CTC 2200 - vilka pelletsbrännare passar bra?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Swedy
Späd planta

CTC 2200 - vilka pelletsbrännare passar bra?

Inlägg av Swedy »

Hej!

Jag har en CTC 2200 ved/olja-panna från 1998 och en Janfire A-Flex-pelletsbrännare som inte alls fungerar. Har haft brännaren sen i april och den har fungerat väldigt lite. Janfire verkar inte ha en lösning på problemet och rörmokaren inte heller. På Janfires sercicekille får man vänta 1 - 2 veckor och veckorna bara går och jag får värma upp huset med en elkassett. Det känns inte bra.

Vill faktiskt ha bort brännaren och ersätter den med en annan. Men vilken brännare ska man ta till en CTC 2200.

På en annan fastighet har jag en CTC1100 från 2002 och en BAXI Eurofire-pelletsbrännare som fungerar utmärkt och jag har aldrig haft några problem.

Jag byter gärna till BAXI på den CTC 2200 också. Men finns andra lösningar?

Förra veckan bytes elspiralen på Janfire brännaren, men det hjälpte inte. Vattenflaskan som hänger ovanpå brännaren läckte också och allt vatten rann in i brännaren och svällde upp pelletsen, enligt min uppfattning en felkonstruktion. Fläkten i brännaren lossnade för några månader.....

Tacksam för tips!

MvH

Markus
Tarnbrant
Prima virke

Flex-A passar bra till min 2200

Inlägg av Tarnbrant »

Ser att det var ett tag sedan du postade ditt inlägg, men det kanske inte är försent än.
Jag har en Flex-A i en CTC 2200, har kört denna kombination i 1,5 år nu. Jag har haft ett driftstopp som berodde på att styrenheten gick sönder. Fick en ny från janfire med 24 timmars lev. bytte ut och sedan har allt gått utan något avbrott i 14 månader nu (även varmvatten på sommaren). Installatören som var här satt brännaren i oljefacket, detta var inte bra. Dels så är det alldeles för lite askutrymme, sedan tyckte jag att förbrukningen blev lite för hög, beror på flamriktaren har jag fått lära mig. Efter samråd med CTC så flyttade jag brännaren ner till askluckan på vedsidan, fick ta ur keramiken men annars en enkel manöver, förbrukningen minskade med 10-15% direkt. Askutrymmet är mycket bättre, det OK att aska ur var 14 dag när det eldas som mest, vilket jag tycker är OK. Jag har även satt dit en extra termostat med en hållkrets så att jag kan få ställbar hysteres (beg termostat + relä från C.O. = 150 kr). har idag hysteresen ställd mellan 60 till 85 grader, detta minskade förbrukningen med ytterligare 10-15%.
Så som sagt jag är nöjd med kombinationen CTC 2200 och Flex-A, fungerar perfekt för mig...
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Skriv svar