Ny anläggning, vad ska jag välja???

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev: Vill man verkligen skotta aska, Finns väl inget som dammar så mycket så nog föredrar då jag en låda som man drar ut o tömmer utomhus...
Upplever du själv avsaknaden av asklåda som ett väldigt stort problem på din egen panna idag ?

Mig veterligen har inte ens vedpannor som producerar enorma mängder aska några asklådor. Inte ens svindyra vedpannor, och det funkar uppenbarligen.
Mitt ordval skotta / skyffla kan vi ändra på, vi kan säga raka som man säger på dyra fina vedpannor.

Svensk Provninganstalt som valt denna panna för att P-märka alla pelletsbrännare verkar inte ha några problem med askhanteringen.
Hade det dammat ner deras lokaler hade de säker valt något annat.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
mrEson
Ungskog

KMP

Inlägg av mrEson »

Jag valde en KMP UNO med integrerad brännare. Valde KMP för att de är oerhört frammåt och tar fram ett koncept för sina system. Alltifrån deras nya förråd, skruv, panna, brännare och till och med rökgasfläkt. Är helnjd och fick en hög verkningsgrad, 92% och det som förvånade mig mest var att den var så tyst! Har kört med pelletsbrännare i en CTC i två år och det "rasslade friskt" från källaren, men nu hörs inte ett ljud!
KMP UNO -06
Månadsförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
André skrev: Vill man verkligen skotta aska, Finns väl inget som dammar så mycket så nog föredrar då jag en låda som man drar ut o tömmer utomhus...
Upplever du själv avsaknaden av asklåda som ett väldigt stort problem på din egen panna idag ?

Mvh
Helt klart anser jag att det ska vara asklåda efter att jag test sotade o tömde aska i kompisens biomatic..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mrEson
Ungskog

Inlägg av mrEson »

KMP UNO har en 40 liters asklåda som du smidigt tar med dig och tömmer... Den arbetsinsats denna panna kräver att tömma asklådan och damsuga rent innanför brännarröret samt en askfälla efter turbulatorerna en gång per år... Det gillar jag! :lol:
KMP UNO -06
Månadsförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mrEson skrev:KMP UNO har en 40 liters asklåda som du smidigt tar med dig och tömmer...
Tycker du den är onödig??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lage
Fröträd

Re: Ny anläggning, vad ska jag välja???

Inlägg av lage »

pannvaskarn skrev:Funderar på en helt ny pelletsanläggning.Pga lite plats blir det en med veckoförråd.Har tittat lite på Janfire,KMP-Uno kom med andra förslag.Tänkte ev.kombinera med vakkumrörssolfångare.Har en ctc eco-el
från 2003 som jag helst vill docka med pannan.GE MIG BRA FÖRSLAG NU.
Baxi Bonus 30 + eurofire. Handla hos rinkaby rör.
Ca 47000 för en komplett anläggning, är du dessutom berättigad till konverteringsbidrag hamnar du på ca 33000 efter avdraget.
Komplettera med sfinx solfångare och tekniktank+slavtank, så har du dessutom möjlighet till vedeldning. Go for it! :D
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Skriv svar