Program till miniräknaren

knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Program till miniräknaren

Inlägg av knutte »

hade lite tid över idag och gjorde ett program till min miniräknare.

Det är en Texas Instrument TI-83 Plus

I den har jag lagt in en formel som beräknar rökgasverkningsgraden.

Tryck PRGM NEW och ange t.ex. pellverk.

Kod: Markera allt

:Prompt A,V,C
:0,74*((A-V)/C)->P
:100-P->X
:Disp "ROKGASVERKGRAD",X
Förklaring: Den frågar efter Rökgastemperaturen A, Innetemperaturen i pannrummet V samt CO2 värdet C.
0,74 är en konstant.

Man behöver alltså veta CO2 värdet C.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Eftersom jag inte har någon TI-83 men väl Apache+PHP så kopierade jag din formel och gjorde ett litet PHP skript av det:

http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.php
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Mate
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 16:46

Inlägg av Mate »

Tjusigt!! :D

Men hur vet man CO2 halten?? :cry:
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Mate skrev:Tjusigt!! :D

Men hur vet man CO2 halten?? :cry:
Genom rökgasanalys antar jag. Har själv inte gjort någon än, men jag tror man får ett protokoll av den som justerar brännaren där CO2-halten framgår.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Men stämmer verkligen formeln? Ju högre CO2-halt desto bättre verkningsgrad enligt formeln? Vet inte vad som är rimliga värden, men det kan ni kolla som har protokoll att utgå ifrån.

EDIT Förtydligande "enligt formeln" tillaggt
Senast redigerad av Stugsittaren den tis 14 nov, 2006 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Stugsittaren skrev:Men stämmer verkligen formeln? Ju högre CO2-halt desto bättre verkningsgrad. Vet inte vad som är rimliga värden, men det kan ni kolla som har protokoll att utgå ifrån.
I Viking Bio manualen står 12.5% som ngt slags riktmärke. Kör man med det som CO2-halt och 150 i rökgastemp + 15 som pannrumstemp som får man en verkningsgrad på 92%.

Men jag har ingen aning om formeln är rätt eller inte. Har inte ens något CO2 värde på min anläggning än.

EDIT! Teori... Vid förbränningen bildas koldioxid, sämre förbränning = mindre koldioxid. Dvs, desto mer oförbrända rökgaser som går ut i skorsten, desto lägre verkningsgrad. Inte helt ologiskt. OBS, har inga belägg för detta. Ren spekulation.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

André skrev:Här finns lite info http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
Där har jag hämtat information och lagt in som formler. Om det nu är viktigt med källa.

Jag har också lyckats få 100% verkningsgrad. Men det är en omöjlighet med härledning av att vid pelletseldning ska det ligga mellan 10-14% CO2. Det är fysiskt omöjligt få högre än 20% eller vad gränsen nu går på...

Eller?

Brukar rikta in mig på 12% CO2. 10-14 ungefär.
knutte
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 23 apr, 2005 23:44
Ort: Mariestad

Inlägg av knutte »

Krister skrev:Eftersom jag inte har någon TI-83 men väl Apache+PHP så kopierade jag din formel och gjorde ett litet PHP skript av det:

http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.php
Så tjusigt 8)
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Den formeln är nu inte hela sanningen, eftersom konstanten egentligen är en variabel som beror av CO2. Den beror rätlinjigt av CO2, men inte med origo som startpunkt.

Vad man tydligen har gjort är att man valt ett värde, gissningsvis "normala" driftspunkten.

PS
Siegertsformel och "konstantens" värde har jag frågat om i en annan tråd.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

knutte skrev:
Krister skrev:Eftersom jag inte har någon TI-83 men väl Apache+PHP så kopierade jag din formel och gjorde ett litet PHP skript av det:

http://pellets.milliways.st/verkningsgrad.php
Så tjusigt 8)
Och nu är det ännu tjusigare... håller på att lära mig använda jpgraph så jag roade mig med att lägga till en diagram som visar hur verkningsgraden sjunker när rökgastempen stiger 50 grader.

Rekommenderar jpgraph starkt om man är lite pysslig med php och vill trixa lite med diagram.

EDIT: Skapade en ny tråd här eftersom jag känner att jag kapade orignaltråden.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

De flesta glömmer sin pannrumstemp när dom pratar om rökgastempen 8) .
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

snillet skrev:De flesta glömmer sin pannrumstemp när dom pratar om rökgastempen 8) .
Kan mycket väl tro att många glömmer att ta med pannrummets temperatur. Om man gör en ekonomiskt kalkyl så spelar den dessutom antagligen mycket liten roll. Runt 0.8% på förbrukningen vad jag kunde se av exemplet som som Krister lagt upp på sin hemsida (se tidigare inlägg i tråden).

Dessutom är det ju systemets verkningsgrad som är riktigt intressant.

Måste dock erkänna att det naturligtvis är ganska kul att försöka få ut maximal verkningsgrad ur förbränningen. :)
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Pannrumstemp på 15 grader?

30 är väl lite mer riktigt i mitt fall.


Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

fredrik_halmstad skrev:Pannrumstemp på 15 grader?

30 är väl lite mer riktigt i mitt fall.
Det här är en intressant fråga. Pannrummet är ju oftast varm pga av värme som läcker från panna, rör etc... men hur är det när brännaren går? Då sugs ju en massa kall luft in i pannrummet från friskluftsventilen och in i pannan. Ställer jag mig mellan brännaren och ventilen så blir det rätt kallt på ryggen om det är minusgrader ute och brännaren går för fullt.

Vill man ha en exakt verkningsgrad så borde man mäta temperaturen på luften som passerar in i brännaren, dvs där brännarens fläkt suger in pannrumsluften.

Nu är det väl visserligen inte hela världen. Man kan ju inte göra så mycket åt det. Det gäller väl att försöka justera tills man får högsta möjliga CO2 värde och samtidigt hålla rökgastemperaturen på en rimlig nivå. Inkommande luft kan man ju inte göra så mycket åt, det är väl egentligen bara om man absolut vill få så bra beräkning som möjligt som man skulle vilja mäta upp inkommande temperatur.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar