Har fått höra att det finns de (minst en) som utökat askutrymmet i en CTC 1100 genom en genomföring genom mantling i botten till ett askutrymme under pannan som höjts upp.
Någon som vet mer / har erfarenhet / information som är värd att betänka innan jag sätter skärbrännaren i pannan?
Utökat askutrymme i CTC 1100?
Utökat askutrymme i CTC 1100?
150 kvm 1 1/2 plan samt 80 kvm källare - CTC 1100 (olja/el) + funderar på pelletsbrännare men vill inte aska ur varannan timma
CTC 1100 - uraskning
Hej!
Har själv en CTC 1100 från 2002 och en Baxi Eurofire pelletsbrännare. Har fungerat utmärkt och just nu räcker det med att aska ur varje 10 dag, över sommaren varje 3 vecka.
MvH
Markus
Har själv en CTC 1100 från 2002 och en Baxi Eurofire pelletsbrännare. Har fungerat utmärkt och just nu räcker det med att aska ur varje 10 dag, över sommaren varje 3 vecka.
MvH
Markus
Uraskning?
Vad är proceduren för uraskning egentligen?
Är det frågan om att svänga bort brännaren och köra in en grovdammsugare i askutrymmet ....? .... eller är det mer komplicerat med skrapning/polering av känlsiga delar av brännaren?
Är det frågan om att svänga bort brännaren och köra in en grovdammsugare i askutrymmet ....? .... eller är det mer komplicerat med skrapning/polering av känlsiga delar av brännaren?
150 kvm 1 1/2 plan samt 80 kvm källare - CTC 1100 (olja/el) + funderar på pelletsbrännare men vill inte aska ur varannan timma
-
- Entusiast!
Lyfter tråden....
Funderat på att göra mig en billig uppgradering av mitt system genom att installera en nästan ny CTC 1200 25kw till väldigt begagnat pris. Nu har man ju fått höra från många håll det här med det dåliga askutrymmet i denna panna. Detta gör mig då lite tveksam. Men är det någon här på forumet som har utfört/ vet någon som har utfört denna ombyggnad av pannan som innebör ett större askutrymme? Hur gjordes det? Vet någon om pannan är vattenmantlad i botten? Om inte, så vore det hela bra mycket enklare! Vansinne kanske många tycker att bygga om så här, men det verkar ju som om pannan är rätt så "kompetent" som pelletspanna sånär som på just askutrymmet! Har också tillgång till både svets och en mycket duglig svetsare!
Tacksam för svar!
//Highlander
Funderat på att göra mig en billig uppgradering av mitt system genom att installera en nästan ny CTC 1200 25kw till väldigt begagnat pris. Nu har man ju fått höra från många håll det här med det dåliga askutrymmet i denna panna. Detta gör mig då lite tveksam. Men är det någon här på forumet som har utfört/ vet någon som har utfört denna ombyggnad av pannan som innebör ett större askutrymme? Hur gjordes det? Vet någon om pannan är vattenmantlad i botten? Om inte, så vore det hela bra mycket enklare! Vansinne kanske många tycker att bygga om så här, men det verkar ju som om pannan är rätt så "kompetent" som pelletspanna sånär som på just askutrymmet! Har också tillgång till både svets och en mycket duglig svetsare!
Tacksam för svar!
//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Re: CTC 1100 - uraskning
Men då har du inte ökat ditt askutrymme? För 10 - 14 dagar för jag i en "originalpanna".Swedy skrev:Hej!
MvH
Markus
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved