Cometpannan hur ofta sotar ni & tömmer askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bissman
Späd planta

Cometpannan hur ofta sotar ni & tömmer askan

Inlägg av Bissman »

Undrar lite över hur ofta ni behöver sota eran Cometpanna ?

Själv sotar jag 1 gång i veckan eller 10 säckar 160kg men undrar om man kan vänta längre ?

Finns det någon undermatad brännare som passar i Comet ?
/Magnus

Värmebaronen Comet, Viking Bio & Mafa veckoförråd

125m2 + 96m2 souteränghus i tegel
hjerpe
Prima virke

Inlägg av hjerpe »

Själv väntar jag på min egen installation av Cometpanna. När du sotar en gång i veckan hur mycket sot är det då? Hur ofta drar du rökrören? Det jag funderade på var om man kunde elda upp så mycket att rökgastemperaturen stigit till sotningsdags och samtidigt tömma askan eller om det i så fall blir för mycket aska under brännaren?

Är du nöjd med ditt val av anläggning?
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Bissman
Späd planta

Inlägg av Bissman »

hjerpe skrev:Själv väntar jag på min egen installation av Cometpanna. När du sotar en gång i veckan hur mycket sot är det då? Hur ofta drar du rökrören? Det jag funderade på var om man kunde elda upp så mycket att rökgastemperaturen stigit till sotningsdags och samtidigt tömma askan eller om det i så fall blir för mycket aska under brännaren?

Är du nöjd med ditt val av anläggning?
Jag är ganska nöjd det som kunde varit betydligt bättre är askutrymmet i Cometpannan

Sen skulle jag nog ha satsat på en undermatad brännare som inte skall vara lika känslig för aska

Har haft några driftstopp senaste veckan med askkakor kvar på rostret får se vad det beror pånästa vecka när installatören ställer in brännaren igen
/Magnus

Värmebaronen Comet, Viking Bio & Mafa veckoförråd

125m2 + 96m2 souteränghus i tegel
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Alltså, jag tycker ju inte att pannans askvolym styr sotningsintervallet, utan det är snarare brännarens behov av rengöring.

Jag kör upp en MAFA Minisilo mellan varje sotning. Då borstar jag rostret, skrapar rent i brännarröret där rostret ansluter mot röret, och dammsuger ur noga. Dessutom drar jag tuberna och suger ur askan i pannan. En operation på under 10 minuter.

I smällkallaste vintern är intervallet cirka 1 vecka. Rökgastemperaturen har då stigit från cirka 120 grader till 170 grader.

Skulle jag av någon underlig anledning inte vilja offra de 20 sekunder det tar att suga ur askan ur pannan, så skulle det utan problem få plats 4-5 "brännarcyklar"/silos utan att bli fullt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Anders_F
Späd planta

Inlägg av Anders_F »

Jag sotar ur en gång i veckan. Mest för att kolla så att allt är som det ska med brännaren/pannan och få bästa ekonomi. Det kunde gå betydligt längre tid mellan sotningarna om man endast skulle se till mängden aska eller till stegringen av rökgastempen.

Sotningen tar max 10 minuter med ombyte och påfyllning av veckoförrådet. Inte ansträngande eller betungande.
Värmebaronen Comet, Viking Bio
Skriv svar