Koppla in en panna...
Koppla in en panna...
Hallo!!
Någon som vet vad det kan kosta att anlita en rörfirma till att koppla in en panna (CTC1100 eller Nibe City)? Och då menar jag endast inkoppling av rören (värme/vatten), elen drar jag själv.
Eller ska man försöka göra allt själv?, någon som gjort det ?
Någon som vet vad det kan kosta att anlita en rörfirma till att koppla in en panna (CTC1100 eller Nibe City)? Och då menar jag endast inkoppling av rören (värme/vatten), elen drar jag själv.
Eller ska man försöka göra allt själv?, någon som gjort det ?
CTC 265 Från 1966 (men letar efter något nyare)
Baxi Eurofire -06
Baxi Eurofire -06
Jag gjorde rubbet utom starkströmmen själv. Va juh riktigt roligt o pyssla ihop grejorna själv, köpte alla rördelarna på Hornbach o la ner en hel dag i pannrummet med talmeter (måttband) o rörkap. Kan varmt rekomendera att lägga ett par hundralappar extra på en riktigt bra rörkap. Har precis monterat ner rubbet för att koppla in tekniktanken till solpanlerna o skall nu se till att fixa dom misstagen jag gjorde förra gången. (typ returledningen från radiatorerna gick mitt framför dragreglatorn)
//Johan
//Johan
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
Vad kostar alla grejer man behöver, kan man använda lödkolv eller måste man ha gas? Jag mailade en rörfirma och fråga vad dom skulle ha för inkoppling av panna, Han sa 10000Kr !!!! Jag skicka tillbaks och fråga om han skoja........han skicka tillbaks och sa "gör det själv då!!"... tror han blev lite sur.....
CTC 265 Från 1966 (men letar efter något nyare)
Baxi Eurofire -06
Baxi Eurofire -06
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Har du något tips på bra rörkap? Jag gillar också att skruva själv och kommer installera en Ecoflex i sommar enligt devisen "hur svårt kan det vara". Räknar med att delarna från rinkaby kommer gå på ca 4000:-JoFi skrev:...Kan varmt rekomendera att lägga ett par hundralappar extra på en riktigt bra rörkap. ...//Johan
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Lärjunge!
däromkring liggger snittpriset för en inkoppling av panna tyvärr :/Kimpa skrev:Vad kostar alla grejer man behöver, kan man använda lödkolv eller måste man ha gas? Jag mailade en rörfirma och fråga vad dom skulle ha för inkoppling av panna, Han sa 10000Kr !!!! Jag skicka tillbaks och fråga om han skoja........han skicka tillbaks och sa "gör det själv då!!"... tror han blev lite sur.....
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
-
- Fröträd
pannbyte
Jag betalade 6500:- .Då kopplade han ur min gamla pulsonex och satt in en ctc1100 inklusive matrial och svetsning av rökrörsanslutningen.Han kopplade även in starkströmmen provisoriskt.Billigt för att få det proffsigt utfört.Plus att man får tillbaka pengar på konventeringsbidraget
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Ring runt och kolla med några (förslagsvis 3) rörmokare och kolla vad dom tar i timmen. Sen kan du ju gå igenom jobbet med den som har bra pris och som du får bra förtroende för och be honom bedömma hur många timmar det tar.
Fast pris för hela klabbet är inte alltid billigast för då måste hantverkarn lägga på marginal för ev oförutsedda händelser. Nu tar du iofs den risken om du kör på timme.
Fast pris för hela klabbet är inte alltid billigast för då måste hantverkarn lägga på marginal för ev oförutsedda händelser. Nu tar du iofs den risken om du kör på timme.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
Är inte problemet att väldigt få rörkrökare ens vill jobba per timme utan endast för fastpris.Magnus skrev:Ring runt och kolla med några (förslagsvis 3) rörmokare och kolla vad dom tar i timmen. Sen kan du ju gå igenom jobbet med den som har bra pris och som du får bra förtroende för och be honom bedömma hur många timmar det tar.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.
Gör installationen själv!
Det är inte särskilt svårt, det står ju till och med (oftast) i bruksanvisningen till pannan hur du ska göra.
Jag installerade min Biomatic själv plus att jag bytte så gott som alla VVS i huset när jag ändå höll på. Delar köpte jag från Rinkaby.
Det är inte särskilt svårt, det står ju till och med (oftast) i bruksanvisningen till pannan hur du ska göra.
Jag installerade min Biomatic själv plus att jag bytte så gott som alla VVS i huset när jag ändå höll på. Delar köpte jag från Rinkaby.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
VVS-arbete själv?
Allt rörarbete jag sett är ju lödda kopparrör - ni som gjort rörarvbeten själv - löder ni eller använder ni någon slags koppling för skarvar och förgreningar?
150 kvm 1 1/2 plan samt 80 kvm källare - CTC 1100 (olja/el) + funderar på pelletsbrännare men vill inte aska ur varannan timma
Det kan omöjligen kosta mer än max 1000kr om du gör jobbet själv ..kolla på rinkaby genom att klicka i det du behöver typ några meter rör och några rörböjar några kopplingar ..om du inte har gassvets så kan man hyra en eller att du hyr pressverktyg och köper presskopplingar (något dyrare).
ps: sätt avstängning på radioatorkretsarna och på in och utgående vatten för det är en fördel ifall du behöver göra något med pannan framöver
ps: sätt avstängning på radioatorkretsarna och på in och utgående vatten för det är en fördel ifall du behöver göra något med pannan framöver

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Re: VVS-arbete själv?
De rördragningar och förändringar som jag har gjort är alla hårdlödda.PipeSmoke skrev:Allt rörarbete jag sett är ju lödda kopparrör - ni som gjort rörarvbeten själv - löder ni eller använder ni någon slags koppling för skarvar och förgreningar?
Det hade nog räckt med mjuklödning på värmedelarna men kanske inte på solfångardelen så allt fick bli hårdlödning.
Fördelen med hårdlödning som jag ser det är att man slipper "kladda" med lödpasta på delarna och se till så att det inte finns någon pasta kvar invändigt efter lödning, däremot så måste delarna rengöras ordentligt.
Nackdelen med hårdlödning är då att man behöver ett gasställ med syre- och acetylengas.
Om det endast är någon enstaka del som behöver skarvas/förgrenas så kan man använda klämringskopplingar men de kostar mycket mer än lödda detaljer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: VVS-arbete själv?
Mjuksilverlod och en rejäl gasolbrännarePipeSmoke skrev:Allt rörarbete jag sett är ju lödda kopparrör - ni som gjort rörarvbeten själv - löder ni eller använder ni någon slags koppling för skarvar och förgreningar?
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova