad då man sparar en slant jämfört med det avsevärt dyrare "stora" systemet med Utegivare och termostater på alla element.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

jag satte min innegivare i en ganska neutral position "temperatur mässigt"
satte elementet närmast termostaten på max flöde, sen justerar jag med andra element i andra rum så det blir lagom.. funkar finfint..
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Så har jag med,innegivare alltså.
Samtliga termostater fullt öppna,gamla element,bristfälliga termostater.
Satte innegivaren i sovrummet,långt från elementet på en meter ovan golv.Fungerar så himla bra hos mej.Kör termomatic cjb.
Vill ej ha utegivare med massa kurvor som skall ställas in,säkert bara skit som krånglar enligt många.Enkelt skall det vara.Kör en temp ut från pannan på 40c nu när det är 8-10minus.Returen in i tanbottnarna ligger då på 20c ungerfär.Detta är väl så bra det kan bli tycker jag,Med tanke på en gammal kombipanna med laddomat 4030.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

En fördel med motorshuntning är att man skickar "lagom" mängd värme till termostaten och elementet. Det optimala vore ju om man får ett jämt flöde genom elementet och därmed utnyttjar elementyta rätt, och i golvvärme borde det tillochmed kunna bli stora skillnader mellan olika platser på golvet.

Skickar man för hög temperatur till elementen kommer helt enkelt det vara svårt att reglera flödet. Helst ska termostaterna vara nästan helt öppna hela tiden.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

kan ingenting om det men det låter vettigt som du säger Lager!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
lage
Fröträd

Re: Varför styrning av shunt (Dum fråga?)

Inlägg av lage »

saabstefan skrev:Hej vänner,

Ska beställa en styrning till shunten på min Janfire Integralpanna. Har läst senaste tidens inlägg om var man bör placera givaren. Men så kommer det upp en fråga i mitt tomma huvud:

Varför ska man hålla på att ändra den utshuntade temperaturen? Alla radiatorer (hos mig) har ju termostater. Räcker inte deras justering till? Jag har hört flera gånger att man inte vill elda för kråkorna. Kan inte förstå hur man kan göra det. Känns ju som att det behövs en viss mängd värme(energi) för att åstadkomma en given temp i rummen. Om sedan värmevattnet är hett och termostaten bara släpper igenom lite vatten, eller att vattnet bara är varmt, och termostaterna tillåter ett högre flöde borde med mitt resonemang inte spela någon större roll.

Upplys mig!

Tack
Stefan
En bra shuntstyrning har tre tempgivare: en rumsgivare, en utegivare och en på framledning. Har man dessutom en reglering som är adaptiv, dvs den räknar ut hur reglerkurvan skall se ut, får du mycket jämn värme inne. dessa adaptiva reglercentraler lär sig med tiden vilken framledningstemp som behövs vid olika utetemperaturer för att hålla t.ex. 20 grader inne. har själv en sådan lösning och det funkar mycket bra.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

Visst, visst... En förenkling självklart.. MEN i jämföresle med utegivare med kurvor som man skall ställa in osv så, förenklat, funkar det ju faktiskt så. Innegivaren skall ju, när det väl är injusterad, ge dig den temperatur som du vill ha i huset... Oberoende hur kallt det är ute... :wink:

Sedan tror jag det är dumt att köra helt utan termostater. Jag vill använda min shuntautomatik med innegivare för att shunta ut rätt temperatur för att nå önskad innetemp.. Vissa rum får man sänka på termostaten, vissa får man höja.
KMP UNO -06
Månadsförråd
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Innegivaren skall ju, när det väl är injusterad, ge dig den temperatur som du vill ha i huset... Oberoende hur kallt det är ute..
Nja, ingen innegivare kan ju vara synsk angående utetemperaturen, och varje system har en viss fördröjning. Hur stor fördröjningen blir i praktiken beror både på huset och elementsystemet.

Hur stor temperatur variation det faktiskt blir har jag dock inte den blekaste om.

Såg lage's (inte Lager) kommentar om adaptiva reglerutrustningar detta känns som det självklara valet i slutändan, det är ju trots allt nytt årtusende. Och elektroniken för det borde inte gå på mer än femtio spänn. (Givarna är dyrare än processorn).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Lager skrev:Nja, ingen innegivare kan ju vara synsk angående utetemperaturen, och varje system har en viss fördröjning. Hur stor fördröjningen blir i praktiken beror både på huset och elementsystemet.
Utetemperaturen tillför inte mycket.

Tänk på att kraftig vind och fuktigt väder kan kyla motsvarande tiotals grader och det är inget som en utetempgivare ger någon som helst återkoppling för.

Ändå håller regleringen med hjälp av innegivaren nästintill perfekt temperatur.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vind påverkar inte en termometer alls vad jag vet, fukt vet jag därimot inte.
deleted
Lars-Erik
Ungskog

Ang vind påverkar inte alls.

Inlägg av Lars-Erik »

Dä är ju det som är problemet med utegivare,dom känner endast temperaturen där den sitter (förhoppningsvis i norr).Med en innegivare är det den temperatur som DU ställt in som styr motorchunten.För övrigt ska man nog enligt mitt förstånd endast använda termostaterna på elementen som komfort, det viktiga är att justra radiatorerna så att flödet fördelar värmen rätt. (Det optimala är att radiatorn är varm upptill och kall nertill
då tar man ut energin ur vattnet man tillför systemet.

MVH
Eryl DP 1965 PellxP21 Mafa mini
Altbergsaskfälla ThermOmatic Era
Skriv svar